2017-10-16, 22:42
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Ok, låt oss prata "vetenskap". För att "gravitationen" ska kunna dra ihop ämnen, måste det väl finnas ett annat ämne som gör detta möjligt? Visst finns det lagar och "observationer", men nu är ju gravitation inte enbart matte utan det måste också vara någon fysisk, realistisk, materialistisk kraft däremellan också? Utan den materialistiska kraften är inte gravitationen värt ett piss. Så jag frågar dig, du som är expert, vart är den kraften? Vad är det för kraft? En boll får ju sin kraft antingen av vinden eller av människan. Vi har ju kemiskt bunden energi, rörelseenergi, värmeenergi, lägesenergi etc. Saker som faktiskt finns i verkligheten. Vad är gravitation för energi?

Kemiskt bunden energi kommer från den elektromagnetiska kraften. När vinden påverkar bollen så är det via den elektromagnetiska kraften. Elektromagnetiska kraften är en annan osynlig kraft liksom tyngdkraften. Men du har inget problem med att acceptera den medan tyngdkraften är "hitte på". Hur kommer det sig?

Citat:
Nej, vågen visar bara hur fet du är. Hur mycket du väger i massa. Magiska krafter behövs inte för att kunna väga det.

Så vad får vågen att visa en kraft om man lägger en massa på den?

Citat:
Ja, en kraft som inte existerar och som inte har blivit bevisad än. Efter flera hundra, kanske tusen år, och fortfarande är den inte bevisad.

Gravitationen är bevisad bortom allt tvivel. Vi kan inte bara se den i små system som i vår egen omgivning, vi har observerat gravitationsvågor helt enligt alla matematiska förutsägelser. När observationer stämmer exakt med teori så är teorin bevisad.

Citat:
Jaha? Det finns även massor med bevis för såväl som att gravitationen inte existerar som att jorden inte är en sfär.

Inga bevis finns någotdera av dina påståenden.

Citat:
Exakt, men tyvärr så har vi riktigt pantade människor idag som inte ifrågasätter vetenskapen, speciellt när den kommer från auktoriteter, samma auktoriteter som styr alla ledande "vetenskapsbolag" och "vetenskapsmän". Visst går det. Vetenskap, scientism, är den nya religionen som ni aldrig hört talas om.

Alla kan ägna sig åt vetenskap helt utan auktoriteter och "vetenskapsbolag". Den är sann och observerbar för alla. Välj valfri teori, utforma ett experiment och gör mätningar. Bygg en Foucaultpendel för att bevisa att jorden roterar kring sin egen axel t.ex. Jag lovar att inga svarta helikoptrar kommer och försöker stoppa dig.

Citat:
Det bevisar fortfarande inte kraften. En matematisk formell bevisar absolut inte att gravitationen existerar, den bevisar bara att formeln funkar, eller inte funkar.

Om alla matematiska formler och förutsägelser i samband med dessa stämmer exakt överens med alla observationer, experiment och mätningar så är teorin att betrakta som sann.

Citat:
Hur accelerar stenen nedåt? Antingen via lägesenergi, att den hamnat i en position som i sin tur gett den kraften att accelerera nedåt. Eller kanske att någon kastat stenen, rörelsenergi, då är det likadant där, mänskliga och naturliga krafter, det kan jag köpa, det är något som får stenen att röra på sig. Vare sig det är uppåt eller nedåt. Varför rör inte stenen på sig när den ligger på marken, eller i ett annat läge? Den borde väl sträva efter att komma ner hela tiden? Men det gör inte stenen, varför?

Materia attraherar materia. Det är allt gravitation är. Ett litet föremål har alltid lägesenergi i närvaro av en annan massa. Ligger ett föremål på marken så är det den elektromagnetiska kraften som hindrar att föremålet faller ned i jordens centrum. Lyfter du upp föremålet med din hand så är det också den elektromagnetiska kraften som är upphovet. Den elektromagnetiska kraften gör din hand, och föremålet, till fasta föremål och den ger upphov till den kemiska energin i dina muskler. Så, igen. Varför är det så enkelt för dig att acceptera den elektromagnetiska kraften men inte tyngdkraften? Naturligtvis är det för att du, liksom alla andra plattskallar, måste ifrågasätta tyngdkraften för att ni är indoktrinerade så. Tyngdkraften gör en platt jord omöjlig och då de som säger åt dig vad du ska tänka och tro säger att jorden är platt så kan inte vara tyngdkraften vara en riktigt kraft. Och det är enda anledningen till att tyngdkraften ifrågasätts av plattjordare som dig. Ren och skär religion.

Citat:
Man har heller inte kunnat visa att teorin stämmer. Och mycket mer pekar på att gravitationen inte existerar.

Igen, teorin stämmer exakt med alla observationer. Nyligen presenterades obestridliga bevis för gravitationsvågor. Dessa observationer görs allt oftare och i allt större detalj. Häng med lite vettja. Du vill väl inte framstå som helt bakom flötet.
Bevis
Citera
2017-10-16, 22:45
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Vart har du materian? Vart är den? Varför har ingen kunnat hitta den? Varför har ingen kunnat bevisa den? Vad är det för kraft som attraherar alla jordens ämnen till sig?

Du är precis som de andra plattjordarna (fast du du "bara" tror att jorden inte är rund). Du är beredd att diskutera gravitationens vara eller icke vara i evigheter. Du vill köra den frågan i botten.... lyfta på varje sten. Men du du är inte särskild intresserad av varför myndigheter, länder och stater hemlighåller det faktum att jorden inte är rund. De har lyckats i hundratals år att föra oss bakom ljuset. VARFÖR? Varför måste detta hållas hemligt för massorna? Och tänk på att det måste vara miljontals människor världen över som vet om detta och är med i maskopin. Men ännu har ingen skvallrat eller försagt sig på fyllan...

Och om jorden inte är rund så borde det finnas någon slags kant som man kan ramla ned för. Men du visar ett ljumt intresse att diskutera detta. Hur kommer det sig att ingen har hittat denna kant. Det vore enkelt att hitta. Gå rakt fram i vilken riktning som helst så kommer du fram till denna kant förr eller senare. Men dessa frågor intresserar inte er särskilt mycket. Ni lägger fokus på gravitation, hur skuggor beter sig vid solförmörkelse och andra detaljfrågor. Jag säger som jag sagt förut. Låt oss köra kantfrågan och konspirationsfrågan i botten innan vi finlirar med övriga detaljer.

Men... jag vet... dessa frågor har marginell betydelse när man ska diskutera jordens riktiga form.
Senast redigerad av Zwoop77 2017-10-16 kl. 22:47. Anledning: Stavning
Citera
2017-10-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Ja just det...

Varför stämmer jordgloben perfekt med alla avstånd om inte jorden är sfärisk?

Jag hoppas att kartan du utgår ifrån är Gall peters projection. Sedan om alla avstånd stämmer överens, det kan jag inte svara på. Vissa avstånd stämmer överens med en sfärisk jord, andra avstånd stämmer överens med en platt jord. Vissa flygrutter stämmer överens med en sfärisk jord, andra stämmer överens med en platt jord. Som sagt, jag är ingen plattjordare, men jag är ingen globjordare heller. Jag säger bara att om jorden verkligen var en glob så skulle det inte finnas så många frågetecken. Miljontals människor skulle inte börjat fundera och ifrågasätta det. Sen att NASA själva säger att jorden är formad som ett päron, men att de sedan släpper photoshoppade bilder på perfekta cirklar? Hela NASA är ett skämt.

https://www.youtube.com/watch?v=nTOE4Ar0Dfo
Citera
2017-10-16, 22:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vart har du materian? Vart är den? Varför har ingen kunnat hitta den? Varför har ingen kunnat bevisa den? Vad är det för kraft som attraherar alla jordens ämnen till sig?
Vi har 6 kvadriljoner materia rakt under våra fötter. Detta är jordens sammanlagda massa och det är den materia som drar ner oss.
Citera
2017-10-16, 22:50
Medlem
Citat:
Om ett objekt faller, väger den helt enkelt mer än atmosfären, och vice versa.

Låter som en magiskt kraft. Vad skiljer den ifrån våra magiska?
Citera
2017-10-16, 22:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag hoppas att kartan du utgår ifrån är Gall peters projection. Sedan om alla avstånd stämmer överens, det kan jag inte svara på. Vissa avstånd stämmer överens med en sfärisk jord, andra avstånd stämmer överens med en platt jord. Vissa flygrutter stämmer överens med en sfärisk jord, andra stämmer överens med en platt jord. Som sagt, jag är ingen plattjordare, men jag är ingen globjordare heller. Jag säger bara att om jorden verkligen var en glob så skulle det inte finnas så många frågetecken. Miljontals människor skulle inte börjat fundera och ifrågasätta det. Sen att NASA själva säger att jorden är formad som ett päron, men att de sedan släpper photoshoppade bilder på perfekta cirklar? Hela NASA är ett skämt.

Gall peters projection utger sig inte ens för att stämma exakt med alla avstånd, vinklar osv utan den enda karta som stämmer är jordgloben. Man kan inte avbilda ett klot på ett platt papper och förvänta sig att alla avstånd skall stämma men du kan ju inte heller avbilda en platt värld på en glob och förvänta dig att alla avstånd skall stämma. Att man kan avbilda jorden på en jordglob och att alla avstånd stämmer där är ett mycket starkt bevis för att jorden faktiskt är rund.
Citera
2017-10-16, 22:54
Medlem
Citat:
Den karta ni utgår ifrån, den perfekta kartan som finns i alla skolklasser och telefoner osv, är inte direkt så perfekt. Gall-peters projection är den mer korrekta kartan.
Visa att Gall-peters projektion är mer korrekt än en jordglob.

Citat:
Sedan att du skriver till mig som om jag vore en plattjordare och förväntar något svar, ja, du kan vänta hur länge som helst. Ingen har lyckats svara på mina frågor än heller. Vart är gravitationen? Bortsett från era formler, vart är ämnet som gör det möjligt? Och sedan att även månen har sin egen gravitation. På något sätt lyckas månen påverka våra hav, som väger mycket mer än luften, ändå så förblir luften totalt helt opåverkad? Jag ställer er några frågor, tillbaka får jag trams.

Jag har redan förstått att inte heller du klarar av att svara på två enkla, jordnära frågor.
Tidvatten har förklarats av vetenskapen för länge sedan, det är inget konstigt med det.
Det är sant att vetenskapen (för närvarande) inte kan förklara exakt på molekylnivå hur gravitationen uppkommer. Men du kan inte därav dra slutsatsen att den inte existerar.
Stenålderns människor visste inte vad ljudet var för något men de hörde i alla fall.

Citat:
Att föra en diskussion med plattjordare är mycket enklare, och mycket trevligare.
Det tror jag säkert. Sådana som du trivs säkert bäst när de slipper att bli motsagda.

Citat:
Ni är som ett gäng huliganer som inte vet ett piss om någonting. Fulspel och idioti är det enda ni håller på med. Inte undra på varför så många människor valt att tro på den platta jorden. Hela den här tråden har förvandlats till en gryta med all slags skit. Det handlar inte om diskussioner längre. Arroganta, naiva och ignoranta är nästan allihopa. Sedan pratar ni så mycket om vetenskap hit och dit. Ni vågar inte ens vara öppen för en tanke som ni vet skulle förstöra hela er världsbild om den var sann. Nu pratar jag inte om en plattjord. Ni är ömtåliga som små tjejer som precis börjat få mens för
första gången i sitt liv.
Och där har vi återigen dina tramsiga påhopp..... Men en sak: Jag är definitivt öppen för nya tankar, och jag är inte alls rädd för att ändra min världsbild om jag blir övertygad om att jag har fel. Men då fordras "en tanke" som är betydligt bättre än vad du har lyckats föra fram här.
Citera
2017-10-16, 22:57
Medlem
Citat:
Som vadå? Att gravitationen existerar?
Den kommentaren hade ingen koppling till det jag skrev. Viktigaste faktum är att jorden är en glob.
Citera
2017-10-16, 23:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ok, låt oss prata "vetenskap".
Det är lite svårt eftersom du inte har koll på ens de enklaste begreppen såsom massa, kraft och tyngd.

Citat:
För att "gravitationen" ska kunna dra ihop ämnen, måste det väl finnas ett annat ämne som gör detta möjligt? Visst finns det lagar och "observationer", men nu är ju gravitation inte enbart matte utan det måste också vara någon fysisk, realistisk, materialistisk kraft däremellan också? Utan den materialistiska kraften är inte gravitationen värt ett piss. Så jag frågar dig, du som är expert, vart är den kraften? Vad är det för kraft?

Gravitation är den fysiska, realistiska, materialistisk kraften. Du behöver ingen ytterligare kraft.

Citat:
Nej, vågen visar bara hur fet du är. Hur mycket du väger i massa. Magiska krafter behövs inte för att kunna väga det.
Nej vågar mäter krafter, de mäter tyngd inte massa. Massa är ett mått på mängd materia, det är inte ett mått på hur tungt något är. Ett av de enklaste bevisen för detta är att väga sig i en hiss, vågens utslag ändrar sig när hissen accelererar trots att din massa är konstant.

Citat:
Ja, en kraft som inte existerar och som inte har blivit bevisad än. Efter flera hundra, kanske tusen år, och fortfarande är den inte bevisad
Du tycker kanske inte den är bevisad men inom vetenskapen råder det absolut konsensus om att den är bevisad.

Citat:
Jaha? Det finns även massor med bevis för såväl som att gravitationen inte existerar som att jorden inte är en sfär.
Nej det gör det självklart inte.
Du kan inte nämna ett enda hållbart "bevis" för att jorden inte är en sfär.

Citat:
Det bevisar fortfarande inte kraften. En matematisk formell bevisar absolut inte att gravitationen existerar, den bevisar bara att formeln funkar, eller inte funkar.

Att en sten accelererar nedåt bevisar att den är utsatt för en nedåtriktad kraft.
Om du vill kalla det för lägeskraft så är det helt OK med det är fortfarande en kraft.

Citat:
Hur accelerar stenen nedåt? Antingen via lägesenergi, att den hamnat i en position som i sin tur gett den kraften att accelerera nedåt.
Lägesenergi definieras med hjälp av gravitation, lägesenergin är massan x höjden x tyngdaccelarationen. Och tyngdaccelerationen är ett resultat av gravitationsaccelerationen.
Utan gravitation finns det ingen lägesenergi.

Citat:
Man har heller inte kunnat visa att teorin stämmer. Och mycket mer pekar på att gravitationen inte existerar.
Jo det har man. Om och om igen. Dag ut och dag in.
Och nej, det finns ingenting som pekar på att gravitation inte existerar.

Vad pekar på att gravitationen inte existerar?
Citera
2017-10-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Du är precis som de andra plattjordarna (fast du du "bara" tror att jorden inte är rund). Du är beredd att diskutera gravitationens vara eller icke vara i evigheter. Du vill köra den frågan i botten.... lyfta på varje sten. Men du du är inte särskild intresserad av varför myndigheter, länder och stater hemlighåller det faktum att jorden inte är rund. De har lyckats i hundratals år att föra oss bakom ljuset. VARFÖR? Varför måste detta hållas hemligt för massorna? Och tänk på att det måste vara miljontals människor världen över som vet om detta och är med i maskopin. Men ännu har ingen skvallrat eller försagt sig på fyllan...

Behöver inte vara miljontals människor. Dock så pratas det om hela tiden, överallt runtom i jorden, men det är ingen som vågar ta upp det officiellt, pga rädslan av att bli förlöjligade. Varför man hemlighåller det är en helt annan diskussion som jag ej kommer gå in på, men, Ryssland, Kina och USA har samarbetat sedan 1940-talet. De har aldrig vart fiender. Finns massor med andra länder med.

Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Och om jorden inte är rund så borde det finnas någon slags kant som man kan ramla ned för. Men du visar ett ljumt intresse att diskutera detta. Hur kommer det sig att ingen har hittat denna kant. Det vore enkelt att hitta. Gå rakt fram i vilken riktning som helst så kommer du fra till denna kant förr eller senare. Men dessa frågor intresserar inte er särskilt mycket. Ni lägger fokus på gravitation, hur skuggor beter sig vid solförmörkelse och andra detaljfrågor. Jag säger som jag sagt förut. Låt oss köra kantfrågan och konspirationsfrågan i botten innan vi finlirar med övriga detaljer.

Men... jag vet... dessa frågor har marginell betydelse när man ska diskutera jordens riktiga form.

Enligt plattjordare finns det en kupol över hela jorden. Kanterna är där man kan se och röra på dessa kupoler, vilket är en av anledningarna till att man som privat person inte kan åka till antarktis, sägs det. Det finns även intressanta böcker och skrifter angående detta. Finns även vissa amatörklipp där man skjutit upp raketer med kamera på. I dessa videon ser man att raketen träffar något väldigt långt uppe i atmosfären. Är dock fortfarande skeptisk. Sedan att Antarctic Treaty existerar gör ju saken bara ännu mer intressant.
Citera
2017-10-16, 23:06
Medlem
Citat:

ALLA flygrutter stämmer med en sfärisk jord. Vissa flygrutter, särskilt på norra halvklotet råkar även stämma med en platt jord. På södra halvklotet (eller vad en "icke-glob-jordare" vill kalla det) stämmer dom inte alls med en platt jord.

Resten av ditt inlägg är rent trams.
Citera
2017-10-16, 23:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Som sagt, jag är ingen plattjordare, men jag är ingen globjordare heller. Jag säger bara att om jorden verkligen var en glob så skulle det inte finnas så många frågetecken.

Låt oss diskutera dina frågetecknen.
Vad anser du att det finns för frågetecken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in