2017-09-15, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Detta låter helt osannolikt. Varför skulle judarna inte använda sin synagoga?
För att man bestämde sig för att inte utgöra en uppenbar måltavla? Kolla själv under deras högtider - tex denna jom kipur notera om det är folk i just den sunagogan...du kommer att bli besviken! icke en enda jude kommer att kunna observeras!

Det är tomt - det är ett museum - det är en symbol.
Citera
2017-09-15, 06:43
Medlem
Judarna är viktigare än alla andra. Så det är upprörande att detta får ske. De är guds folk här på jorden. Icke-judarna är födda enbart för att tjäna juden.
Vi får hoppas ADL kontaktas och Trump skickar sitt sändebud för att ta de politiska marionetterna och polischefen i öronen.
Citera
2017-09-15, 08:33
Medlem
sherms avatar
Har hört att de självantänder ifall gogeväggarna ekar utav stöveltramp medan de tillber sin fader djävulen, så det är väldigt allvarligt. Det skulle behövas en "kippur-paus" som upphäver vår grundlag för att ge dem andrum, eller vad säger ni gojer?
Senast redigerad av sherm 2017-09-15 kl. 08:38.
Citera
2017-09-15, 10:08
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Exempel?

Nej, det är du som har osedvanligt svårt att läsa vad jag skriver. Jag skrev "i närheten", inte "förbi".

Jag hänvisar till de tal som Kent Ekeroth och Richard Jomshof gett i olika sammanhang. Fulla av islamofobi.

Om du inte vet vad islamofobi betyder hänvisar jag till det här inlägget där jag förklarade det:

(FB) Tysk islamofob och PEGIDA-grundare inför rätta

Nu talar vi om Sverige, inte hela världen.

Nej, men om du växer upp i Kina, lär dig språket och bor där i många år kan du kanske anpassa dig till den etniska miljön.

Etnisk assimilation tar tid. En del klarar det snabbare, en del inte alls.

Vad har detta med nazisternas demonstration i Göteborg att göra?

Tycker kanske du. Men svensk och europeisk lag har en annan syn på religion och religionsfrihet.

Om vi för ett ögonblick bortser ifrån hitte-på lagar som judelobbyn fått till. Kan man inte kalla judarnas beteende i Göteborg för "nazifobi"? Eller betyder "fobi" olika saker för dig beroende på vad som stödjer din judiska agenda?
Citera
2017-09-15, 10:50
Bannlyst
Islamism/ Palestinarörelsen utgör väl mycket större antisemitism? Se bara i Malmö och i S. Där en riksdagsledamot står med en karta där Israel inte finns med. Nazister finns ju typ inte ens längre
Citera
2017-09-15, 11:13
Medlem
Om jag vore jude så skulle min lista för vilka jag skulle vara rädd för ser ut så här.

1. Muslimer
2. Vänstermänniskor
3. Nazister
Citera
2017-09-15, 14:51
Medlem
G0yXs avatar
It's real - Israel. It's real - Israel. It's real - Israel. It's real - Israel. It's real - Israel. It's real!!!
Citera
2017-09-15, 15:30
Bannlyst
Citat:
NMR är en våldsförhärligande organisation. Tre personer med nära kopplingar till NMR dömdes nyligen till fängelse för bombdåden i Göteborg. Organisationen är dessutom uttalat antisemitisk och hetsar mot judar.

Det är i högsta grad rationellt om svenska judar oroar sig för vad dessa nazister kan ställa till med.

Hur många judiska församlingar riktade de sig mot? Just det....

Verkligen inte. Bara sedvanligt judebajseri och offerkofta deluxe. När blev en jude senast attackerad av en högerextrem i Sverige? Innan du har svaret bör du nog häfta igen truten.
Citera
2017-09-15, 15:32
Bannlyst
Citat:
Man kan ju hoppas att polisen upprätthåller ordningen om det blir bråk och att eventuella överträdelser bestraffas hårt. Men det som de berörda judarna protesterat mot är att nazisternas demonstration passerar så nära synagogan där de samma dag firar sin viktigaste högtid. Det upplever de som hotfullt oavsett om det blir bråk eller inte.

Så långt skulle jag inte gå. Även nazister och våldsförbrytare har grundläggande fri- och rättigheter som måste respekteras i ett rättssamhälle.

Men det är inte en grundläggande rättighet att hota andra människor.

Jag är hotad och kränkt varje gång jag ser vänsterextremister i mitt område. Kan jag få gråta ut i media och få lite snyftsympatier?
Citera
2017-09-15, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Hur många judiska församlingar riktade de sig mot? Just det....

Verkligen inte. Bara sedvanligt judebajseri och offerkofta deluxe. När blev en jude senast attackerad av en högerextrem i Sverige? Innan du har svaret bör du nog häfta igen truten.

1999 blev den judiske dirigenten Ilya Stupel misshandlad av skinnskallar. http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9910/29/fightback2.html
Citera
2017-09-15, 15:40
Medlem
Citat:
1. Är det rimligt att låta nazisternas stöveltramp eka utanför en synagoga på judarnas heligaste dag? Bör myndigheterna flytta demonstrationen till annan tid eller plats?

2. Var går demonstrationsfrihetens gränser? Bör organisationer som förhärligar våld och hetsar mot minoriteter fritt få demonstrera på våra gator och torg?

Dom kan uttrycka sina åsikter på annan plats, så det är inte syftet. Om syftet är att hota, vilket det nog är, ska det inte bara toppas utan dom inblandade lagföras.
Citera
2017-09-15, 15:47
Medlem
Lagerthas avatar
Tanken är god men religionsfrihet i Sverige gäller inte alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in