2017-09-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Du sa att du skulle lämna tråden. Det var tydligen sant i 32 timmar.

Nåväl - den video du länkade till och där två stollar pratar om skuggornas storlekar vid solförmörkelse respektive månförmörkelse har jag nu tittat på. Fullständigt otroligt att dom inte begriper att jorden ger en skuggkon som är längre än månens motsvarande skuggkon! Och hur kan någon tro på de idiotier som de slänger ur sig?

Det här är inte bara faktarestens, jag vill kalla det kunskapsresistens. Var och en som har tagit sig genom det svenska skolsystemet skall ha tillräckliga kunskaper för att avslöja dumheterna. Det är bara att använda dem!

Jag har inte tittat på klippen som du tar upp här, men redan dina referat indikerar att allt är rent trams. Både tidvatten, magnetism och himlavalvet är väl studerade sedan hundratals år. Tror du verkligen att några stollar på Youtube kan kullkasta all kunskap som har byggts upp under den tiden? Saknar du helt kritiskt sinne, eftersom du tror på youtubestollar?

"Fullständigt otroligt att dom inte begriper att jorden ger en skuggkon som är längre än månens motsvarande skuggkon!" Det är ju det de gör.
Citera
2017-09-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men vi observerar ju faktiskt att månen blir mörk. Den korrekta uträkningen förklarar varför.

Du däremot påstår helt felaktigt att "jordens skugga är 270 miles" utan vare sig observation eller uträkning.
Uträkningen är matematiskt korrekt, men stämmer inte med verkliga observationer.

Jag håller med att värdet 270 miles inte stämmer med verkliga observationer, vad som skymmer månen blir därmed oklart.
Citera
2017-09-13, 13:20
Medlem
Zwoop77s avatar
Boldogg! Du verkar ju tro att jorden är platt. Kan du svara på dessa frågor? Tack!

1. Kan du visa fotografier på den enorma muren som skyddar oss från att ramla över kanten.

2. Kan du visa foton på alla miljoner soldater som skyddar muren.

3. Är det bara jorden som är platt? Eller är månen och solen och alla planeter också platta?

4. Varför hittar jag inga satellitbilder på den platta jorden? Alla bilder tagna från rymden visar en rund jord. Är dessa bilder fejk?

Tacksam för svar!
Citera
2017-09-13, 13:26
Medlem
Citat:
På vilket vis bevisar det något annat är att reflektionen i vattnet dämpar och förvränger ljuset?
Fruktansvärt ovetenskapligt trams.

Anser du att vår kunskap om avståndet till månen, planeter, solen och galaxer är bluff?
Anser du att all astronomi är bluff?
Anser du att de miljontals människor som har högre utbildning inom astronomi är med på bluffen?
"Anser du att vår kunskap om avståndet till månen, planeter, solen och galaxer är bluff?" Svar: ja.

"Anser du att all astronomi är bluff?" Svar: delvis. Heliocentrisk astronomi går ut på att bevisa en färdig modell, det borde vara omvänt.

"Anser du att de miljontals människor som har högre utbildning inom astronomi är med på bluffen?"
Svar: nej. Antagligen drivs de av personliga skäl såsom ekonomi, social trygghet etc.
Citera
2017-09-13, 13:32
Medlem
Citat:
På vilket vis bevisar det något annat är att reflektionen i vattnet dämpar och förvränger ljuset?
Fruktansvärt ovetenskapligt trams.

Anser du att vår kunskap om avståndet till månen, planeter, solen och galaxer är bluff?
Anser du att all astronomi är bluff?
Anser du att de miljontals människor som har högre utbildning inom astronomi är med på bluffen?
"På vilket vis bevisar det något annat är att reflektionen i vattnet dämpar och förvränger ljuset?"
Jag tycker det verkar rimligt. Vad avgör att stjärnorna reflekterar i vattnet?
Citera
2017-09-13, 13:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
"Fast hela det knasiga resonemanget faller ju på att det finns tidvatten i såväl bräckt som sött vatten."
Fyll upp badkaret och berätta sedan om dina observationer som orsakades av himlakropparnas gravitation.
Du kan självklart inte säja något om himlakropparnas gravitation genom att studera vatten i en balja. Detta är lika fånigt som påståendet för ett tag sedan att det inte fanns någon kurvatur för att man inte kunde se den i en balja.
Är väldigt nyfiken på vad du anser orsakar tidvattnet.
Citat:
"Anser du att all astronomi är bluff?" Svar: delvis. Heliocentrisk astronomi går ut på att bevisa en färdig modell, det borde vara omvänt.
Det tror jag inte på alls. När Kopernicus och Gallileo presenterade sin teori om att jorden kretsade kring solen så var ju den allmänna uppfattningen tvärtom att jorden var i centrum och man kunde tom. råka illa ut och bli ställd inför inkvisitionen om man hävdade annorlunda.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-13 kl. 13:51.
Citera
2017-09-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Boldogg! Du verkar ju tro att jorden är platt. Kan du svara på dessa frågor? Tack!

1. Kan du visa fotografier på den enorma muren som skyddar oss från att ramla över kanten.

2. Kan du visa foton på alla miljoner soldater som skyddar muren.

3. Är det bara jorden som är platt? Eller är månen och solen och alla planeter också platta?

4. Varför hittar jag inga satellitbilder på den platta jorden? Alla bilder tagna från rymden visar en rund jord. Är dessa bilder fejk?

Tacksam för svar!
Hej.
1. Nej. Jag vet inte om en sådan mur existerar. Men du ställer ju frågan av retoriska skäl, du vill förlöjliga mig.

2. Nej. Jag vet inte om miljoner soldater är posterade där. Men din fråga ju designad i enlighet med fråga ett.

3. Jag tror jorden är platt, men jag vet inte. Jag tror stjärnor och planeter är ljusfenomen som närmast kan beskrivas som kollapsande bubblor, som beskrivs i detta youtubeklipp.
0:54 in i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=x5GeGBjAYcA
Jämför med denna sekvens av Venus. 2:55 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=Jp1TxJhHpZQ

4. Alla satellit bilder på den runda jorden är kompositer av flera bilder och en konstnärers tolkning av data. En designer på NASA erkänner att så är fallet, se länk.
https://www.youtube.com/watch?v=fFBAznZwqVg
Citera
2017-09-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du kan självklart inte säja något om himlakropparnas gravitation genom att studera vatten i en balja. Detta är lika fånigt som påståendet för ett tag sedan att det inte fanns någon kurvatur för att man inte kunde se den i en balja.

"Är väldigt nyfiken på vad du anser orsakar tidvattnet."

Jag vet inte men jag tycker att den elektromagnetiska varianten låter rimlig, den kan dessutom ge stöd åt nuvarande modell att himlakroppar påverkar skeendet. Solen talar om för människan vad klockan, månen talar om för människan vad för dag det är och himlavalvet säger vilken månen det är. Tidvatten har just dessa variationer och inte de som antas genom gravitation.
Citera
2017-09-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Det tror jag inte på alls. När Kopernicus och Gallileo presenterade sin teori om att jorden kretsade kring solen så var ju den allmänna uppfattningen tvärtom att jorden var i centrum och man kunde tom. råka illa ut och bli ställd inför inkvisitionen om man hävdade annorlunda.
"och man kunde tom. råka illa ut och bli ställd inför inkvisitionen om man hävdade annorlunda."
Omvända förhållanden idag.
Citera
2017-09-13, 13:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Fyll upp badkaret och berätta sedan om dina observationer som orsakades av himlakropparnas gravitation.

Du kan få roa dig med löjliga badkarsexperiment om du har lust. Men du lär ju inte vinna något gehör utanför din egen lilla krets. Faktum kvarstår: Stora sjöar och innanhav har tidvatten och din tes faller med dunder och brak.
Citera
2017-09-13, 14:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
"Hur kommer det sig att vi hittar på jorden trots att vi använder oss av kartor som bygger på en sfärisk jord?"
Därför att man navigerar efter en kartprojektion, du kan projicera världen på en banan och fortfarande hitta hem. De flesta kartor som används för navigering är beskriver inte verkliga förhållanden.

Men WGS84 bygger på en matematisk modell av den sfäriska jorden. Och WGS84 har visat sig att stämma med verkligheten. Vi har med andra ord empiriska bevis för att WGS84 är en korrekt modell av jorden.

Vi kan t.ex med hjälp av WGS84 tala om var Melbourne ligger och hur långt det är till Perth. Vi kan med hjälp av WGS84 tala om hur långt det är mellan S40E0 och S40E90. Och vi kan dessutom empiriskt bevisa att modellen stämmer med verkligheten.

Hur långt anser du att det är mellan S40E0 och S40E90 och varför kan du inte ens tala om hur lång ekvatorn är?
Citera
2017-09-13, 14:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Två personer i klippet talar om det, de är källan. Att angripa källan är gammalt och uttjatat.

Så du anser med andra ord att en person utan utbildning och som inte arbetar vetenskapligt har samma tyngd och trovärdighet som hela den samlade vetenskapen.

Och du duckar som vanligt frågorna: Jag undrade om du har någon vetenskaplig artikel som stödjer deras påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in