2017-09-14, 21:09
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sverige har en i grundlagen garanterad religionsfrihet, som dessutom nyligen stärkts genom domar i Europadomstolen. I religionsfriheten ingår att fritt kunna utöva sin religion tillsammans med andra utan att utsättas för störningar eller hot.

Rätten att demonstrera är inte absolut, utan kan regleras av polisen. Den som inte följer polisens anvisningar begår en lagöverträdelse och kan gripas och lagföras för det.
Ja vi har religionsfrihet i Sverige men den är inte absolut och står inte över andra lagar.
Du har rätt att bekänna dig till vilken religion du vill eller ingen alls, du behöver inte följa din religions lagar och ditt samfund har ingen rätt att straffa dig.
Men du är skyldig att följa svenska lagar och då din religions regler eller lagar krockar med svensk lag gäller svensk lag först.

Hur många fruar får man ha enligt islam och hur många fruar får du ha i Sverige?
Får du halalslakta fritt i Sverige?
Får du "tillrättavisa" din fru med våld?

Får en hindu bära solkorset?(om än spegelvänt)
Om nassarna säger att dom är hinduer, kan dom bära svastikan då? (spegelvänd och ej den nazistiska)

Judarnas religionsfrihet slutar där dina, mina och nassarnas börjar...religionsfrihet innebär inte att du har rätt att inskränka någon annans lagstadgade rättigheter.
Citera
2017-09-14, 21:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Som jag har fattat det ligger demonstrationsvägen ca 200 meter från synagogan och det är hus emellan. Polisen valde den vägen eftersom polisen har större möjligheter att hålla ordning där. Ett giltigt skäl.

Polisen hade säkert goda intentioner, men sedan blev det i alla fall fel. Hoppas att förvatningsrätten hinner rätta till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Om de som vill fira den judiska högtiden håller sig inne i synagogan behöver de inte se demonstrationen. Jag hoppas att de håller sig därinne för att minska risken för bråk. De kan förstås skicka ut en eller ett fåtal personer som kan iaktta tåget och vad som händer, och som kan meddela sig med de kommunikationsvägar som det finns massor av idag, men den judiska gruppen bör inte agera mot demonstrationen.

Visst, men de kanske inte vill sitta och trycka i synagogan hela dagen bara för att slippa se eller höra nazisterna.

Dessutom måste de judar som ska delta i högtiden ta sig dit och hem igen.

Det förefaller därför rimligt att hålla ett större avstånd mellan synagogan och nazistmarschen än polisen planerat för.
Citera
2017-09-14, 21:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hur har judarna i detta fall inte religionsfrihet?

Inte om de inte fritt kan utöva sin religion tillsammans med andra utan att utsättas för störningar eller hot.

Citat:
Gruppen ifråga har fått tillstånd att demonstrera, denna frihet krockar inte med religionsfriheten. Inget brott har begåtts mot någon av grupperna så jag förstår helt ärligt inte problemet?

Din premiss är fel. Om judarna skräms av nazisternas närvaro och inte vågar åka in till synagogan för att delta i sin viktigaste religiösa högtid så krockar demonstrationsfriheten i högsta grad med religionsfriheten.

Citat:
Det finns ingen frihet att slippa bli emotionellt kränkt av minioriteters åsikter.

Det du kallar för att bli "emotionellt kränkt" av någons "åsikter" kallar vi andra för att bli skrämd av konkreta eller implicita hot.

Hot från en organisation som hatar judar och hyllar våld, och vars medlemmar begått åtskilliga våldsdåd. Observera särskilt att de män som just dömdes till fängelse för bombdåden i Göteborg hade nära kopplingar till NMR.

Citat:
Vi har lagar och regler i detta land som säkerställer individens rättigheter när brott begås, du vill inskränka grundläggande demokratiska rättigheter som en brottsförebyggande säkerhetsåtgärd. Ta bort din signatur omedelbart, du är en vandrande paradox.

Jag har redan förklarat skillnaden mellan liberalism och vissa former av libertarianism men tydligen gick budskapet inte fram. Så jag tar det igen:

Vi liberaler tror på frihet under ansvar, ett ansvar som inkluderar hänsyn till andra. Vissa libertarianer tror däremot på frihet till varje pris, utan hänsyn till andra.
Citera
2017-09-14, 21:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det är ingen teori, det är precis vad som händer just nu.

Exempel?

Citat:
Det är helt konstaterat att den INTE går förbi synagogan, även om du tycks ha osedvanligt svårt att förstå detta.

Nej, det är du som har osedvanligt svårt att läsa vad jag skriver. Jag skrev "i närheten", inte "förbi".

Citat:
Några exempel är väl på sin plats när man påstår något, att du hävdar något betyder inte att det är sant.

Jag hänvisar till de tal som Kent Ekeroth och Richard Jomshof gett i olika sammanhang. Fulla av islamofobi.

Citat:
Islamofobi betyder INGENTING, det är ett väntermuppord helt utan betydelse, precis som de flesta ord från vänstermuppar.

Om du inte vet vad islamofobi betyder hänvisar jag till det här inlägget där jag förklarade det:

(FB) Tysk islamofob och PEGIDA-grundare inför rätta

Citat:
Helt fel, etniska svenskar är helt klart en minoritet i världen, kan du räkna?

Nu talar vi om Sverige, inte hela världen.

Citat:
Så om du flyttar till kina blir du automatiskt kines då?

Nej, men om du växer upp i Kina, lär dig språket och bor där i många år kan du kanske anpassa dig till den etniska miljön.

Etnisk assimilation tar tid. En del klarar det snabbare, en del inte alls.

Citat:
Religionsfriheten är heller inte absolut. Och du, ALLA som begår lagöverträdelser kan gripas, förutom då tydligen politiker som kan "göra avsteg från lagen" utan att göras ansvariga.

Vad har detta med nazisternas demonstration i Göteborg att göra?

Citat:
Vem bestämmer över vems fantasier som ska gälla, religion borde klassas allra minst som en störning av den kognitiva förmågan.

Tycker kanske du. Men svensk och europeisk lag har en annan syn på religion och religionsfrihet.
Senast redigerad av Regulus 2017-09-14 kl. 21:31.
Citera
2017-09-14, 21:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Judarnas religionsfrihet slutar där dina, mina och nassarnas börjar...religionsfrihet innebär inte att du har rätt att inskränka någon annans lagstadgade rättigheter.

Det bästa sättet att förbygga konflikter mellan olika rättigheter är att planera i god tid så att eventuella konflikter kan undvikas. Det är det som förslaget att flytta nazisternas demonstration längre från synagogan går ut på. Inte att förbjuda nazisterna att demonstrera.
Citera
2017-09-14, 21:45
Medlem
Conams avatar
Den stora högtiden, går den verkligen att flytta?
Citera
2017-09-14, 22:01
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Det bästa sättet att förbygga konflikter mellan olika rättigheter är att planera i god tid så att eventuella konflikter kan undvikas. Det är det som förslaget att flytta nazisternas demonstration längre från synagogan går ut på. Inte att förbjuda nazisterna att demonstrera.

Fast då antar man att övriga svenskar inte skulle bli förnärmade. Vet inte exakt vad NMR vill, men om vi antar att Tredje rikets politik infördes så skulle ganska många stryka med. Svenska judar är en ganska liten grupp. Betydligt större grupper skulle drabbas. Jag själv är inget fysiskt exemplar som skulle hålla måttet.
Citera
2017-09-14, 22:09
Avslutad
Citat:
Inte om de inte fritt kan utöva sin religion tillsammans med andra utan att utsättas för störningar eller hot.
Vänligen visa att judarna inte fritt kan utöva sin religion i detta fall.

Citat:
Din premiss är fel. Om judarna skräms av nazisternas närvaro och inte vågar åka in till synagogan för att delta i sin viktigaste religiösa högtid så krockar demonstrationsfriheten i högsta grad med religionsfriheten.
Har ett brott begåtts? Nej det är friheter som levs ut. I ett öppet och fritt demokratiskt samhälle så är det en irrationell känsla att vara rädd för vad ett pack demonstrerande nazister ska kunna hitta på. Det är en demonstration, det är åsikter som förmedlas, man har ingen rättighet att slippa bli kränkt av åsikter. Det är bara att åka iväg till synagogan, ingen hindrar dig förutom dig själv och ingen kommer skada dig - hade jag sagt till den individ som tänker i dessa paranoida banor.

Citat:
Det du kallar för att bli "emotionellt kränkt" av någons "åsikter" kallar vi andra för att bli skrämd av konkreta eller implicita hot.

Hot från en organisation som hatar judar och hyllar våld, och vars medlemmar begått åtskilliga våldsdåd. Observera särskilt att de män som just dömdes till fängelse för bombdåden i Göteborg hade nära kopplingar till NMR.
Alternativet blir en totalitär stat där åsiktsregistrering sker för att slippa känna meningsskiljaktigheter. Är du inte för uttrycksfrihet?

Stör man lag och ordning och inkräktar på andras friheter ska man självfallet åtalas och dömas för det. Det innebär dock inte att man kan förbjuda en hel demonstration att inte få åtnjuta sin demokratiska fri och rättighet.

Citat:
Jag har redan förklarat skillnaden mellan liberalism och vissa former av libertarianism men tydligen gick budskapet inte fram. Så jag tar det igen:

Vi liberaler tror på frihet under ansvar, ett ansvar som inkluderar hänsyn till andra. Vissa libertarianer tror däremot på frihet till varje pris, utan hänsyn till andra.
Enligt min definition av den liberala friheten så finns här ingen motsättning eller problem. Enligt din defintion så får demonstrationen fortgå sålänge hänsyn visas till andra, detta innebär att inga brott mot andra får begås under tiden för demonstrationen.

Vi vet inte innan om några brott kommer begås. Att en grupp känner sig kränkt är helt irrelevant. Det finns säkert flera grupper som känner sig kränkta när dessa nazister demonstrerar men det är ingen anledning att börja rucka på fundamentala demokratiska rättigheter. Om du inte håller med om att man inte kan förbjuda demonstration på grund av att folk får en kränkt känsla så skulle du även förbjuda muslimska demonstrationer och homosexuella demonstrationer, icke sant?
Citera
2017-09-14, 23:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Polisen hade säkert goda intentioner, men sedan blev det i alla fall fel. Hoppas att förvatningsrätten hinner rätta till det.

Visst, men de kanske inte vill sitta och trycka i synagogan hela dagen bara för att slippa se eller höra nazisterna.

Dessutom måste de judar som ska delta i högtiden ta sig dit och hem igen.

Det förefaller därför rimligt att hålla ett större avstånd mellan synagogan och nazistmarschen än polisen planerat för.

Återigen, varför det? Varför rimligt? Vad innebär rimligt i sammanhanget? Vad spelar det dig eller den judiska församlingen för roll om marschvägen går 250, 500 eller 750 meter från synagogan, så länge den inte går i närheten av den och polisen anser att säkerhet och ordning är tryggad?
Citera
2017-09-15, 00:17
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Nassar, rasister, antisemitisk vänster och islamister kommer alltid att finnas kvar i stan även när nassarna åkt hem efter demonstrationen så judarna låsa in sig hemma och gömma sig under sängen så inga elaka hittar dom.
Eller så fortsätter dom att leva som vanligt och kommer inte att bli attackerade...judarna har inte behövt uppleva något bråk dom senast 20 åren här i stan men detta kanske är ett sätt att provocera fram något från nassarna.
Offerstämpeln judarna har i pannan har bleknat rejält genom åren och det finns snart inga levande kvar från tiden i koncentrationslägrena...har du hittat något om judeförföljelse eller bråk i Gbg under 2000t?

Jag är född och uppväxt i Göteborg och det finns inga möjligheter att tåget skulle störa dom på annat sätt en att dom vet att det kommer att finnas.
Jag har varit inne i synagogan på studiebesök med skolan och man hör inte trafik eller vad som händer utanför, det finns inte plats för några utomhusaktiviterer där så dom kommer troligtvis att hålla sig i synagogan och kommer knappast att bli störda av annat än vetskapen att det finns nazister i stan.

Sen har vi gott om palestinier här i stan, många av dessa är rädda för judar då dom stal deras land och gjorde dom statslösa, man kanske borde stänga synagogan under ramadan så att dom stackars palestinierna slipper möta judar på stan under Ramadan...om man varskor judarna i god tid att dom inte får röra sig inom vallgraven så förebygger man konflikter och alla är nöjda eller?

Det handlar inte om att judarna är rädda, vi har stora mediajättar ägda av judar som tuggar fradga över att nassetidningen för vara med på bokmässan, även Bonniers är ilskna och en lång rad politiskt korrekta författare och vänstern har hotat med att bojkotta mässan men nassarna är kvar...detta är ett sista desperat försök att kväva yttrandefriheten och demokratin.
Jag är inget fan av varken nassar eller vänster men yttrandefriheten är viktigare än att försöka tysta dessa.
Jag skulle inte göra vad Voltaire aldrig sa..."Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det."
Men några bulor och blåmärken skulle jag ta även för nassar eller kommunister om någon skulle försöka tysta dom, alternativet kan bli att det är min yttrandefrihet som ryker när dessa har tystats.
Citera
2017-09-15, 00:41
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Att förneka Förintelsen är inget bevis på goda intentioner gentemot judarna. Förnekar du att NMR är antisemiter?

Nej.

Samtidigt har ni ju kopplat antisemitismen till allt mellan "kritik mot Israel" och "ett systematiskt gasande och lampskärmstillverkning av judar" vilket däremellan finns stora och avgörande skillnader. Hade ni varit hederliga hade ni sagt: "ok, även om vi fortfarande är av uppfattningen att nazisterna förintade sex miljoner judar så kan vi vara storsinta nog att inte koppla en arvssynd till dagens företrädare (precis som vi gör med kommunister - "för det har ju aldrig varit någon äkta kommunism") utan istället vara beredda att lyssna och ta del av den alternativa information som finns."

Det gör ni dock inte.

Citat:
Fast nu handlar det inte om högerextremism i allmänhet utan om det öppet nazistiska NMR. En antidemokratisk organisation som förhärligar våld.

Ja, än sen? Mina uppfattningar från tidigare står fast att det skall mycket till för att äventyra en politisk demonstration, och absolut inte efter diktat från en Gud som gett ett självutnämnt "utvalt folk" friheten att berätta var svenskar skall gå eller ej.

Organisationer som "förhärligar våld" kan ju knappast vara kruxet för din del. Vi har ju exempel på sådana som sitter i både regering och riksdag! Nej, du tog dig bara friheten att välja ut en moralisk punkt att trycka på när det passar en agenda.

Citat:
Trist om du sitter fast i dessa konspirationsteorier. Jag känner inte någon av de berörda personerna och har inte kommunicerat med någon av dem.

"Konspirationsteorier"? Har du läst vad du själv skriver i tråden?
Citera
2017-09-15, 01:03
Medlem
Hur många är nazzarna? 30-40 st
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här