2017-09-16, 17:12
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du är alltså helt övertygad om mord? Vad skönt för dig, men verkligheten är nog en annan, det är inte på något sätt fastställt hur hon dog, eller hur?

Det var inte bara en tur med en u-båt, det var att lämna pojkvän och kanske andra vänner i land, uppenbart oroliga för turen. Vad som hänt, vet vi inte, då är det kanske passande att inte förutsätta mord, det blir ingen debatt värd att föra då.
Men vad går diskussionen ut på? Att han talar sanning eller ljuger? Det senare är ju i princip fastställt.
Citera
2017-09-16, 17:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men det kommer aldrig komma dit! Han styckade kroppen ombord, och det kommer att bevisas. Därför är en rekonstruktion helt meningslös.

Det får vi se. Den danska polisen pratar om att göra en rekonstruktion för att se om Peter Madsens berättelse är rimlig:

Citat:
Nu öppnar dansk polis för att en rekonstruktion kan klarlägga vad som hände i ubåten, under kvällen och natten då Kim Wall dog.
– Vi överväger en rekonstruktion. Men det är något som måste planläggas i detalj, säger Jens Möller, chef för Köpenhamnspolisens mordenhet till Ekstrabladet.

Möjlighet att granska berättelsen
En utredningsåtgärd som står till buds för polisen när ett händelseförlopp vid ett misstänkt brott ska klargöras är rekonstruktioner. Man låter då, ofta med hjälp av statister, den misstänkte i detalj visa - under liknande förhållanden på den aktuella brottsplatsen - hur händelsen gick till.

I fallet Kim Wall skulle en sådan rekonstruktion ge polisens utredare chansen att på plats matcha Madsens version av det som hänt med de faktiska förhållanden som rådde natten då Kim Wall dog: detaljer, avstånd, tidsförlopp och rörelsemönster. Peter Madsens berättelse skulle nagelfaras in i minsta detalj.

Madsen själv har tidigare sagt att han gärna medverkar i en sådan rekonstruktion.
– Han medverkar gärna i en rekonstruktion av händelseförloppet. Och det är inget konstigt att man genomför rekonstruktioner för att se om saker kan ha gått till på ett visst sätt.

– Jag stöder min klient i detta och menar att en rekonstruktion skulle vara en mycket lämplig åtgärd i det här ärendet, säger Peter Madsens advokat Betina Hald Engmark till Ekstrabladet.

http://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-plan-for-peter-madsens-ubat/
Citera
2017-09-16, 17:25
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det får vi se. Den danska polisen pratar om att göra en rekonstruktion för att se om Peter Madsens berättelse är rimlig:
Att försvaret hoppas på en rekonstruktion är ju givet. Det skulle nämligen betyda att bevis för styckning ombord ej finns.
Men så kommer det med all säkerhet inte bli.
Citera
2017-09-16, 17:29
Medlem
Citat:
Nej, det är väldigt få här som anser att man med rep skulle ha svårt att dra upp mindre än 60kg genom förluckan (något bara en idiot skulle påstå). Men nu gjorde ju han ju inte det. Och var det en transportstyckning så hugger man inte av huvudet. Du har konsekvent svårt att hålla ihop dina argument.
Du har konsekvent svårt att läsa.

Jag skrev att jag tror det är väldigt få här som tror att han drog upp en ostyckad kropp. Hur är det svårt att konsekvent hålla ihop sina argument?

Du anser att han inte styckade?
Eller du anser att han styckade på fördäck eller i tornet?
Citera
2017-09-16, 17:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Oavsett vad som går att bevisa så vill jag ändå se en rekonstruktion där PM hissar upp en hel kropp med begynnande likstelhet genom tornet. Jag har ju hävdat att han försökte först med det men gav upp och styckade sen kroppen. Men jag tycker att han ser något biffigare ut på bilderna från Dragör än om man kollar på äldre bilder där han är smalare. Men sen måste han förklara vad för sorts rep som användes också.
Citera
2017-09-16, 17:42
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du har konsekvent svårt att läsa.

Jag skrev att jag tror det är väldigt få här som tror att han drog upp en ostyckad kropp. Hur är det svårt att konsekvent hålla ihop sina argument?

Du anser att han inte styckade?
Eller du anser att han styckade på fördäck eller i tornet?
Nej, jag var slarvig och du har helt rätt. Är lite ur balans. Ber om ursäkt.
Citera
2017-09-16, 17:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Men det kommer aldrig komma dit! Han styckade kroppen ombord, och det kommer att bevisas. Därför är en rekonstruktion helt meningslös.
Jag kommer ihåg för några år sen när en engelsk seriemördare åkte fast. Han hade städat ur sin bil ordentligt så det fanns inte ett dammkorn i närheten. Men när snuten gick igenom bit för bit så kunde man till slut hitta typ en molekyl DNA från ett av offren. Har för mig att det var i golvmattan till höger framsäte. Den fruktansvärda slakten som det handlar om i detta fallet borde ju fan ha lämnat spår efter sig nere i ubåten. Såga itu en hel kropp med en fogsvans sprider ju en massa partiklar omkring sig så det vore ju attsingen också om det inte skulle gå.
Citera
2017-09-16, 17:54
Medlem
Citat:
Nej, jag var slarvig och du har helt rätt. Är lite ur balans. Ber om ursäkt.
Mycket text att läsa - trots att vi saknar ny information är det fortfarande högt tempo på tråden.
Citera
2017-09-16, 17:54
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag kommer ihåg för några år sen när en engelsk seriemördare åkte fast. Han hade städat ur sin bil ordentligt så det fanns inte ett dammkorn i närheten. Men när snuten gick igenom bit för bit så kunde man till slut hitta typ en molekyl DNA från ett av offren. Har för mig att det var i golvmattan till höger framsäte. Den fruktansvärda slakten som det handlar om i detta fallet borde ju fan ha lämnat spår efter sig nere i ubåten. Såga itu en hel kropp med en fogsvans sprider ju en massa partiklar omkring sig så det vore ju attsingen också om det inte skulle gå.
Jag är helt övertygad om att bevis på styckning ombord inte försvunnit genom sänkningen. Allt vatten som strömmade in i ubåten sköljde bort mycket, men man ska beakta att i en vattenfylld entititet med bara en liten lucka så sker nästintill ingen cirkulation av vattnet inuti.
Citera
2017-09-16, 18:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Mycket text att läsa - trots att vi saknar ny information är det fortfarande högt tempo på tråden.
Och det är så det ska vara! Och de som faktiskt lägger ned tankeverksamhet på att klura är väl i stort sett överens. Jag tillhör falangen som är övertygad om att PM döms för mord.
Citera
2017-09-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är väl just därför som PM redan presenterat en historia med mycket blod och vad det lät rent av öppet kraniebrott... Han vill förekomma fynd av blod och annat elände.

Men har han använt en såg och sågat i ben så har han producerat benpulver som ju borde vara nästan omöjligt att förklara bort.

Med kniv skulle han inte lämna samma besvärande rester, eftersom det alltid går att förklara blod.

Skulle KW fastat i remdriften är det dessutom troligt att det skulle finnas brännmärken från friktion.

Ingenting i den milijön kan av misstag dela kroppen i (minst) 6 delar på så kontrollerat sätt, så allt utom knivstyckning bör ha lämnat rätt starka bevis för styckning. Men styckning bevisar inte mord, även om "vanliga" människor i princip aldrig styckar om de inte först har mördat.
Citera
2017-09-16, 18:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis.

Jag tror definitivt att domstolen kommer att anse honom skyldig till styckning - men det ger max 6 månader. Det stora problemet är om de måste nöja sig med olycka, eller kan få det till vållande, grovt vållande eller hela vägen till dråp/mord.
Det är helt sjukt att stycka en människa bara ska ge sex månader. De som bestämt det måste vara från vettet helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in