2017-08-26, 23:39
Medlem
Liberty75s avatar
Jag kan absolut inget om ubåtar och har därför en fråga: i tornet finns det ju ett däck där man kan stå och även röret ner i båten. Det röret stängs väl med en lucka?

När man går upp till ytan efter ett dyk måste ju tornet vara vattenfyllt och öppnar man då luckan inifrån forsar vattnet in. Hur får man bort vattnet i tornet eller finns det hål där vattnet rinner ut?
Citera
2017-08-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är precis som du säger!
Om u-båten fungerar som en vanlig båt som åker uppe vid ytan kommer en dyklucka i botten göra att stora mängder vatten tränger in om luckan öppnas. Det är som att dra ur bottenproppen.

Om u-båten går ner på djupet och öppnar denna lucka för dykare - så kommer ännu större och kraftfullare vattenflöde uppstå eftersom vattentrycket är så mycket större på djupet.
Skillnaden mellan trycket vid vattenytan och trycket på bara en meters djup är 10 gånger.

Av alla de gånger jag dykt från olika båtar i olika länder har jag aldrig stött på någon båt med en lucka för dykare. Man går i från relingen eller från en plattform. Det har förvisso inte varit några u-båtar - men trycket på djupet skulle kräva en väl fungerande slussmekanism för att tillåta att en lucka i båtens botten öppnas på djupet. En rätt farlig och säkerhetskrävande konstruktion med krav på ett fungerande pumpsystem.

Ingenstans har det framgått att Nautulus var utrustad med en sådan avancerad sluss. Inte heller de som känner till Nautulus och som diskuterat i media hur man skulle kunna få ut en kropp ur u-båten ha nämnt en slusslucka. Tvivlar därför på att det finns en sådan på Nautulus.
Ja, precis. Inte för att jag skulle ha svårt att föreställa mig en lucka, men jag har inte heller hört något konkret om en sådan eller ser att den är enkel/lämplig att manövrera. Troligtvis bara Moosky som inte greppar att en ubåt liksom har ett annat tryckluftssystem som är ganska så viktigt, och det är systemet det talas om.

*Kanske* nämns sluss i den video jag länkade till, jag vet inte och jag vet inte vad som avses. Moosky har dock att förklara det "självklara" i sin idé. Det är många fån i tråden nu som har en "självklar" lösning.
Citera
2017-08-26, 23:42
Medlem
bl-gr-ns avatar
Ingen av herrarna som hört talats om Dykarklockor?
De användes i Sverige redan på 1600-talet för att bärga kanoner från sjöbottnen från både Wasa och Kronan.
Wasa någon kilometer från land och Kronan från öppet vatten i Östersjön.

Jag uppmanar dom som tvekar, att fylla badkaret med vatten och se hur högt vattnet stiger, i ett upp och ned vänt dricksglas beroende på hur djupt man sänker glaset.

Prova sedan att göra det med en tratt upp och ned vänt, först med täckt hål (med fingret) och sedan med hålet fritt.
Jämför skillnaden.

På ytfartyg trycksätter man inte skrovet när man öppnar bottenventiler (krigsfartyg med brand i eller nära ammunitionslager).
Man använder sig av mekanisk kraft, ventilen sitter på en gängad stång som millimeter för millimeter öppnar ventilen. det är tungt jobb att öppna bottenventiler.
Senast redigerad av bl-gr-n 2017-08-26 kl. 23:45.
Citera
2017-08-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag kan absolut inget om ubåtar och har därför en fråga: i tornet finns det ju ett däck där man kan stå och även röret ner i båten. Det röret stängs väl med en lucka?

När man går upp till ytan efter ett dyk måste ju tornet vara vattenfyllt och öppnar man då luckan inifrån forsar vattnet in. Hur får man bort vattnet i tornet eller finns det hål där vattnet rinner ut?

Det finns en lucka längst upp i "röret" i tornet. D.v.s. i "golvet" uppe i tornet. När man stänger den kommer vatten inte in/ned.
Citera
2017-08-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Det finns en lucka längst upp i "röret" i tornet. D.v.s. i "golvet" uppe i tornet. När man stänger den kommer vatten inte in/ned.
Jag tror hon menar själva plattformen där man kan stå flera personer. Den blir ju vattenfylld.
Citera
2017-08-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jigaboo
Är det fastställt att Kim var transa? Vad handlar danska polisen uttalande om att det skulle vara förnedrande om vissa detaljer framkom, någon med teorier?

Någon tidigare i tråden kollade att hon var flicka 1990 enligt folkbokföringen.
Citera
2017-08-26, 23:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Om luken på på toppen er stengt så det ikke kommer vann inn, og de pumper opp trykket i kabinen så det er like høyt som trykket under vann, da kommer det ikke vann inn om man åpnen bunnluken.

Du trenger et kurs på logikk.

När man dyker utsätts man för komprimerad luft. Det kräver att man följer dyktabeller, dekomprimerar och är väldigt noga med hur fort man stiger upp. Vanligen kan man bara göra ett begränsat antal, 2-3 dyk per dygn, dyken får vara kanske någon timme, man får inte flyga efteråt under ett tidsspann osv.

Att fylla hela u-båten med komprimerad luft av samma tryck som omgivande vattentryck utsätter alla ombord - vare sig de är dykvana eller ej - för stora hälsorisker. Tappar man trycket lite för fort får passagerarna dykarsjuka med risk för hjärnskador och död.

Ett högt tryck ger dessutom berusningssymptom - man är full som en alika, rullar runt och fnissar hela tiden vid 40 meters djup. Man kan inte köra båt i det tillståndet.

Att man inte hela tiden får dessa symptom på djupet i en u-båt beror på att u-båtens innandöme inte har så högt tryck som omgivande djup. Detsamma gällde gamla tiders metaldykklockor och dräkter. I samma ögonblick vi dyker i mjuka dräkter eller trycker upp lufttrycket som i en tryck-kammare får vi dekomprimeringsproblem, risk för embolibildning och måste följa dyktabeller innan vi återgår tilll normalt lufttryck.

Välkomnar dig till ett besök till valfri tryck-kammare för att uppleva djupberusning!
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-26 kl. 23:50.
Citera
2017-08-26, 23:49
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Vattnet i tornet rinner ut, ja.
Citera
2017-08-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När man dyker utsätts man för komprimerad luft. Det kräver att man följer dyktabeller, dekomprimerar och är väldigt noga med hur fort man stiger upp. Vanligen kan man bara göra ett begränsat antal 2-3 dyk per dygn, duken får vara kanske någon timme, man får inte flyga efteråt under ett tidsspann osv.

Att fylla hela u-båten med komprimerad luft av samma tryck som omgivande vattentryck utsätter alla ombord - vare sig de är dykvana eller ej - för stora hälsorisker. Tappar man trycket lite för fort får passagerarna dykarsjuka med risk för hjärnskador och död.

Ett högt tryck ger dessutom berusningssymptom - man är full som en alika, rullar runt och fnissar hela tiden vid 40 meters djup. Man kan inte köra båt i det tillståndet.

Att man inte hela tiden får dessa symptom på djupet i en u-båt beror på att u-båtens innandöme inte har så högt tryck som omgivande djup. Detsamma gällde gamla tiders metaldykklockor och dräkter. I samma ögonblick vi dyker i mjuka dräkter eller trycker upp lufttrycket som i en tryck-kammare får vi dekomprimeringsproblem, risk för embolibildning och måste följa dyktabeller innan vi återgår tilll normalt lufttryck.

Välkomnar dig till ett besök till valfri tryck-kammare för att uppleva djupberusning!

Jeg tenkte ikke på 100 meter under vann men med halve ubåten under vann, som når den kjører på overflaten.

Du er litt treg i oppfattelsen.
Citera
2017-08-26, 23:51
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror hon menar själva plattformen där man kan stå flera personer. Den blir ju vattenfylld.

Ah, ok. Det finns avrinning. På en del konstruktioner finns små hål i tornet som gör att vattnet rinner ut (översta delen av tornet är egentligen mer som ett "staket" ovanpå det vattentäta rummet som tornluckan sitter i). I andra konstruktioner rinner vattnet ned i rör/kanaler som i sin tur leder till särskilda utlopp i ubåtsskrovet.
Citera
2017-08-26, 23:52
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Vattnet i tornet rinner ut, ja.

Ja, det förstår jag att det gör på något sätt.
Jag undrade mest hur?

Kanten går ju vid midjan på en vuxen person så det måste ju finnas en liten pool där inne när ubåten kommer till ytan. Eller?

EDIT: Nu fick jag svar av TheKeymaker. Tack! Kan haka upp mig på sådana där detaljer
Senast redigerad av Liberty75 2017-08-26 kl. 23:55.
Citera
2017-08-26, 23:55
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ja, det förstår jag att det gör på något sätt.
Jag undrade mest hur?

Kanten går ju vid midjan på en vuxen person så det måste ju finnas en liten pool där inne när ubåten kommer till ytan. Eller?

Dräneringshål. Sedan lutar säkert däcket där luckan sitter också. Men visst, lite våt blir man kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in