2017-09-14, 17:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelmerLjus
- Ivar RUNE Stokke, 540308, Kåbdalis

- Urban ROBERT Edelbro, 710304, Harads

- ÅKE Martin Urban Edelbro, 431024, Boden

- JOHAN Pär Åke Lund, 800904, Kalix

- TONY Mattias Granlund, 780315, Vidsel

Skadar inte med namnet ut IGEN .. Vilka ynkrygg.. fega små ynkliga "män"

Är det här svinet ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ver-vid-kusten
Citera
2017-09-14, 18:34
Medlem
Jag är jägare själv och nu efter att ha sett filmen när lodjuret hänger levande i en snara i trädet så börjar jag misströsta rejält vart vi människor i detta land är på väg...med allt som händer i samhället överlag..

Däruppe i skogen nu då...,vart i ligger felet?

En efterbliven som egentligen ska sitta på vårdhem?

Inavel ,hans pappa är hans bror?

Bara ha träffat farsan och sinnessvaga bröder hela sitt liv och den enda tjej han varit ihop med i hela sitt misserabla liv var suggan Stina?

Spelar han banjo uppe i samma träd som han hängde katten i ?

Jvla idiot
Citera
2017-09-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abc123def
Då måste det vara Urban ROBERT Edelbro som hängt ett levande lodjur i strypsnara från ett träd och fångat in lodjur och hetsat sin hund på dom och petat dom med pinnar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...aktbrottsharva

"De flesta brotten är det 46-åringen som misstänks för. Han har åtalats för att ha snarat och dödat björn och lodjur samt för att ha fångat lodjur i en illegal fälla.

I förundersökningen finns bilder på djuren. Men också sex filmer som Aftonbladet tagit del av. En suddig mobilfilm visar hur ett lodjur snarats i ett träd. Den hänger i ett träd, fortfarande levande trots snaran.

Fyra andra filmer, som hämtats från 46-åringens mobil, visar även de lodjur men fångade i en bur. En av filmerna visar hur en hund skäller på ett lodjur som morrar och försöker freda sig, i ett annat klipp stöter en person en pinne i sidan på lodjuret."
Robert Edelbro, är en mycket känd björnjägare som det har skrivit en hel del om i de svenska jakttidningarna. Han är inte ensam i dessa kretsar om att ha en psykopatisk inställning till jakt och då i synnerhet rovdjursjakt. Läs själva i Svensk Jakt, Jaktjournalen och Jakt o Jägare ! Det är tråkig läsning men helt nödvändigt, att sätta sig in i hur jägare tänker.
Citera
2017-09-15, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Robert Edelbro, är en mycket känd björnjägare som det har skrivit en hel del om i de svenska jakttidningarna. Han är inte ensam i dessa kretsar om att ha en psykopatisk inställning till jakt och då i synnerhet rovdjursjakt. Läs själva i Svensk Jakt, Jaktjournalen och Jakt o Jägare ! Det är tråkig läsning men helt nödvändigt, att sätta sig in i hur jägare tänker.

Instämmer helt. Detta är tyvärr inget unikt beteende uppe i norr. Är själv uppväxt på landet med jakt i min närhet och även haft folk i familjen som tyvärr sysslat med detta tveksamma nöje att döda. Dessa kräk som ser sig själva som någon sorts gud som ska avgöra vad som får leva och ej i naturen finns överallt i landet, jägare överlag har en smått hatisk inställning till kattdjur då dom ser dessa som rivalar (av någon outgrundlig anledning..) vet att många klåfingriga as tillika jägare skjuter tamkatter så fort dom får chansen. Nu är väl tack och lov inte alla jägare så här (hoppas jag innerligen!) men jag har sett och hört tillräckligt för att inte hålla dessa som sysslar med sånt här allt för högt. Jag är absolut inte emot jakt om det sköts snyggt och används i syfte att förebygga olyckor och överpopulation, men tyvärr finns det allt för många sadister som bara har i syfte att döda för nöjes skull, helt utan empati. Hoppas dessa as kläms åt rejält, mycket bra att dom hängs ut!
Citera
2017-09-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcrow
Hur mycket får renägarna i bidrag, som nån nämnde, utan bidrag skulle de aldrig överleva.
Summan som de får i bidrag för rovdjuren är redan angiven, men jag vill tillägga att jag i en statlig utredning om rennäringen (minns inte vilken, men den går att hitta på nätet) läste att rennäringen får dubbelt så mycket i bidrag som den genererar i intäkter. Rennäringen är alltså oerhört olönsam och ger dessa bidrag till trots arbete åt endast ett mycket litet antal personer. Nästan alla renägare (Sverige har 4000 renägare) har renarna som hobby och för att behålla rättigheter till jakt och fiske, som de absolut inte vill dela med sig till icke renägare, samer eller inte. Detta är ju ett tvisteämne i sametinget, där renägarna är i minoritet men motsätter sig all förslag om att dela med sig av sina exklusiva rättigheter. Tvärtom har de ju faktiskt fått rätt i ett mål i Gällivare tingsrätt om att samebyn, dvs renägarna, ska ha ensamrätt till jakt och fiske på statens marker. Övriga medborgare göre sig icke besvär. Samebyn har dock enligt domen rätt att upplåta dessa rättigheter efter eget gottfinnande och mot betalning, så om den slås fast i hovrätten kan man med hänvisning till urminnes hävd låta rika utlänningar ta helikoptern för att jaga på fjället. Logiskt?

Renägande är en livsstil, som av någon anledning anses vara i samklang med naturen och närmast helig, trots att den innehåller bestialiska beteenden mot rovdjur och rovfåglar. Den bild som serveras i massmedier, är dock att det är vi 10 miljoner svenskar som inte har några renar, som plågar livet ur de stackars renägarna.

De aktuella jaktbrotten möter ingen förståelse i Sveriges jägarkår, men som noterats tidigare i tråden bland personer med anknytning till renskötseln. Kan någon vara snäll och släcka glorian runt samemössan?
Citera
2017-09-16, 07:46
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är det här svinet ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ver-vid-kusten

Finns nog inga fler Robert Edelbro. Hittepånamn! Undrar vad han hette tidigare? Men lapp är han i varje fall.

Vice ordförande i Udtja sameby var han i varje fall tidigare.

http://www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/v...n-8957886.aspx
Citera
2017-09-16, 07:53
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Summan som de får i bidrag för rovdjuren är redan angiven, men jag vill tillägga att jag i en statlig utredning om rennäringen (minns inte vilken, men den går att hitta på nätet) läste att rennäringen får dubbelt så mycket i bidrag som den genererar i intäkter. Rennäringen är alltså oerhört olönsam och ger dessa bidrag till trots arbete åt endast ett mycket litet antal personer. Nästan alla renägare (Sverige har 4000 renägare) har renarna som hobby och för att behålla rättigheter till jakt och fiske, som de absolut inte vill dela med sig till icke renägare, samer eller inte. Detta är ju ett tvisteämne i sametinget, där renägarna är i minoritet men motsätter sig all förslag om att dela med sig av sina exklusiva rättigheter. Tvärtom har de ju faktiskt fått rätt i ett mål i Gällivare tingsrätt om att samebyn, dvs renägarna, ska ha ensamrätt till jakt och fiske på statens marker. Övriga medborgare göre sig icke besvär. Samebyn har dock enligt domen rätt att upplåta dessa rättigheter efter eget gottfinnande och mot betalning, så om den slås fast i hovrätten kan man med hänvisning till urminnes hävd låta rika utlänningar ta helikoptern för att jaga på fjället. Logiskt?

Renägande är en livsstil, som av någon anledning anses vara i samklang med naturen och närmast helig, trots att den innehåller bestialiska beteenden mot rovdjur och rovfåglar. Den bild som serveras i massmedier, är dock att det är vi 10 miljoner svenskar som inte har några renar, som plågar livet ur de stackars renägarna.

De aktuella jaktbrotten möter ingen förståelse i Sveriges jägarkår, men som noterats tidigare i tråden bland personer med anknytning till renskötseln. Kan någon vara snäll och släcka glorian runt samemössan?

Det finns ett stort problem med just det där att lapparna vill tjäna pengar på småviltjakten, För det ju det som det handlar om, för det finns int en enda renskötare som jagar småvilt!

Det står klart och tydligt i rennäringslagen att rättigheter inte får överlåtas. Dom kan alltså INTE låta någon utsocknes jaga och ta betalt för det..

31 § Sameby eller medlem i sameby får ej upplåta rättighet som ingår i renskötselrätten.
Citera
2017-09-16, 08:16
Medlem
greta-forvetens avatar
En förkärlek att plåga djur har många grovt störda haft. Mönster som inte är tillfälligheter. En giljotin till nyckelpigor. En strypsnara för igelkottar. Makt i kombination med en stigande rädsla som kittlar själen som får rysningarna att krypa längst ryggraden. Det eskalerar djuren blir större och farligare. Känslan av att komma undan masserar egot. 1 djur 2 djur 3 djur. Till slut är man härskare över liv och död. Det handlar inte om att äta sig mätt. Det handlar om att stå överst i hierarkin och slå sig för bröstet. Störst starkast mäktigast och rikast. Tur att det fick ett slut. Tur att dessa män inte slagit sig in på annan kriminell verksamhet där människor är brickor i spelet. Då hade många tårar fyllt kalixälven. Djur är djur. Knarkare är knarkare. Prostituerade är prostituerade mördare är mördare djurdräpare är djurdräpare.
Citera
2017-09-16, 09:58
Medlem
Spoke_islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag är själv jägare. Många gånger har jag fått höra: Ser du en räv, så skjut den! Varför? En skabbräv skjuter jag av ren barmhärtighet. En frisk och fin räv får gå. De gör verkligen nytta i naturen. Likaså skjuter jag inte om jag inte är absolut säker på att djuret/viltet dör av första skottet. Jag avskyr slängskott och de svåra skador som kan uppkomma så djuret plågas ihjäl långsamt. Fy fan för psykopater med bössa!
Citera
2017-09-16, 10:57
Medlem
Citat:

I samklang med naturen ? Snöskotrar, helikoptrar och suvar, hmmmm.
Citera
2017-09-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoke_island
Jag är själv jägare. Många gånger har jag fått höra: Ser du en räv, så skjut den! Varför? En skabbräv skjuter jag av ren barmhärtighet. En frisk och fin räv får gå. De gör verkligen nytta i naturen. Likaså skjuter jag inte om jag inte är absolut säker på att djuret/viltet dör av första skottet. Jag avskyr slängskott och de svåra skador som kan uppkomma så djuret plågas ihjäl långsamt. Fy fan för psykopater med bössa!
Räven äter ju sork, så den bör man spara.
Citera
2017-09-16, 11:04
Medlem
Citat:

Väcker ingen förståelse inom jägarkåren, vilken skenhelig kommentar. På fb så kan man i kommentarerna läsa mer eller mindre positiva kommentarer till de fem jägarnas försvar, samtidigt som man spyr galla över den kvinnliga åklagaren. Det sistnämnda mest för att hon är kvinna förstås. Sedan hånar man de resurser som lagts ned på polistillslaget och utredningen. Men... dessa polisresurser skulle lätt kunna sparas om jägarkåren själva stävjade illegal jakt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in