2017-09-12, 22:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan det inte vara så, att Kim fick bråttom upp och började slita i luckan själv, p.g.a. att M hade gjort närmanden mot henne? Medan M var fullt upptagen med att få upp båten till ytan helt på egen hand. Tysken är inne på det. Han skriver - fritt översatt - att hon kan ha utnyttjat den minuten då han var upptagen med att blåsa ut tankarna etc. till att kila uppför stegen och öppna luckan. Om hennes styrka inte räckte eller om hon inte fick den över jämviktspunkten, så kan hon ha fått den i huvudet. Hon hade med säkerhet inte fått undervisning i hur man sköter luckan. Det kunde också gå till så att han först blåste ut den främre och därefter den bakre dyktanken - och då kom båten upp starkt lutande med fören först och då hade luckan överhuvudtaget ingen jämviktspunkt mer. [...]
Nej det är verkligen inte trovärdigt att man skulle öppna luckan och sedan få den i huvudet med sådan kraft som PM påstått var fallet. Särskilt om hon inte fick den över jämviktspunkten så är det extra otroligt, snarast fullständigt omöjligt att få den i huvudet. Jag tycker du ska försöka tänka lite i bilder och inte i ord så kanske (fast jag vågar knappt hoppas på det) så kanske det klarnar lite för dig hur det ser ut när en människa befinner sig i och kring luckans öppning.

Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Jag kan omöjligt argumentera emot det. Det är dock oerhört enkelt för polisen att undersöka huruvida luckan har en motvikt. Bara att ta en titt.
Oavsett så är väl scenariot med luckan teoretiskt möjlig?
Det är teoretiskt möjligt att ett UFO från en främmande civilisation dödade KW, det gör inte att det är det minsta troligt eller ens värt att beakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Fetat, Nautilus är en dansk båt, enligt dansk lag, i Sverige hade hon varit ett skepp. [...]
Nej det hade den inte varit, min fetmarkering:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/
"Om fartyget är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett är det ett skepp, annars är det en båt."

Notera att det står och, det står inte eller. Nautilus är smalare än 4 m och är därmed inte ett skepp med svenska regler trots att den är längre än 12 m.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-12 kl. 23:07.
Citera
2017-09-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja PM har flera färska skador som han påstår att han har fått i sitt farliga arbete i verkstan. Men det lär nog finnas vittnen på att han inte hade de skadorna före sista färden. KW har gjort motstånd helt klart.

Polisen håller väl på o tittar på filmen från australiska filmteamet , som filmade honom den dagen.
Citera
2017-09-12, 23:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tror du att luckan går igen av sig själv om man släpper den eller behöver den kraft för att stängas hela vägen?
Det är omöjligt att veta utifrån den information vi har tillgänglig men det vanligaste är i alla fall att man gör så det krävs en viss kraft i öppningsriktningen för att öppna, inte att luckan åker upp av sig själv om låsningen lossas.
Citera
2017-09-12, 23:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej det är verkligen inte trovärdigt att man skulle öppna luckan och sedan få den i huvudet med sådan kraft som PM påstått var fallet. Särskilt om hon inte fick den över jämviktspunkten så är det extra otroligt, snarast fullständigt omöjligt att få den i huvudet. Jag tycker du ska försöka tänka lite i bilder och inte i ord så kanske (fast jag vågar knappt hoppas på det) så kanske det klarnar lite för dig hur det ser ut när en människa befinner sig i och kring luckans öppning.

Det är teoretiskt möjligt att ett UFO från en främmande civilisation dödade KW, det gör inte att det är det minsta troligt eller ens värt att beakta.

Om luckan är förbi jämviktspunkten så ramlar den ju åt andra hållet, utåt. Då får man den inte i huvudet längre. Tänk lite själv! För övrigt var det där inte min teori, jag bara översatte det som den tyske ubåtsägaren skrev. Han som har arbetat tillsammans med M på Nautilus. Men du kanske vet bättre än honom också..?
Citera
2017-09-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Polisen håller väl på o tittar på filmen från australiska filmteamet , som filmade honom den dagen.
Tror dom tar experthjälp av tysken som Merwinna hänvisar till hela tiden för att klara ut detta fallet.
Citera
2017-09-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ja PM har flera färska skador som han påstår att han har fått i sitt farliga arbete i verkstan. Men det lär nog finnas vittnen på att han inte hade de skadorna före sista färden. KW har gjort motstånd helt klart.

Då måste det framkommit redan vid läkarundersökningen. När bålen hittats och identifieras som KW så måste det stått klart att det handlar om att han är skyldig till grovt våld. Undrar vad dom hittat under hans naglar? Och vad prover från ansiktet säger?
Citera
2017-09-12, 23:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Tror du att luckan går igen av sig själv om man släpper den eller behöver den kraft för att stängas hela vägen?

Det beror på motvikten. En ren gissning är att det krävs kraft tills den är knappt eller ca halvvägs öppen, 30 - 45 grader.

Edit:

Eller ja, alltså, jag kanske missuppfattade frågan. Svaret ovan gäller när man öppnar luckan. När man stänger den gäller då det omvända förhållandet.
För att stänga den får man alltså dra tills luckan är någonstans mellan 45 och 30 grader, sedan måste man hålla emot om man inte låter den dunsa ner. Men detta är rena gisssningar. Det kan lika gärna vara så att det räcker att knuffa till den när man ska öppna den, så åker den upp hela vägen av sig själv. Men det är nog inte så troligt med en sådan lösning, blir ju desto jobbigare att stänga den då.
Senast redigerad av trngw 2017-09-12 kl. 23:18.
Citera
2017-09-12, 23:15
Medlem
Citat:

Jag trodde först att han hade fått en smäll av en handflata men nu tror jag mer på att han har träffats av ett förmål. Kanske har han solat lite för att dölja märket.
Citera
2017-09-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det beror på motvikten. En ren gissning är att det krävs kraft tills den är knappt eller ca halvvägs öppen, 30 - 45 grader.

Den har två motvikter. Jag tror att den ena är ledad och den andre är fast.

Edit: Jag ser att det inte finns något golv (eller vad nu heter) bakom luckan så det finns nog ingen anledning till att ha en ledad motvikt.
Senast redigerad av Reparador 2017-09-12 kl. 23:27.
Citera
2017-09-12, 23:23
Medlem
Det skete der i ubåden

http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-det-skete-der-i-ubaaden/6820467
Citera
2017-09-12, 23:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja man hoppas. Och sen finns ju den där mystiska personen också som sågs strax före avfärden.

https://www.bt.dk/krimi/en-tredje-person-blev-set-med-kim-wall-og-peter-madsen-vi-ved-hvem-det-er
Citera
2017-09-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Tror dom tar experthjälp av tysken som Merwinna hänvisar till hela tiden för att klara ut detta fallet.

haha, nä det tror jag inte! Han känner honom bara genom jobbet o inte på ett personligt plan. däremot kan han berätta att han gör allt snabbt o billigt..o tänker inte på risker för andra människor. Tror polisen har mycket på honom, så psykopaten åker nog dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in