Citat:
Ursprungligen postat av
Ratoz
Förut skaffades 6-8 barn per kvinna. Idag är vi nere på ca 1,3 barn per kvinna.
Är det verkligen rimligt att förvänta sig att män och kvinnor ska behöva varandra lika mycket när det grundläggande incitamentet för parbildning minskat så kraftigt?
Det är sannerligen inte antalet avkommor som cementerar behovet hos en särskilt kvinna efter en särskild man. Om så vore, ja då vore vi djur och det är vi inte.
Det är den starka, obändliga kraften i en enorm attraktion mellan en man och en kvinna som leder till att dessa tu måste bli ett och leva samman. Man upplever helt enkelt att man inte kan/vill vara utan den andre.
Det sociala skyddsnätet (i vissa former fortfarande existerande) möjliggör för kvinnor att leva utan män, rent ekonomiskt. Särskilt om där finns barn inblandade, då stöttar socialen i möjligaste mån (fortfarande). Kvinnor kan även ofta leva på sina egna löner, om än möjligen mindre "lyxigt" än vad genemsamma inkomster kan erbjuda (beror ju förstås på vad karln jobbar med och tjänar).
När man passerat 40 och träffar sin prins/prinsessa, så är nog ofta avkomma det sista man tänker på eller önskar. Det är ju alldeles enastående härligt och ljuvligt att älska en person och kunna ge sig hän till fullo med honom/henne inom trygga och medvetna ramar.
Äntligen! Är kärleken äkta kärlek och inte bara reproduktion. Åtrån och sexlivet leder inte till ansvar och begränsningar. Man får verkligen tid att
se och
känna den andra vuxna parten.
Jag har aldrig velat ha egna barn och har därmed ej några. Men älska kan jag, och det är jag mer än tacksam över. Nu när jag omsluter och omhuldar min man (tvåbarnsfar) med all kraft och kärlek som finns inom mig.