2017-09-12, 22:52
Medlem
Hexen666s avatar
Så här då, om vi nu ska försöka bena ut saker och ting från grunden. Kan du Merapi acceptera att en person kan identifiera sig själv som antifeminist och samtidigt vara för jämställdhet?
Citera
2017-09-12, 23:32
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vad vill en ateist? Ingenting, han tror bara inte på en gud. Kanske skulle vi börja kalla oss för afeminister istället?

Det är lite märkligt, det där. Religiösa eller ideologiska fundamentalister har ett extremt behov av att fösa in individer i fållor, helst såklart in i den fålla deras egen fårskock befinner sig i. När man avfärdar deras predikningar om den rätta tron som sagor och lögner är man plötsligt emot dem. Antikrist, helt enkelt

När det i själva verket är så att man fullständigt skiter i vad diverse dogmatiska fundamentalister yrar om så länge de inte skadar andra. Och lika lite som jag accepterar att en präst eller imam försöker styra mig, lika lite accepterar jag att förvirrade barnungar som snöat in på infantila ideologier lägger sig i mitt liv och leverne. Inte heller tänker jag acceptera att deras hjärnspöken och fantasifoster manifesteras på ett sätt som skadar andra eller kränker andras mänskliga rättigheter. Men i övrigt kunde jag inte bry mig mindre om vad de pysslar med.

Jag kan dock förstå TS frustration. Feminismen som ideologi är i det närmaste död. De som fortfarande står och gafflar om osynliga andar och strukturer betraktas idag som mer eller mindre funktionshandikappade.
Citera
2017-09-13, 06:24
Medlem
Citat:
Vad vill en ateist? Ingenting, han tror bara inte på en gud. Kanske skulle vi börja kalla oss för afeminister istället?

Många åkallar ju sin rätt att vara fri från religion.
Det har ju sedan lett till att kyrka och stat separerat, att skolor är fria från religiösa inslag (nåja, var i alla fall), att man inte automatiskt blir medlem i svenska kyrkan, att skolavslutningar inte längre hålls i kyrkor o.s.v. o.s.v.

Du tror inte ateister skulle reagera om religiösa plötsligt skulle börja att motsäga sig detta?

Edit: Något som många antifeminister verkar ha gemensamt är att de vill att staten ska upphöra att existera.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-09-13 kl. 06:46.
Citera
2017-09-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ta det inte personligt, jag blir irriterad på alla som medvetet feltolkar, undviker inlägg vilka de inte klarar av att svara på, kräver en standard från andra och har en helt egen för sig själv osv.

När man måste bete sig på det viset så kanske det är dags att ta sig en ordentlig funderare över sina ideologiska föreställningar.

Både jag och flertalet andra har gett dugliga svar på din TS men du väljer att inte svara på dem utan ofta istället inlägg som inte ens berör TS. Du verkar mest fiska efter bekräftelse för dina fördomar om antifeminister snarare än att ha någon faktisk dialog.

Jag ger det ett försök till.

Antifeminism är inte en ideologi, det är avståndstagandet från en ideologi.
En antifeminist har säkerligen diverse ideologiska preferenser men det finns inga sådana som alla antifeminister har gemensamt då antifeminism som sagt inte är en ideologi.

Men jag skulle gissa på att antifeminister rent generellt är mer till höger än vänster och mycket oftare än inte är de män, mer än så kan jag nog inte generalisera.

Vad vill en antifeminist? Ja de vill kritisera feminism.
Så jag ska inte ta dina invektiv riktade mot min person som "personliga" ok.

Så? har du gett svar på mina frågor i TS? det inlägget har jag helt missat, kan du vänligen citera eller ge mig numret på det så ska du få svar.

Citat:
Antifeminism är inte en ideologi, det är avståndstagandet från en ideologi.

jepp, det är som jag skrev i tidigare inlägget att ställa sig i rakt mostatt ände till feminism i detta fallet. Dvs du är emot lika rättigheter som rösträtt/ arvsrätt/ medborgliga rättigheter etc.
lika möjligheter och skyldigheter för kvinnor och män.

Fint då vet vi.

Citat:
En antifeminist har säkerligen diverse ideologiska preferenser men det finns inga sådana som alla antifeminister har gemensamt då antifeminism som sagt inte är en ideologi.

Jo ni upprepar detta, men! jag frågar enskilde antifeministen vad hans idéer kring detta är.

Citat:
Men jag skulle gissa på att antifeminister rent generellt är mer till höger än vänster och mycket oftare än inte är de män, mer än så kan jag nog inte generalisera.

Absolut. extremhögern t.o.m skulle jag säga.

Citat:
Vad vill en antifeminist? Ja de vill kritisera feminism.

ok, så vi ska ha ett samhälle som ska struktureras kring: kritisera feminism?
Ska detta ske i skolor? politiskt? ideologiskt? etc?

Man kan ju tänka sig att vi istället för att lära ut genusbegreppen i skolan, dvs hur våra könsroller konstruerats genom tiderna, så kan vi lära ut att just kivnnor är biologiskt skapade att enbart ta allt ansvar för hem och barn? medan män är genetisk skapade att tjäna alla pengar?
Bra "antifeministisk" upplägg?

Vidare kan vi ju politiskt börja begränsa kvinnors möjligheter studera och inneha yrken.
ex. ta bort dagis, ta bort aborträtten,
För varför skulle de? De är ju inte biologiskt funtade att tjäna pengar utan de ska ju avla ungar.

Sen kan vi kära massiv kampanj mot kvinors rättigheter i kyrkor/ politiken/ samhällsdebatten etc etc.

Nått sånt?
Senast redigerad av Merapi 2017-09-13 kl. 11:01.
Citera
2017-09-13, 10:50
Medlem
Citat:
Det hade varit en bättre titel ja.
den påvisar helt sonika att man inte är en anhängare till efterföljden...
medan anti- påvisar att man är helt emot allt som efterföljden står för.

Jag skriver det igen, kallar man sig antifeminist så bör man vara medveten om att ja, då är man emot ex. indiska kvinnors rättigheter, afghanska etc etc.
Citera
2017-09-13, 11:03
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
den påvisar helt sonika att man inte är en anhängare till efterföljden...
medan anti- påvisar att man är helt emot allt som efterföljden står för.

Jag skriver det igen, kallar man sig antifeminist så bör man vara medveten om att ja, då är man emot ex. indiska kvinnors rättigheter, afghanska etc etc.

Vem fan kallar sig antifeminist i betydelsen att man är emot den feministiska grundåsikten om lika förutsättningar oavsett könstillhörighet? Inte en jävla käft. Ingen. INTE NÅGON.

Däremot så är jävlligt många ganska less på sådana som du Merapi och hur ni väljer att agera i det offentliga rummet. Jag tänker inte sätta mig och lista upp era många, många övertramp men det handlar om en anti-inställning till ert metodval, hajjar du? Har ingenting med någon latent förtryckarmentalitet bland en stor del av den manliga befolkningen, det är så jävla simpelt att vi hatar skitstövlar som ber alla dra åt helvete och sedan springer bakom större människors ben och lipar åt den som ber dig hålla tyst.

Jag hatar er för de ni är, inte för era könsdelar. Kan tänka mig att det kan kännas skönt att avfärda all kritik som sexism och misogyni, men den bittra sanningen är att det inte har med saken att göra. Det här är helt och hållet ett resultat av att ni inte klarar av att verka i vuxna miljöer.

Edit: inb4 medveten misstolkning, med "att ni inte klarar av att verka" så syftar jag självfallet på vänsterfeministerna, inte kvinnor överlag.
Senast redigerad av ENTP 2017-09-13 kl. 11:05.
Citera
2017-09-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Vem fan kallar sig antifeminist i betydelsen att man är emot den feministiska grundåsikten om lika förutsättningar oavsett könstillhörighet? Inte en jävla käft. Ingen. INTE NÅGON.

Det ä så anti-är uppbyggt kring allt annat. Och det som prefixet står för. Menar ni att ni inte är medvetna detta?

Är man antirasist – så är man emot allt vad rasismen står för, själva innebörden i vad rasism står för och vad rasismen åstadkommit, och detta överallt på detta klot.
Är man antiliberalist– så är man emot hela föreställlningen om individens frihet.
är man antidemokrat – så är man emot hela idén om folkets representation och möjlighet rösta.
Således enligt all logik kallar man sig antifeminist så är man emot kvinnor och mäns likaställning gällande rättigheter, möjligheter och skyldigheter.

Går liksom inte kalla sig för anti -något för att i nästa andetag säga fast jag är ju för "något" där och där, jag gillar liksom inte just denna lilla detalj i just svensk feminism.

Citat:
Däremot så är jävlligt många ganska less på sådana som du Merapi och hur ni väljer att agera i det offentliga rummet. Jag tänker inte sätta mig och lista upp era många, många övertramp men det handlar om en anti-inställning till ert metodval, hajjar du? Har ingenting med någon latent förtryckarmentalitet bland en stor del av den manliga befolkningen, det är så jävla simpelt att vi hatar skitstövlar som ber alla dra åt helvete och sedan springer bakom större människors ben och lipar åt den som ber dig hålla tyst.

Du ber mig hålla käften på ett öppet forum där just yttrandefrihet sätts främst?
Vilka feminIster har någonsin bett alla dra åt helvete? Och vilka metoder använder sig feminismen generellt av? få se nu, demonstrationer, politiskt arbete och samhällsdebatt...ja jävligt störande förstår jag.
Kvinnor ska ju hålla käften och inte synas och höras i det offentliga rummet. Detta är ju enkom till för sånna som dig, eller hur?

Citat:
Jag hatar er för de ni är, inte för era könsdelar. Kan tänka mig att det kan kännas skönt att avfärda all kritik som sexism och misogyni, men den bittra sanningen är att det inte har med saken att göra. Det här är helt och hållet ett resultat av att ni inte klarar av att verka i vuxna miljöer.
Edit: inb4 medveten misstolkning, med "att ni inte klarar av att verka" så syftar jag självfallet på vänsterfeministerna, inte kvinnor överlag.

Fast enligt era egna idéer på detta forum så är ju kvinnor just sina könsdelar.
Och vem klarar inte verka i vuxna miljöer? är det feminister som just nu agerar på de flesta samhällsområden inkl. regeringen eller är det ni antifeminister som typ har detta forum som er skådeplats?
Senast redigerad av Merapi 2017-09-13 kl. 12:11.
Citera
2017-09-13, 13:16
Medlem
Citat:

Jag kan egentligen bara tala för mig själv, men jag är inte emot kvinnors rättigheter. Det jag är emot är en del (kanske de flesta) av feminismens grunder: tex att män har makt för att de är män. Tja, många av dem som har makt i vårt samhälle är män, men sett till deras andel av samhället är de försvinnande få. Är det då är vettig analys att säga "Män har makt?"

Och vidare på det temat: de män som har makt inom företagsvärlden: de har kommit dit de är idag genom att tex skaffa sig för jobbet relevant utbildning och erfarenhet. Det tar några decennier att göra detta. Så när feminismen gnäller över att så få börsbolagsdirektörer är kvinnor gnäller de egentligen över att så få kvinnor de senaste 40 åren har valt den karriären: om du inte är beredd att ta mellanchefsjobben så kan du inte bli direktör. Om du inte är beredd att jobba 60+ timmar i veckan kan du inte bli direktör. Och om du inte började med rätt utbildning för cirka 50 år sedan kan du inte bli direktör. Hur såg det ut på tex Handelshögskolan för 50 år sedan? Om kvinnor fick söka dit då, men valde bort det, så kan dagens feminister inte klaga över bristen på kvinnliga direktörer.

Avslutningsvis: jag är för lika rättigheter och lika skyldigheter, men jag inser att de två könen kan ha något olika intressen i livet, vilket kommer att ge olika val i livet. Den skillnaden måste vi respektera.
Citera
2017-09-13, 14:34
Medlem
Citat:
Är man antirasist – så är man emot allt vad rasismen står för, själva innebörden i vad rasism står för och vad rasismen åstadkommit, och detta överallt på detta klot.
Är man antiliberalist– så är man emot hela föreställlningen om individens frihet.
är man antidemokrat – så är man emot hela idén om folkets representation och möjlighet rösta.
Således enligt all logik kallar man sig antifeminist så är man emot kvinnor och mäns likaställning gällande rättigheter, möjligheter och skyldigheter.

Går liksom inte kalla sig för anti -något för att i nästa andetag säga fast jag är ju för "något" där och där, jag gillar liksom inte just denna lilla detalj i just svensk feminism.

Är hen feminist är hen för och tycker att ..
Mans skatt är bra.
Sluta amma pojkbarn för att minska mäns fördelar.
Biologi är bara svammel, det finns inga skillnader mellan könen.
Kvotering i allt är bra.
Marxism är bra.
Patriarkatet existerar och är roten till allt ont.
Kön är en social konstruktion.
Vita män är rasister.
Det är OK att hata vita män.
Fler än 2 skall kunna ingå i äktenskap.
Alla grundskolor skall undervisas i feministiskt självförsvar.
Ett tredje kön införs och man ska kostnadsfritt och utan några som helst krav kunna byta (juridiskt) kön .
Alla nybyggen av motorvägar ska stoppas.
Upphovsrätten ska avskaffas.
Män ska omskolas för att ändra sitt konsumtionsmönster (kan kopplas till marxismen antar jag).
o.s.v.
o.s.v.
o.s.v.

Feminismen står för detta, vad är jag om jag är anti allt detta (+det jag inte orka skriva ned, tiden skulle inte räcka till, men det är liksom inte EN liten detalj som du kanske fattar).
Citera
2017-09-13, 15:42
Medlem
sealstrypers avatar
Jag är för att bägge kön ska ha samma rättigheter och skyldigheter .

Alltså är jag mot feminism som den praktiseras i Sverige .

Jag är för att vuxna människor som skaffar barn tillsammans själva ska få besluta hur de vill dela upp föräldraledigheten mellan sig eftersom de själva vet hur just deras livspussel ser ut .

Jag är för att tjänster ska tillsättas strikt baserat på meriter , dvs den bäst lämpade ska få jobbet oavsett den sökandes kön .

Jag är för att invandrade våldtäktsmän ska utvisas direkt eftersom varenda våldtäkt är en för mycket och vi inte behöver importera fler förövare .

Jag är mot att skattemiljoner slösas på pseudovetenskaplig dynga som lär de närmast religiöst troende följarna att man exempelvis kan dejta växter .
https://liu.se/artikel/dejta-en-vaxt-eller-yoga-ihop-med-en

Jag är mot att muslimskt hedersvåld och barngifte tillåts förekomma här i landet och att de som protesterar brunmålas och förföljs .

Jag är för att våra brandmän ska klara av att släcka bränder även i fortsättningen

Det går att skriva hur många rader som helst men nu ska jag utföra de patriarkala sysslorna gräsklippning och dammsugning så att det ser fint ut när frugan kommer hem
Citera
2017-09-13, 16:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Jag är
Bra lista. Kortfattat och konkret så att nästan alla kan förstå. Inte alla, men nästan alla.

Jag kan fortsätta med två punkter:

Jag är mot hatpropaganda mot folkgrupper, alltså är jag mot feminism som den praktiseras i Sverige.

Jag är mot rasbiologi, alltså är jag mot feminism som den praktiseras i Sverige.
Citera
2017-09-13, 17:22
Bannlyst
Citat:
menar med vadå? Darwin dog nångång i slutet av 1800 ungefär samtidigt som Hitler föddes.
Darwin utvecklade en teori om naturens evolution och urvalsprocess. En idé som andra sen förde över till idéer om hur människan strävar i samhället.
Med andra ord man tog en teori som handlar om miljontals år av utveckling och om arters konkurrens och anpassning till sin miljö till en människas livsålder och hens strävan i sitt samhälle. Redan där fattar ju de flesta att någonting inte är helt genomtänkt.

När man dessutom drog detta vidare till att mena att man gott kunde hjälpa "naturen" på traven via att utrota de man menade ( utan minsta fakta i saken än massa strunt om skallomfång) ändå skulle dö pga sin "underlägsenhet", så har man inte tänkt alls.

Min övertygelse är att Darwin faktiskt var smartare än så.

Frågan var egentligen retorisk, eftersom jag visste att du inte skulle förstå den eller kunna svara adekvat. Jag hoppas bara för din skull att du inte förmedlar din förvrängda "kunskap" och Hitler och Darwin till någon avkomma eller andra barn. Sanningsresistenta personer skrämmer mig och Fake News är ett hot mot vår överlevnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in