2017-09-14, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag delar helt, det du framför här. Om PM vid tidigare juridiska tvister anlitat någon advokat måste det varit den här personen som nu försvarar honom.

Han var tvärsäker på vem han ville skulle företräda honom, direkt och utan tvekan.

Alternativt att han berättat om sin situation, fått råd och tips.

Varför gjorde han sig av med sin mobil?
Förmodligen därför den kunde berätta en del om hans förehavande.... den kvällen.

Märkligt, att PM som annars inte "skall ha någon tidsuppfattning" bestämt hävdar att sov exakt två timmar, efter han på egen hand konstaterat att KW var död.

Om det juridiska upplägget ser ut som jag tror och förklarat tror jag advokaten når sin klient, ett samarbete funkar. Han erkände griftefrid just innan han gick in till häktesförhandling nr 2.

Om dom tidigare samarbetat vet jag inget om men PM verkar lyssna på hennes juridiska råd, respekterar hennes professionalism och det ger hon sken av att hon besitter både juridiskt och medialt.

Mobilen kan innehålla det ena värre än det andra, jag tror nämligen han filmat med den men att den är utslängd ganska nära sänkningsplatsen, det gäller inte KWs telefon. Hennes är utslängd mycket tidigare ungefär då han påstår att han släppte iland henne.
Citera
2017-09-14, 08:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag har redan tidigare föreslagit att han behöll vissa delar (underben eller arm/ar) han hade nytta av för att få upp torson. Här har han lämnat olika förslag. Först att han hade rep under armarna, sedan att repet satt runt fotlederna. Förmodligen för att han därmed få fram att hon var ostyckad och hel när han sjöbegravde henne. Hittills har han dock inte använt huvudet, men det kanske kommer..... Han garderar sig utifall någon ytterligare kroppsdel dyker upp.
Fast det fanns ju inga armar eller underben på torson. Han måste ju använt bältet med rören på för att få upp henne.
Citera
2017-09-14, 08:56
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Tveksamt, däremot har man konstaterat att hon var död vid själva styckningen och att en såg har använts.
Har du en källa för de där? Vad jag har sett i tråden har man bara dragit slutsatsen att hon var itusågade damen eftersom åklagaren frågade om sågen vid häktningsförhandlingen. Det är iofs en fullt rimlig slutsats, men jag har inte sett att de faktiskt gått ut och sagt det rent ut.
Citera
2017-09-14, 09:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Har du en källa för de där? Vad jag har sett i tråden har man bara dragit slutsatsen att hon var itusågade damen eftersom åklagaren frågade om sågen vid häktningsförhandlingen. Det är iofs en fullt rimlig slutsats, men jag har inte sett att de faktiskt gått ut och sagt det rent ut.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article25879619.ab
Citera
2017-09-14, 09:21
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Citat:
Vi vet inte vad dödsorsaken är men kan konstatera att hon utsatts för en makaber styckning med såg, säger åklagaren Jakob Buch-Jepsen.
Ja, sedär. Tack.
Citera
2017-09-14, 09:22
Medlem
TCGIs avatar
"Vi vet inte vad dödsorsaken är men kan konstatera att hon utsatts för en makaber styckning med såg, säger åklagaren Jakob Buch-Jepsen."

"Obduktionsresultatet av torson presenteras också i sal 60, men den delen av förhandlingen är journalisterna förbjudna att rapportera om eftersom domstolen beslutade om referatförbud. Just i det här skedet framkommer uppgifter som kan anses mycket försvårande för Madsen, men åklagaren vill hålla dem borta från offentlighetens ljus - dels för att de kan upplevas som kränkande för offrets anhöriga, dels med hänsyn till polisutredningen."

Citera
2017-09-14, 09:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte om hon redan stoppat ner block och penna i handväskan... och du förstår vad jag menar, gör dig inte dum. Jag har för övrigt inget intresse av att "rädda" M, jag vill att sanningen ska fram. Men vi ska inte döma honom innan domstolen har gjort det, heller. Nu verkar det ju vara rena häxjakten.
Det är väl precis så en journalist jobbar. För att ge understöd till sin artikel vill hen ha med alla aspekter i ämnet. Är man seriös och vill skriva ett djuplodande reportage om en ubåtskapten är det ju väldigt bra att själv uppleva en resa med ubåten.
På det sättet kan man få förståelse för vederbörandes fascination för saken och det blir lättare att förmedla den till läsaren.

Du var en skrivande person själv? Har svårt att tro det faktiskt.
Citera
2017-09-14, 09:34
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Njae du, lite OT men du får allt ta och skilja på leksaker och riktiga ubåtar som har rejäla luckor...

Från en svunnen tid, 4 av 20 ryska luckor öppna... utöver torn- och räddnings-lucka
https://minfil.org/B587zfc9bf/typhoon_hatches.jpg

Amrisarna nöjer sig med 16 luckor, utöver torn- och räddnings-lucka
https://minfil.org/958dzbc8bf/doomsday_hatches.jpg

Luckor som står stilla i den vinkeln lär inte slå igen ens i krabb och gropig sjö. Jag tror inte att PM som har partiell ingenjörsutbildning har slarvat så, när han byggt ubåtar att nån lucka står upp i rät vinkel. Han har säkert likt de ryska och amerikanska båtbyggarna räknat med en större vinkel där luckan inte slår igen av sig själv i första taget. Och gott om plats för detta finns i tornet. Och havet var relativt lugnt den aktuella dagen.

Om han tvingats släppa luckan när han halkat som han påstår skulle den lika gärna kunna falla åt motsatt håll. Varför höll han förresten över huvet taget i luckan? Om man väl kommit upp i tornet så lägger man inga fingrar på en lucka som redan står öppen. Madsen ljuger sej blå för att slippa sitt mordåtal.
Senast redigerad av Starback 2017-09-14 kl. 09:36.
Citera
2017-09-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Som många påpekat tidigare - det finns en lucka på fördäck också. Varför välja den svåra vägen?

Eller kanske fylla bara styrbords ballasttankar så att båten kränger 45 grader. Då är det betydligt lättare att hissa upp något genom tornröret.
En stor tank fram och en stor tank bak. Så det blir hög eller låg för.
Citera
2017-09-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Luckans diameter är 520 mm men uppgången genom casingen är större så leidaren begränsar inte den den totala diametern dessutom så går inte leidaren över luckekarmen utan slutar strax under däck.
Så det finns 500 mm fritt spelrum ifrån däcksluckan och ner till durken.
Fast de som byggde publicerade att själva röret var smalt.
Citera
2017-09-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet inte om det syns just i lungorna, men man kan se mycket i ett blodprov. Om en person dött av kvävning så ser man ju det på att det inte finns något syre kvar i blodet exempelvis. pH-värdet visar också mycket. Men nu vet jag inte hur välbevarat blodet var efter de tio dagarna i vattnet.
Om någon fallit ner från tornluckan och slagit i huvudet kan de även svalt tungan och alltså fått syrebrist utan att ha blivit strypta.
Citera
2017-09-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

ROTFLMAO

Du känner uppenbarligen inte till vare sig brottsbalken, skillnaden på civil- och straffrätten eller det faktum att vi i Sverige inte haft någon krigsrätt på många decennier, ej heller några militärdomstolar.

Men vi kan väl helt enkelt säga så här - Länka de officiella definitionerna av den "civila lagstiftningen" där det framgår att den inbegriper något du kallar "kriminallagstiftningen", samt dito för "militärlagstiftning", så är ju saken biff sen.
Du noterade alltså inte att jag explicit undantog militärlagstiftning för att det där råder väldigt stor skillnad mellan olika länder? Nej visst nej - för att notera det behöver du tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in