2017-09-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag talade inte om Madsen. Det finns inga uppgifter om att han skulle ha haft något vapen. Jag tänkte på lastfartyg som går långväga. Samt naturligtvis örlogsfartyg. Det inser du väl själv att det är farligare att arbeta på ett fartyg som går i piratinfesterade farvatten förbi Somalias kust t. ex. än på Finlandsfärjan? Nu gav jag upp hoppet om alla mäns förmåga till logiskt tänkande (med ditt sätt att resonera).

Tror du ett kaptensvapen skulle hjälpa mot pirater med raketgevär och maskingevär?

Du pratar om logik men du är väldigt ologiskt.
Citera
2017-09-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon hade säkert gjort en viss research. Sett på filmer om honom och hans olika projekt. Läst på lite. På filmerna tycker jag själv han verkar ganska sympatisk. Och jag hade inte dragit mig för att åka ut på en tur. Men med facit i hand kan jag också tycka han verkar ganska galen. Fixerad. Egotrippad. Men tror det är svårt att se något sånt om man bara är ute efter att få veta lite mer om sitt intervjuobjekt. Inte fan tänker man att "undrar om han är en potentiell mördare". Man tänker inte så.

Jag vet att man som kvinna ex.vis inte skall på en blinddate på ett ställe där man är isolerad. Man känner ju inte killen. Han kan ju i princip vara en styckmördare. Kim skulle inte på dejt. Hon skulle göra en intervju. I princip är det ju samma sak. Egentligen. Men hon blev sedd, alla visste var hon var och med vem. Vad kan hända då?

Alla som hade haft med honom att göra visste att han fick aggressiva utbrott när han inte fick som han ville.
När inte ens dessa utbrott hjälpte brukade han säga upp bekantskapen och rösta med fötterna. Men han var hämndlysten och försökte förstöra det för människor som kunde bestämma över hans vilja. Det kunde han inte förlåta. Men han kom ju inte åt en grupp gubbar som motsatte sig hans idéer. Då fick han ge sig och starta om. Men även då blev han osams.

På ubåten rådde hans vilja. Det var hans värld och han var kaptenen. Ve den som inte lydde. Dessutom fanns det bara ett ögonvittne..

Jag anser att jämförelsen med en blind date på ett öde ställe är slående. Ingen vettig männinska skulle gå med på´t. Och det är ingen garanti att man meddelar sin kompis vilken öde stuga man har åkt till. Det enda som hjälper är att man inte åker till öde stugor tillsammans med folk man inte känner.

Risken att bli styckmördad behöver inte vara det främsta utan snarare risken att bli illa behandlad, lämnat åt sitt öde, tvingad till något mot sin vilja etc..
Citera
2017-09-15, 11:18
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det som blir konstigt i efterhand, är vad som hänt, de flesta tror på sex/övervåld/mord. PM är ett riktigt original, helt oberäknelig, MEN det kan ju vara som han säger, att en olycka har skett. Men hela hans beteende och förmodade handlingar efter en ev. "olycka", är så irrationella, att de flesta inte kan föreställa sig att det är möjligt. Men, i denna gravt skruvade hjärna, PM's, kan det förmodligen vara helt logiskt, vi pratar nu om hjärnor inom autist-spektrat......

Jag skulle inte bli förvånad om det kommer fram fler överraskningar i detta mycket unika fall, där olika scenarier är fullt möjliga....

Håller fullständigt med. När jag läser många inlägg här så delas åsikter om vad en "normal" person skulle gjort. (Vad "normal" nu innebär ...) Det här är inte en "mainstream" kille. Med stor sannolikhet för att han har en eller flera störningar/diagnoser så måste man utgå från hans sätt att tänka. Det som är onormalt för oss kan vara helt normalt utifrån hans sätt att se verkligheten.

Så jag tror absolut att det KAN vara en olycka. Men att PM handlar på ett för oss helt vansinnigt och orationellt sätt.
Citera
2017-09-15, 11:22
Bannlyst
Nämnde inte tysken droger? Madsen kanske fick en akut hashpsykos? Känner till en händelse där en lillebror helt från det blå hög huvudet av storebrorsan under en akut hashpsykos.
Citera
2017-09-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En extra krydda. Möjligtvis fina exklusiva bilder. Men inte nödvändig för artikeln och absolut inte nödvändigt att göra den ENSAM med galningen..
Men ingen, INGEN, visste att han var en galning! Excentriker finns överallt utan att vara mördare.
Citera
2017-09-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Alla som hade haft med honom att göra visste att han fick aggressiva utbrott när han inte fick som han ville.
När inte ens dessa utbrott hjälpte brukade han säga upp bekantskapen och rösta med fötterna. Men han var hämndlysten och försökte förstöra det för människor som kunde bestämma över hans vilja. Det kunde han inte förlåta. Men han kom ju inte åt en grupp gubbar som motsatte sig hans idéer. Då fick han ge sig och starta om. Men även då blev han osams.

På ubåten rådde hans vilja. Det var hans värld och han var kaptenen. Ve den som inte lydde. Dessutom fanns det bara ett ögonvittne..

Jag anser att jämförelsen med en blind date på ett öde ställe är slående. Ingen vettig männinska skulle gå med på´t. Och det är ingen garanti att man meddelar sin kompis vilken öde stuga man har åkt till. Det enda som hjälper är att man inte åker till öde stugor tillsammans med folk man inte känner.

Risken att bli styckmördad behöver inte vara det främsta utan snarare risken att bli illa behandlad, lämnat åt sitt öde, tvingad till något mot sin vilja etc..
De här aggressionsutbrotten, hans ojämna humör, hans hämndlystnad.... Jag tror att hade Kim vetat allt detta så hade hon inte åkt ut med båten. Och om hon ändå gjort det, så skulle hon tagit med sig nån snubbe. Men alla historier om Madsen har ju tillkommit i efterhand. Alla bevis på hur han var, och vem han var, tror jag inte var känt för utomstående överhuvudtaget. De var en klick personer som delade ett udda intresse. Och temperamentsutbrott är ju inget man direkt går ut i tidningarna med. Det hålls inom kretsen.
Citera
2017-09-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Håller fullständigt med. När jag läser många inlägg här så delas åsikter om vad en "normal" person skulle gjort. (Vad "normal" nu innebär ...) Det här är inte en "mainstream" kille. Med stor sannolikhet för att han har en eller flera störningar/diagnoser så måste man utgå från hans sätt att tänka. Det som är onormalt för oss kan vara helt normalt utifrån hans sätt att se verkligheten.

Så jag tror absolut att det KAN vara en olycka. Men att PM handlar på ett för oss helt vansinnigt och orationellt sätt.

Nonsens, inget av det han säger stämmer efter verkligheten och han ändrar sin historia.
Citera
2017-09-15, 11:41
Bannlyst
Citat:
De här aggressionsutbrotten, hans ojämna humör, hans hämndlystnad....

Madsen kanske gick på droger, det där kan tolkas som abstinens.
Citera
2017-09-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Madsen kanske gick på droger, det där kan tolkas som abstinens.
Enligt honom själv och andra så pysslade han inte med droger. Och var väldigt försiktig med alkohol.

Edit: För övrigt kan jag inte tänka mig att abstinens gör någon till mördare. Han har det i sig. Den där ilskan. Hämnden. Att se sig som förmer än nån annan. Han har en inneboende känsla av grandiositet och han vet att han kommer undan med det mesta. Men jag hoppas han inte kommer undan med det här.
Senast redigerad av Picasso2 2017-09-15 kl. 11:52.
Citera
2017-09-15, 11:59
Medlem
Måste fråga. Är det någon mer än jag som tänkt på, att Ale*and*a på "Brottscentralen" är väldigt lik Kim W?!
Citera
2017-09-15, 12:00
Bannlyst
Citat:
Enligt honom själv och andra så pysslade han inte med droger. Och var väldigt försiktig med alkohol.

Edit: För övrigt kan jag inte tänka mig att abstinens gör någon till mördare. Han har det i sig. Den där ilskan. Hämnden. Att se sig som förmer än nån annan. Han har en inneboende känsla av grandiositet och han vet att han kommer undan med det mesta. Men jag hoppas han inte kommer undan med det här.

Varför nämner den där tysken droger då, som kände Madsen? Hela den här historien är så osannolikt spejsad och morbid att droger borde falla sig naturligt att misstänka direkt.

Kan man inte utveckla storhetsvansinne av vissa droger?
Citera
2017-09-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Varför nämner den där tysken droger då, som kände Madsen? Hela den här historien är så osannolikt spejsad och morbid att droger borde falla sig naturligt att misstänka direkt.

Kan man inte utveckla storhetsvansinne av vissa droger?
Jag har missat den där "tysken" och vad han har sagt. Jag har inte suttit här 27/7 så jag har inte läst 100% av alla inlägg.
Hjärnan förändras av droger. Framförallt om man använder det dagligen. Jag kan för lite om det. Har själv rökt hasch (i Danmark av alla ställen) 3 ggr i mitt liv. Fick varken psykos, storhetsvansinne eller något annat märkligt. Men jag vet att man kan få psykos av det - om jag nu inte blandar ihop begreppen här. Fan vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in