Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Stämmer detta, Regulus? I sådant fall är jag rätt besviken att du inte inkluderade detta i din trådstart, då du annars verkar synnerligen förnuftig. 250 meter är fan inte "utanför" nämnda synagoga. I en stad som Göteborg lär marschen i sådant fall varken ses eller höras.
Jag är inte så insatt i Göteborgs geografi, men det går att få en uppfattning om avstånd och gatubild mha Google Maps. Enligt den så är det 230 meter från Judiska Församlingen till den punkt som är närmast på den planerade rutten. Det är inte heller precis rak väg däremellan; det måste vara omöjligt att se demonstrationståget från Judiska Församlingen. Och vice versa.
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Som jag skrev tidigare är detta precis min egen åsikt. Jag är fan trött på att denna handfull av vilsna själar ständigt får förstasidesutrymme i samtliga svenska dagstidningar. Låter fan som vi är på randen av en jävla nynazistisk statskupp. Det är helt uppenbart att man vill överdriva denna fara för att kunna driva igenom sin egna politik.
Givetvis vore det mycket olyckligt om nazisterna skulle få ett reellt inflytande i svensk politik. Men för tillfället har vi mycket, mycket, mycket större problem att brottas med.
Även judarna själva bör vara uppmärksamma på var de verkliga problemen finns.
http://www.smp.se/ledare/det-osynliga-vansterhatet/
2016 företogs en studie där judar som blivit utsatta för hatbrott tillfrågades om vem, i termer av gruppering, som hade trakasserat dem. Resultatet var mycket tydligt: i alla fyra fall (Sverige, Tyskland, Frankrike och Storbritannien) var muslimska extremister den överlägset största gruppen förövare.
Sen kommer det kanske något överraskande beskedet om den näst störst gruppen - det är vänstersympatisörer! I Sverige begås 51% av de antisemitiska hatbrotten av muslimer, 25% av vänsterpersoner, 5% av högerextrema, 0% av kristna.