Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Det är sällan som enskilda individers kompetens eller förmågor avgör räddningen av liv vid bränder. Klart mer av vikt i saken är saker som utrustning, samarbete, tillräcklig personal och resurser och träning.
Och brand går självklart att få under kontroll, liksom just brandkårers uppgift.
Sen tycker jag du ska kolla upp hur något fungerar innan du sitter och spyr din galla.
Det brandlås som du häcklar, har för länge sen låst upp sig när elden har tagit fart, ok?
Den är kopplad till brandvarnare, så när den går igång så låser även dörren upp sig.
Funkar kanske inte på alla typer av lokaler, men smart system som alltså tydligt visar att jooo vi kan självklart uppfinna lösningar för brandmän och annan personal som gör att fysisk styrka inte blir ett krav.
och ska man anpassa hela personalen efter dessa fåtaliga tillfällen?
vad med de där tillfällen när ett bankvalv brinner? ska man kräva av alla brandmän att de ska ha fysisk styrka nog att med händerna bräcka upp en ståldörr modell 50 cm tjock?
eller bära ut familjen FETARE-ÄN-FET, 5 pers med sammanslagen vikt av 1000 kg? 6 trappor upp utan hiss?
Klart alla brandmän ska avkrävas den "kompetensen", eller hur?
Dina resonemang faller gång på gång.
Så du bor i en lägenhet på 4 våningen och en inbrottstjuv slänger in en liten rök utvecklande granat i trapphuset eller brevinkastet och viola alla dörrar är öppna (finns att köpa rök täthetgranater om man vill kolla skorsten eller liknande överallt) .
Hur tror du försäkringsbolagen kommer se på en sådan lösning ??
Med andra ord den teoretiska tanken är god men saknar logik och verklighetsgrund, för att hitta lösningar måste man använda hjärnan.
Vi såg hur bra det gick i London för ett tag sedan, du är fn i mig inte sann i ditt tänk.
Visst bränder går snabbt att få kontroll på men andra är inte så enkla…trots allt många hus som brinner ned varje år.
Jo vi kan uppfinna heheh… men gör det då INNAN ni kräver att fysisk styrka inte behövs.
Ni jobbar för fan bakvägen era muppar, du vet logik, intelligens… se till att jobbet går att utföra innan ni sänker kraven.
Jag är övertygad om att den branschen som jobbat med brandsäkerhet redan har jobbat med det i årtionden och ingen strävar efter att jobben skall vara så svåra o tunga att endast ett fåtal klarar av det, jag garanterar att alla jobbar för att det skall bli lättare snabbare, effektivare o.s.v. men här är vi och utvecklingen lär inte gå snabbare för att genusteoretiska feminister tycker det
Jo man måste anpassa personalen efter dessa fåtal exceptionella tillfällen efter som dessa kommer när det kommer.
Det skulle funka om vi kunde bestämma att bränder bara får ske mellan 11.00 och 15:30 på vardagar, men så är vi där igen….men kanske genusteoretiker kan lösa även det, så att det är rätt personer på jobbet då bränder bryter ut.
Dina löjliga exempel på 2 tons människor och bankvalv….är du 5 år eller?
Frågan är vars sätter vi realistiska gränserna.
Medelvikt män ca 82kg kvinnor 67kg. så människor i 100-140kg klassen är inte ovanligt.
Vi får anpassa kraven efter det.
Vad skall en person klara, vad skall 2 klara o.s.v.
Vad är rimligt ur säkerhets perspektiv, personalbemanning o.s.v.
Om nu skattebetalarna tycker det är OK så kan vi väl anställa dubbelt så många för att kompensera i fysisk förmåga, men då är vi där igen…brand, trånga utrymmen o.s.v. är det så lyckat att ösa in 4 st när man kan anställa 2 som klarar samma sak?
Du personifierar feministisk logik, inte mycket som är egentligen genomtänkt.
En jävla massa krav men få lösningar.
Men för att återkoppla lite till tråden.
Vad jag vill som antifeminist är att slippa en massa idiotiska ogenomförbara genusteoretiska idéer