• 4
  • 5
2017-09-14, 20:52
Medlem
killawifes avatar
Audi är inte nödvändigtvis sämre än andra biltillverkare dock som du har märkt, betydligt dyrare att reparera och serva. Nu är ju hälften av de saker du räknar upp i din lista rent servicerelaterade saker som man borde kollat som köpare men även de andra saker som gått sönder kunde ju gjorts billigare. En generator ex.vis kostar inte mer än 6-700:- att renovera jämfört med 4000:- för en ny. Man får kolla runt lite och inte ta första bästa som många gör när bilen går sönder.
När min Audi började koka för några veckor sen så tänkte jag direkt att det nog var topplockspackningen och började kolla på nya bilar och ev. om jag skulle byta motorn eller packningen. Efter lite googlande visade det sig dock att felet var ett otroligt vanligt fel på just denna motorn och delen som gått sönder kostade 109:-(En plastventil på baksidan av motorn). Helt plötsligt kostade det en femhundring istället för 10.000:-. bytet tog nån timma.
Jag såg mycket sånt här på Mekonomen. Folk har helt enkelt ingen koll på bilar och bara betalar vad verkstaden säger att det kostar.
Citera
2017-09-14, 21:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Audi är inte nödvändigtvis sämre än andra biltillverkare dock som du har märkt, betydligt dyrare att reparera och serva. Nu är ju hälften av de saker du räknar upp i din lista rent servicerelaterade saker som man borde kollat som köpare men även de andra saker som gått sönder kunde ju gjorts billigare. En generator ex.vis kostar inte mer än 6-700:- att renovera jämfört med 4000:- för en ny. Man får kolla runt lite och inte ta första bästa som många gör när bilen går sönder.
När min Audi började koka för några veckor sen så tänkte jag direkt att det nog var topplockspackningen och började kolla på nya bilar och ev. om jag skulle byta motorn eller packningen. Efter lite googlande visade det sig dock att felet var ett otroligt vanligt fel på just denna motorn och delen som gått sönder kostade 109:-(En plastventil på baksidan av motorn). Helt plötsligt kostade det en femhundring istället för 10.000:-. bytet tog nån timma.
Jag såg mycket sånt här på Mekonomen. Folk har helt enkelt ingen koll på bilar och bara betalar vad verkstaden säger att det kostar.

Jag håller med om att TS borde gjort en ordentlig kontroll av bilen innan köp. Däck och liknande är ju slitartiklar och mönsterdjupet tittar man ju på i samband med köp, samt om däcken är gamla. Sen så får man ju kolla upp när nästa service skall göras och vad den innefattar och kostar, man kan ju tyvärr inte lita på bilhandlaren. Det mesta avhandlas ju muntligen och det är i princip omöjligt att få rätt bara för att handlaren sagt ditten eller datten. Det måste finnas papper på allt som lovas och det är ju nästan inte möjligt.

Sen är det då fan att man inte kan lita på verkstäderna, det är helt sjukt så många som blåser sin kunder på att de påstår att de lagat saker. Jag är inte jättekunnig på bilar, men jag brukade fråga kompisar när jag hade äldre bilar i min ungdom om hur man kollar att de gjort det de påstod. Hade en Ford Sierra på 90 talet och Motorverken tror jag det var (som var återförsäljare och verkstad för Ford) påstod att de hade gjort diverse med min bil, men när jag kollade upp det så visade det sig att de varken gjort/bytt det de skulle eller påstod då jag inte fick godkänt på besiktningen på fel som den tidigare blivit underkänd på. Just p g a detta och lite annat har lett till att jag inte haft Ford sen dess, det har även lett till att jag sett till att Ford inte varit aktuellt som jobbilar på de ställen jag haft något att säga till om. Så kan det gå om man lurar EN kund. Särskilt en så extremt långsint som jag.

Jag har haft hand om bilinköp på flera ställen, även om det inte varit min primära uppgift, där jag jobbat och vi har kunnat välja mellan vissa märken, och jag har aktivt sett till att just Ford inte skulle köpas in. Sedan är i o f fler saker som gör att jag inte vill veta av Fordar.
Citera
2017-09-14, 22:50
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du skriver "Köplagen", där finns inget av det som du refererar till. Sedan är det numera tre års reklamationsrätt som råder om konsumentköplagen är tillämplig.

Aha okej, inget jag tänkte på, men jag menade konsumentköplagen. Att det var tre år visste jag inte. Alltid lär man sig nått nytt
Citera
2017-09-15, 09:02
Medlem
Eftersom bilhandlaren blåste mig , kan jag blåsa honom också då?

Göra servicen på bilen och fylla upp kylarvätska så kan han få tillbaka skiten i tron om att jag fixat pumpen? Eller blir det typ olagligt?

För det är ju uppenbart att dom visste om det vid sälvtillfället.

Att jag inte fixat pumpen än är:

1. Att jag fått det kollat av en snubbe som säger att det är ofarligt så länge jag håller koll på nivån.
2. Den larmade 1 gång på 1-2 månader , inget alls under sommaren.
3. Ville inte vara utan bil och tänkte ta det i samband med servicen istället som ändå var nära för att slippa lämna in 2 ggr.
Citera
2017-09-15, 10:12
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Nej jag kommer aldrig mer köpa bil där , det är inte min vän som sagt åt mig att jag ska köpa där , jag har köpt flera bilar där just av den anledningen att jag vet vem dom är och dom vet vem jag är och jag har bara fått bra bilar av dom förr, det blev som en trygghet och köpet gick därav fort.
Men fan va dumt det var att vara bekant med en bilhandlare!

Hade jag köpt en bil hos en bilhandlare jag aldrig handlat hos förr så hade jag självklart varit mer noggrann.

Jag vet att det är mitt eget fel, Men just att rekondaren säger till mig på fyllan att dom gjorde värsta kapet när jag köpte bilen av dom tycker jag är rätt så dålig marknadsföring och sjukt osmart.

Då ber man ju om att få tillbaka arga kunder som blir EXTRA missnöjda och känner sig mer lurade just pga det.
Och så tyder ju det på att dom visste vilket skit dom blev av med.

Edit: Jag och rekondaren gick på samma skola för många år sen.

Jag tror du har lärt dej nåt som du inte visste tidigare.

Du tror att du gör ett klipp genom att köpa en bil för ett lågt pris och därigenom ignorerar tryggheten. Trygghet är nåt du betalar för och gör att du kan slippa problem i framtiden.

Är tryggheten värd att betala extra för? Ja, om du är helt rudis att meka med bilen själv.
Gå till en auktoriserad Audi-handlare nästa gång nästa gång du vill köpa en Audi. Dom har ett rykte att bevaka. Där har du en trygghet som är nåt annat än en vanlig bilhandlare på gatan kan utlova.
Citera
2017-10-04, 00:38
Medlem
Väldigt många fel, vad är det för bil och hur många mil har den gått? Låter lite som en krockskadad bil skulle haft, tittat ordentligt ifall den inte vart krockad tidigare?
Citera
2017-10-04, 01:40
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkfree
Väldigt många fel, vad är det för bil och hur många mil har den gått? Låter lite som en krockskadad bil skulle haft, tittat ordentligt ifall den inte vart krockad tidigare?

Inga av felen verkar dock ha nåt med nån krockskada att göra utan är rena slitagefel.
Citera
2017-10-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Jag kände lika , stressad och ivrig att få köpa innan den försvinner.

Inte tänkte jag på att stå och googla Audi framför bilhandlaren just då , jag åkte ju bara dit för att köpa en ny bil, jag hade inte bestämt mig för Audi innan jag kom till bilhandlaren.

Men nu har jag lärt mig en läxa, Fundera före vilken bil man vill ha och googla den rejält före innan man ens beger sig till bilhandlaren.

Jag har alltid trott att Audi var kvalitet , hade inte en susning om att dom var kända för att vara dåliga.

Vad ska man köpa då som är bra? BMW?

Alla bilar går sönder, vissa mer än andra och vissa kostar betydligt mer än andra att reparera!

Audi, BMW, Mercedes... dom är fina att köra men kostar att laga och att serva.
Visst, japaner kan också vara svindyra att reparera ibland, men det är mer sällsynt med mycket små skitfel och motorras som det är med dessa tyska bilar.

Ett råd innan du köper bil är att avvakta, gå hem och läs på. Vad är ett bra pris för den bilen, vilka är de vanligaste felen?! Hur är just den bilens skick i förhållande till vad du hittar på nätet. Plocka ut service/verkstadshistorik från en auktoriserad verkstad! Kanske hinner det första köpsuget till och med lägga sig.
Hinner den bli såld så kommer det garanterat ut en liknande bil på Blocket inom en snar framtid om det nu inte är en väldigt unik bil du är ute efter!

Jag har backat från många bilaffärer efter att ha läst på eller helt enkelt inte varit överens med säljaren. Och inte har jag behövt må dåligt för det.

Att säljaren ljuger en rakt upp i ansiktet om att det är kamrem är ju inte kul, men tyvärr händer det hela tiden, har även hänt mig. Men att inte kolla upp serviceböcker, skick på bromsar, däck, etc. är på köparens ansvar.

Och jag kan lova att även auktoriserade Audi-handlare ljuger och luras minst lika mycket som alla andra! Däremot har dom tillgång till servicehistoria och dokumentation om bilen är servad på en auktoriserad verkstad!
Citera
2017-10-13, 00:28
Medlem
Tycker inte du eller bilhandlaren har gjort så mycket fel egentligen. Du har bara haft otur. Svårt för både dig och bilhandlaren att veta om generator-, batteri- och kylarstrulet.
Däcken borde du förstås ha kollat. Och dåligt att handlaren sa att det var kedja. Men många Audis har väl det? Och de som har det har en förmåga att krångla och bli ännu dyrare.
Tips är att byta beläggen själv nästa gång om du inte är totalt ohändig, busenkelt och sparar mycket pengar. Klarar du att byta mellan vinter- och sommarhjul klarar du att byta belägg.
Senast redigerad av Chris-Phris 2017-10-13 kl. 00:31.
Citera
2017-10-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Tycker inte du eller bilhandlaren har gjort så mycket fel egentligen. Du har bara haft otur. Svårt för både dig och bilhandlaren att veta om generator-, batteri- och kylarstrulet.
Däcken borde du förstås ha kollat. Och dåligt att handlaren sa att det var kedja. Men många Audis har väl det? Och de som har det har en förmåga att krångla och bli ännu dyrare.
Tips är att byta beläggen själv nästa gång om du inte är totalt ohändig, busenkelt och sparar mycket pengar. Klarar du att byta mellan vinter- och sommarhjul klarar du att byta belägg.

Åkte till bilmetro och pratade med dom.

Dom säger att det är kedja! och inte nån 2a elektrisk vattenpump utöver den vanliga mekaniska som bilverkstaden sa.

Vad fan jiddrade bilverkstaden om?

Då ljög ju inte bilhandlaren, inte undra på att man blir förvirrad.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in