2017-09-12, 20:39
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle inte vara så säker på det, och det kommer hur som helst att gå många fler nazister i tåget. Hur vet du att ingen av dessa kommer att heila eller ropa antisemitiska slagord?

Bara nazisttåget i sig kommer säkerligen att skrämma en del av synagogans besökare.

Islamofobi betyder hat mot muslimer och har inget med fobier att göra. Detta är ju något OT här, men se mitt inlägg här för mer om detta:

(FB) Tysk islamofob och PEGIDA-grundare inför rätta

Vore det i så fall korrekt att kalla det som judarna i Göteborg ägnar sig åt för Nazifobi?
Citera
2017-09-12, 20:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
1. Är det rimligt att låta nazisternas stöveltramp eka utanför en synagoga på judarnas heligaste dag? Bör myndigheterna flytta demonstrationen till annan tid eller plats?
Det var på nyheterna i morse. Den ansvarige polisen meddelade att demonstrationens rutt skulle gå ca 250 meter ifrån synagogan. Med tanke på att detta är i stadsbebyggelse, med trafikbuller och avskärmande hus emellan, tvivlar jag på att det går att höra deras fotsteg ända till synagogan, även om de trampar på aldrig så mycket.

(Exakt vilken väg ska de gå, förresten? Så man kan kolla på Google Maps hur det egentligen ser ut.)

Citat:
2. Var går demonstrationsfrihetens gränser? Bör organisationer som förhärligar våld och hetsar mot minoriteter fritt få demonstrera på våra gator och torg?
Egentligen ser jag inte riktigt problemet. Ingen håller med nazisterna, alla hatar dem. Vad kommer att hända om de demonstrerar? Kommer de kringstående att bli så imponerade av deras ensamma marsch att de ansluter till nazismen?

Jag kan säga att jag skulle inte börja gilla nazismen om de så marscherade fram och tillbaka utanför mitt hus i flera år.
Citera
2017-09-12, 20:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det handlar inte om svenskar. Det handlar om judar. Förstår du inte vad du postar i din egen tråd?

Jag betraktar alla svenska medborgare som svenskar. Sedan kan dessa vara etniska svenskar eller tillhöra någon av våra minoriteter. En del har dubbla etniciteter eller vill inte kännas vid någon etnisk tillhörighet överhuvud taget, och då får man acceptera det.

De judar vi talar om är alltså lika mycket svenskar som andra svenskar.
Citera
2017-09-12, 20:44
Avslutad
Citat:
Det står inget på nassesajten om hur de ställer sig till överklagandet av polisens beslut.

Trams. Ingen förtrycker eller hotar oss etniska svenskar. Att minoriteter behöver visst skydd beror just på att de är minoriteter.
Du har aldrig blivit rånad av en utlänning för att du är svensk. Du har inte blivit antastad för att du setts som en hora - för att du är en svensk tjej. Det betyder inte att andra svenskar är lika lyckligt lottade.
Citera
2017-09-12, 20:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det är som sagt en konspirationsteori att judarna skulle ligga bakom invandringen. Och hur som helst har de rätt att fira sin viktigaste högtid utan att störas av marscherande nazister.

Varför det?

Visst, när det gäller nazister som demonsterar på judarnas högtid kanske det framstår som behjärtansvärt att de skall få ha den i fred, men vad händer om du gör detta till allmän princip? Skall kurderna inte få demonstrera för att det är påsk eller pingst eller ramadan? Skall alla folkgrupper och religiösa samfund ha dagar då de kan hindra andra grupper att göra saker i samhället som att demonstrera?
Citera
2017-09-12, 20:46
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Det står inget på nassesajten om hur de ställer sig till överklagandet av polisens beslut.

Trams. Ingen förtrycker eller hotar oss etniska svenskar. Att minoriteter behöver visst skydd beror just på att de är minoriteter.

HAHA! Snart är Svenska folket i minoritet, vem skall beskydda oss då och ge oss särrättigheter?
Citera
2017-09-12, 20:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det var på nyheterna i morse. Den ansvarige polisen meddelade att demonstrationens rutt skulle gå ca 250 meter ifrån synagogan. Med tanke på att detta är i stadsbebyggelse, med trafikbuller och avskärmande hus emellan, tvivlar jag på att det går att höra deras fotsteg ända till synagogan, även om de trampar på aldrig så mycket.

(Exakt vilken väg ska de gå, förresten? Så man kan kolla på Google Maps hur det egentligen ser ut.)

Det finns en karta på nassesajten som det länkades till tidigare i tråden. Om den stämmer så kommer marschen att runda en kyrkogård vid vilken synagogan är belägen.

Citat:
Egentligen ser jag inte riktigt problemet. Ingen håller med nazisterna, alla hatar dem. Vad kommer att hända om de demonstrerar? Kommer de kringstående att bli så imponerade av deras ensamma marsch att de ansluter till nazismen?

Jag kan säga att jag skulle inte börja gilla nazismen om de så marscherade fram och tillbaka utanför mitt hus i flera år.

Problemet är att de judar som firar jom kippur i synagogan kommer att känna sig hotade av nazisttåget. Vilket är fullt begripligt med tanke på att många av dem har släktingar som mördades i Förintelsen.
Citera
2017-09-12, 20:50
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Jag betraktar alla svenska medborgare som svenskar. Sedan kan dessa vara etniska svenskar eller tillhöra någon av våra minoriteter. En del har dubbla etniciteter eller vill inte kännas vid någon etnisk tillhörighet överhuvud taget, och då får man acceptera det.

De judar vi talar om är alltså lika mycket svenskar som andra svenskar.

Förnekar du mitt folks existens? Finns inte min folkgrupp, hur kan andra folkgrupper utgöra en del utav min?
Citera
2017-09-12, 20:54
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Problemet är att de judar som firar jom kippur i synagogan kommer att känna sig hotade av nazisttåget. Vilket är fullt begripligt med tanke på att många av dem har släktingar som mördades i Förintelsen.

Alla de kycklingar som kommer få sin hals avskuren denna dag lär också känna sig hotade och frukta för sina liv.

https://www.youtube.com/watch?v=eL2SambxhM0
Citera
2017-09-12, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Nu frågar jag mig dock vad "utanför" betyder här rent konkret? Du skrev väl själv att det handlade om "ett stenkasts" avstånd. Vad pratar vi om här, 50 meter, 100 meter? Ogillar vagheten här. Är de utom syn- och hörhåll ska det knappast spela roll.

Citat:

Stämmer detta, Regulus? I sådant fall är jag rätt besviken att du inte inkluderade detta i din trådstart, då du annars verkar synnerligen förnuftig. 250 meter är fan inte "utanför" nämnda synagoga. I en stad som Göteborg lär marschen i sådant fall varken ses eller höras.

Ok, jag hade personligen nog önskat att avståndet varit ännu större. Mer än 500 meter, tex; efter det kan man liksom inte nämna närheten till synagogan överhuvudtaget. Men det är oärligt av artikelförfattarna att inte precisera detta. (Om avståndet nu stämmer.)

Citat:
Det finns en karta på nassesajten som det länkades till tidigare i tråden. Om den stämmer så kommer marschen att runda en kyrkogård vid vilken synagogan är belägen.

Ok, uppskattar svaret. I så fall är det rätt illa. Men jag tycker inte riktigt att det ser ut så om man kollar på Nordfronts karta.

Hursomhelst, mitt svar är alltså avhängigt av hur det verkligen förhåller sig på den punkten.

Citat:

Som jag skrev tidigare är detta precis min egen åsikt. Jag är fan trött på att denna handfull av vilsna själar ständigt får förstasidesutrymme i samtliga svenska dagstidningar. Låter fan som vi är på randen av en jävla nynazistisk statskupp. Det är helt uppenbart att man vill överdriva denna fara för att kunna driva igenom sin egna politik.
Citera
2017-09-12, 20:56
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Förnekar du mitt folks existens? Finns inte min folkgrupp, hur kan andra folkgrupper utgöra en del utav min?
Om judendom är en religion så finns det väl ingen motsättning mellan att vara svensk och jude. Precis som du kan vara en svensk med lutherska rötter eller katolska. Den judiska minoritet som funnits i Sverige har ju i många fall bott här i många generationer och många har assimilerats.
Citera
2017-09-12, 20:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr

Detta är ju något OT, men jag förnekar inte etniska svenskars existens. Jag är själv etnisk svensk. Min poäng var att alla som är svenska medborgare och en del av det svenska samhället har rätt att kalla sig för svenskar om de vill. Det begreppet är vidare än etniciteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in