Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-13, 10:54
  #1
Medlem
Köpte en bil för ca ett år sen av en bilhandlare , bilen är en Audi 2009.

Bilhandlaren sa att bilen var i gott skick osv, genomgången och servad , det tyckte jag också så jag litade på honom.

Efter 3 månader så larmade den för batteriet som inte fick nån laddning.
Då åkte jag tillbaka till bilhandlaren som sa: Tyvärr det här gått 1 vecka över garantitiden så det får du bekosta själv, så det gjorde jag.
Blev byte av generator för ca 4000kr.
Sen har felen börjat radas upp..

Alla fel som varit:

Byte av generator 4000kr
Byte av batteri 3500kr
Vinterdäcken var knappt lagliga, blev nya för 4500kr
Lika med sommardäcken 5000kr
Larmade sen för bromsklossar , 2500kr
Larmade kort därefter för låg kylarnivå, 10000kr för det var ett vanligt fel på Audi och väldigt krångligt att fixa, var nån elektrisk extra vattenpump (sitter tydligen 2 på bilen)

Bilverkstan trodde att felet på elektriska vattenpumpen fanns när jag köpte bilen, För jag köpte den på sommaren och den där pumpen körs bara när man ska ha värme i kupén, sen när vintern kom så började det larma , denna sommar har det inte larmat någonting pga just det.
Men nu när man börjar köra värme i kupén så började det igen.

(Att batteriet blev så dyrt är pga smart elstyrning som måste programmeras om efter byte av verkstad)

Och nu är det stora servicen med kamremsbyte och bilhandlaren sa till mig att det var kedja! 15000kr.

Jag vet att det inte finns ett skit jag kan göra åt det här , Jag kommer garanterat inte få reklamera bilen.

MEN! killen som rekondar bilarna hos bilhandlaren råkade jag möta på krogen nån vecka efter bilköpet, Då sa han så här:

Haha fattar du vilken vinst vi gjorde när vi sålde den där bilen till dig för 95000kr!

Jaha varför då sa jag? Då får jag väl åka o prata med säljaren!

Han: Nä jag bara skoja! Det var ett bra pris.


Då tänkte jag inte mer på det, men nu fattar jag!!
Jag har ju lagt ner ca 45000 nu bara på ett år av reparationer, och även blivit lurad att det var kamkedja när det inte är det så servicen blev extra dyr.
Då blir det alltså att jag har lagt ner ungefär hälften av vad bilen kostade i reparationer.

Visst att man lär byta slitagedelar, men det här känns fel , Det känns som om dom medvetet har sålt en bil som är sopslut, har aldrig tidigare varit med om att man har fått byta så jävla mycket på en bil som man köpt hos firma på så kort tid!

Och nu har bakrutetorkaren slutat fungera, och luckan som fälls ut i fronten för att spola ren lyktorna när man kör spolarvätska på vindrutan fastnar och åker inte tillbaka.

Fy fan vilket skit jag köpt , börjar bli bra jävla less nu..

Det finns väl inget som jag kan göra va?
Eller?
__________________
Senast redigerad av Yod4 2017-09-13 kl. 10:59.
Citera
2017-09-13, 11:16
  #2
Medlem
Pallestroms avatar
Lider med dig. Bilar är bara utgifter och problem.
Men att bilhandlare luras är tyvärr inget ovanligt.
Citera
2017-09-13, 11:18
  #3
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Köpte en bil för ca ett år sen av en bilhandlare , bilen är en Audi 2009.

Bilhandlaren sa att bilen var i gott skick osv, genomgången och servad , det tyckte jag också så jag litade på honom.

Jag antar att du kollade i servicejournalen. (Förfalskade servicejournaler är allvarliga grejor.)
Jag antar att du slog upp tidigare besiktnings-rapporter. (Dom var nog helt i ordning och inga fel fattades.)
Jag antar att du kollade runt på bilen lite själv innan du slog till? (Jag kan inte fatta att däcken blev så dåliga så fort, särskilt extradäcken.)
Jag antar att du kände bilförsäljaren sen tidigare? (Annars kan man ju inte riktigt lita på en beg-bil handlare.)

Du hade nog lite otur med den bilen. (För jag vill ju inte antyda att du är naiv.)
Citera
2017-09-13, 11:21
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Vad heter bilhandlaren?
"Muhammeds matt-tvätt och billiga bilar"?
"Grönlunds bilar och skinnjackor"?
Visst ligger det i köparens intresse att själv undersöka en begagnad bil , men detta är ett solkart fall av lurendrejeri
Citera
2017-09-13, 11:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jag antar att du kollade i servicejournalen. (Förfalskade servicejournaler är allvarliga grejor.)
Jag antar att du slog upp tidigare besiktnings-rapporter. (Dom var nog helt i ordning och inga fel fattades.)
Jag antar att du kollade runt på bilen lite själv innan du slog till? (Jag kan inte fatta att däcken blev så dåliga så fort, särskilt extradäcken.)
Jag antar att du kände bilförsäljaren sen tidigare? (Annars kan man ju inte riktigt lita på en beg-bil handlare.)

Du hade nog lite otur med den bilen. (För jag vill ju inte antyda att du är naiv.)

Säljaren är min närmsta väns farbror.. här köpt flera bilar där tidigare, så jo jag litade på han.

För övrigt så har jag känt min polare i 20år.

Och nej jag kröp inte runt och kollade bromsklossar osv , eftersom jag köpt bilar där förut så litade jag på det han sa.
__________________
Senast redigerad av Yod4 2017-09-13 kl. 11:24.
Citera
2017-09-13, 11:24
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Säljaren är min närmsta väns farbror.. här köpt flera bilar där tidigare, så jo jag litade på han.

För övrigt så har jag känt min polare i 20år.
Är din närmsta vän Zigenare?
Citera
2017-09-13, 11:26
  #7
Medlem
MDMAfags avatar
Du gjorde två stora fel. 1 Du kollade inte bilen tillräckligt utan litade för mycket på vad säljaren sa. Du skulle tagit med en kunnig person om du inte är insatt själv. 2 Och detta kommer jag få mycket skit för men det är i min mening sant... du köpte en Audi, en bil som är onödigt dyra att fixa och som går sönder alltför ofta.
Citera
2017-09-13, 11:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad heter bilhandlaren?
"Muhammeds matt-tvätt och billiga bilar"?
"Grönlunds bilar och skinnjackor"?
Visst ligger det i köparens intresse att själv undersöka en begagnad bil , men detta är ett solkart fall av lurendrejeri

Jag vill inte gå ut med bilhandlaren namn ÄN , jag ska ge dom en chans o rätta till det här lite först..

För övrigt så är det svenskar som driver firman , denna firman går det även väldigt bra för vad jag vet.
Citera
2017-09-13, 11:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är din närmsta vän Zigenare?

Etnisk svensk.
Citera
2017-09-13, 11:27
  #10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Jag vill inte gå ut med bilhandlaren namn ÄN , jag ska ge dom en chans o rätta till det här lite först..

För övrigt så är det svenskar som driver firman , denna firman går det även väldigt bra för vad jag vet.
Tro fan att den går bra... Säljer skrothögar till ockerpriser.
Citera
2017-09-13, 11:27
  #11
Medlem
Visst känner jag sympati med dig, men samtidigt är det uppenbart att du gjort en dålig affär på grund av okunskap.

Du nämner saker som att båda uppsättningar däck var undermåliga. Detta kunde du enkelt upptäckt vid ockulär inspektion.
Stor service som snart blir aktuell? Hade du satt dig in i bilmodellen du tittade på det minsta hade du sett detta direkt.

Okej, du blev blåst.
Nästa gång gör du något av följande:
a. Lär dig så mycket som möjligt om bilmodellen i förväg.
-Tillgång på reservdelar.
-Vanliga fel och symptom på dessa.
-Kostnader på vanliga fel/serviceåtgärder.
-Allmänt omdöme och prestanda.
-Bilens uppskattade värde.
b. Ta med dig minst en person som har kunskap om ovanstående.

Kolla även upp ägarhistorik och annan registerdata.
Citera
2017-09-13, 11:43
  #12
Moderator
Alla fel som uppträder inom 6 månader efter köp (på firma) är det upp till försäljaren att bevisa att de inte var ursprungliga.
Så generatorn borde firman bytt utan prut, eller bevisat att den inte var trasig när du köpte bilen.
Batteriet likaså.
Däcken var väl godkända när du köpte bilen? Vad stod det i varudeklarationen?
Bromsklossar är, precis som däcken, en slitdel och de byter man då och då, inget som omfattas av nån garanti. Hur de slits beror ju på hur du kör.
Vattenpumpen ska du ju även den reklamera, om du kan bevisa att den var dålig vid köp så ska du slippa betala för det. Men eftersom det hade gått (?) mer än 6 månader är det upp till dig att bevisa det.

Vad stod det i varudeklarationen? Alla avsteg från vad man normalt kan förvänta sig ska stå där om firman ska slippa undan sitt ansvar.

Jag tycker att det låter som du både varit lite för naiv och dåligt påläst. Både vad det gäller dina rättigheter och vad man kan förvänta sig av en 7 år gammal bil.

Edit: Du radar upp fel. Slitna däck, slitna bromsbelägg och troligtvis batteriet med, är inga fel utan tillhör saker som man får räkna med att lägga pengar på då och då under en bils livstid.
__________________
Senast redigerad av Generalknase 2017-09-13 kl. 11:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback