2017-09-16, 14:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Fast det är just med denna plast jag stör mig på. Småskador på parkeringar händer ofta. Varför inte ha något som tål småsmällar för? Dessa löjligt stora front och bakparti. Minsta lilla stöt och tiotusentals kronor åt helvete. Kofångaren på en 240 hade inte skadats ett dugg eftersom den stack utanför karossen samt var täckt med ett gummi liknande material. 0 kronor extra i tråkig försäkringspremie

En kofångare på en 240 var ju rejält jävla skitful från början till att börja med. Och inte heller de klarade sig från skador om de tog emot, vilket de gjorde ofta eftersom de stack ut så långt, de flesta har repor och skador, många t.o.m. lite extra böjda.
Så om om är så känslig att man inte klarar lite repor i lacken på en plastkofångare så gör man väl inte det på en i metall och gummi heller?

F.ö. så klarar plastsjoken sig rätt bra, de kan deformeras en hel del och gå tillbaka till sin ursprungliga form, vilket stålkofångare inte gjorde. Men det är klart att det kan bli lite repor i lacken.
Citera
2017-09-16, 14:20
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En kofångare på en 240 var ju rejält jävla skitful från början till att börja med. Och inte heller de klarade sig från skador om de tog emot, vilket de gjorde ofta eftersom de stack ut så långt, de flesta har repor och skador, många t.o.m. lite extra böjda.
Så om om är så känslig att man inte klarar lite repor i lacken på en plastkofångare så gör man väl inte det på en i metall och gummi heller?

F.ö. så klarar plastsjoken sig rätt bra, de kan deformeras en hel del och gå tillbaka till sin ursprungliga form, vilket stålkofångare inte gjorde. Men det är klart att det kan bli lite repor i lacken.

Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Vitsen är inte att skydda bilen utan dess passagerare, tar inte bilen smällen så kommer de i den göra det istället - enkel fysik.

Kolla in detta när de sätter en gammal bil mot en ny i ett krocktest

https://youtu.be/emtLLvXrrFs

//tripportreat
Jo visst. Fast något som skyddar bilen från enklare parkeringsskador vore enkelt att fixa med en "riktig" stötfångare som gör skäl för namnet. Vid riktiga krockar ja självklart.
Men ingen dör om Kalle backar in i Göstas bil i 0.2 kmh.
Dock kostar detta trams oftast ca 10000 kronor eller mer som samtliga försäkringstagare får pröjsa. Det är detta jag vill få ändrat med
min tråd att folk börjar protestera mot denna idioti.
Senast redigerad av pantywanker 2017-09-16 kl. 14:23.
Citera
2017-09-16, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Några bakhjulsdrivna bilar går väl allt att komma på, BMW, MB, Alfa Romeo, Toyota / Subaru och säkert fler ändå. Men bakhjulsdrift är ju tämligen överskattat, det är inte det som avgör hur rolig en bil är att köra. Kör en 740 så får du se.

Roliga bilar är roligare och går att köra snabbare idag än nånsin förr, adrenalinet bör vara på ungefär samma nivå, det som skiljer mest är väl när det går över gränsen. Istället för att hoppa av vägen och kanske vira bilen runt ett träd så räddar säkerhetssystemen dig idag, skulle det gå så fort att de inte klarar det så är ju den passiva säkerheten såpass mycket bättre att du har betydligt större chans att överleva nu mot då.

Är det inte tillräckligt med adrenalin får du väl köpa dig en MTB och ge dig ut i skogen istället. Går alldeles utmärkt att få bra kickar där.

bmw är väl på väg eller har lagt av med bakhjulsdrivet, för mig att dom flesta har lagt av med det, men hittar tyvärr ingen källa på´t.

ja en 740 är rolig, för där spelar förarens roll in mer än bilens roll, idag kan även noobs "köra" bra, det kunde dom inte förr för då låg dom i diket.

finns inget mer underbart än att ta en kurva i en perfekt slide med en bakhjulsdriven bil med mycket kraft.

återigen, säkerhet...
kör du över din förmåga, ja då kommer du skadas, men med dagens bilar så blir allting så säkert att även dom sämsta generna överlever, synd, adrenalin ska pumpas emellanåt även i en så tråkig sak som en vardags bil.

satavfel eidt:
Citera
2017-09-16, 14:31
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Jo visst. Fast något som skyddar bilen från enklare parkeringsskador vore enkelt att fixa med en "riktig" stötfångare som gör skäl för namnet. Vid riktiga krockar ja självklart.
Men ingen dör om Kalle backar in i Göstas bil i 0.2 kmh.
Dock kostar detta trams oftast ca 10000 kronor eller mer som samtliga försäkringstagare får pröjsa. Det är detta jag vill få ändrat med
min tråd att folk börjar protestera mot denna idioti.
Däremot kommer Gösta ådra sig större skador om Kalle kör in i honom med en stenhård 240 än en modern bil med mjukt formade plastkofångare när han är ute och promenerar.

Som sagt, det är bättre att bilen tar stryk än att människor gör det.

//tripportreat
Citera
2017-09-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Nya bilar är ett skämt - klarar inte ens en parkeringsknuff i ½km/h utan svindyrt byte av "stötfångare"

Absolut.
Däremot klarar många nya bilar en smäll i 100 vilket äldre bilae absolut inte gör.
Frågan är ju när man vill att dom ska hålla?
Spara några tusen kronor eller klara livhanken när det verkligen behövs.
Jag vet vad jag väljer i alla fall.
Citera
2017-09-16, 14:37
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Däremot kommer Gösta ådra sig större skador om Kalle kör in i honom med en stenhård 240 än en modern bil med mjukt formade plastkofångare när han är ute och promenerar.

Som sagt, det är bättre att bilen tar stryk än att människor gör det.

//tripportreat
Fast återigen efterlyser jag ett skydd för bilen vid småskador på typ en parkering. Hur svårt skall det vara att förstå?
Citera
2017-09-16, 14:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Hög midja är en sak men de enorma A- och B-stolparna stör sikten mera. Men de är ju fyllda med krockgardiner och annat så det finns ju en anledning.
Ja,det är ju bra att ha krockkuddar, när man inte ser var man kör,så man inte gör sig illa när man smäller..

Skulle man inte satsa på bättre sikt istället?
Tänk gamla Saab 900,med sin välvda framruta till exempel..
Citera
2017-09-16, 14:51
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Detta har inget med säkerhet att göra. Det handlar om att du och jag liksom alla andra tvingas betala tusentals kronor i försäkringskostnader helt i onödan pga design trams. Antar att du gillar att öppna plånboken
Säkerhet? Du verkar förvirrad.
Du skulle nog behöva öppna plånboken för några körlektioner om du behöver byta stötfångare så ofta.
Citera
2017-09-16, 14:55
Medlem
Vi stör oss alla på olika saker. Jag stör mig på särskrivning
Citera
2017-09-16, 15:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ni kan inbilla er att bilarna var bättre på alla möjliga sätt förr men det var dem inte.

Faktum är att moderna bilar håller längre, är säkrare och miljövänligare. Man ska vara jävligt nöjd om man överlever en ordentlig krasch i en gammal 80-tals bil och ännu gladare om den startar när det är - 5.
Håller längre? Ok,visa mig om trettio år, vilka modeller av Kia,Opel,Citroën, Hyundai osv, som finns kvar, de har gått till pressen långt innan dess..

Min startade svinbra i vintras, även när den stått still i en vecka i -12grader.

Att krocksäkerheten blivit bättre är ju dessvärre inget som går att komma runt. Ja,förutom att ge fan i att krocka då! 😁
Citera
2017-09-16, 15:29
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Säkerhet? Du verkar förvirrad.
Du skulle nog behöva öppna plånboken för några körlektioner om du behöver byta stötfångare så ofta.
Inte jag. Försäkringspremien är kollektiv. Det innebär att jag får vara med och betasla ala andras misstag.
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vi stör oss alla på olika saker. Jag stör mig på särskrivning
Så jävla intressant
Citera
2017-09-16, 15:55
Medlem
Citat:
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Minsta lilla parkeringsknuff och det kostar tusentals kronor
Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!

En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Skippa dom helt och dra plåten ända upp till taket vet jag!
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet
det är väl för att folk eftertraktar lackade kofångare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in