2017-09-12, 06:50
Medlem
Jag tycker SVT gör ett kanonjobb.
Citera
2017-09-12, 06:56
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag fyllde i den nu. Gissar att SVT aldrig kommer redovisa facit på detta

Nä, vi kan nog fetglömma en ärlig redovisning av denna galuppundersökning. Intressant, oväntat och bra dock att de gör en överhuvudtaget...
Citera
2017-09-12, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Nu var det närmast de som hör till extermhögern jag avsåg, SVT kontrolleras och går att anmäla till Granskningsnämnden, i motsats till er i denna tråd.
Nej, svt.se går inte att anmäla till Granskningsnämnden. Den behandlar bara det som sänds i etern och tar inte upp deet som ligger på siten. Jag vet inte om detta är ett kryphål som man inte hade tänkt sig eller om det kommer att ändras så småningom men det var det svar jag fick en gång när jag anmälde innehåll på siten.
Citera
2017-09-12, 07:09
Medlem
Separatistens avatar
Svarat.

Hoppas man får se resultatet.

Inte för att det kommer att påverka deras slutsats....
Citera
2017-09-12, 07:47
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Re-Elect
Jag tycker SVT gör ett kanonjobb.

Ooh, då är ni 2. Du och Stalin.
Citera
2017-09-12, 07:54
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Svarat.

Hoppas man får se resultatet.

Inte för att det kommer att påverka deras slutsats....

Men detta kan väl vridas om till "statistik" och trollas med hur mycket man vill så klart. Så vi kanske får se bara resultat med åttor och uppåt tyvärr, som de självklart redovisar i samtliga regim-tidningar och gärna sprider till grannländerna för att "visa hur det EGENTLIGEN är"
Citera
2017-09-12, 08:34
Medlem
Citat:
I News Decisions: Journalists as Partisan Actors testade medieforskarna Thomas E. Patterson, professor vid Harvard, och Wolfgang Donsbach, professor vid Dresdens tekniska universitet, hur journalistkåren i fem länder (bland andra Sverige) fattade sina nyhetsbeslut...

..Hur det gick? Forskarna kunde uppmäta att journalisterna i 82 procent av fallen valde en nyhetsvärdering som överensstämde med deras egna politiska grunduppfattning. I drygt fyra fall av fem väljer alltså en journalist den nyhetsvinkel som stämmer med den egna ideologin.
https://www.svd.se/ar-halva-journalistkaren-miljopartister-nu

Detta är svaret på varför vi inte kan ha Public Service. För även om uppdraget ska vara opartiskt och sakligt så innebär det inte att personerna som jobbar är opartiska och sakliga, de är ju trots allt bara människor.
Citera
2017-09-12, 08:59
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Vad för politisk tillhörighet skall en journalist på SR ha för att anses vara opartisk och
politiskt neutral?

Okänd och svårgissad.
Citera
2017-09-12, 10:21
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
De har säkert redan börjat grunda lite för vinklandet redan i frågeställningarna. Jag tar del av SVT några gånger i veckan. I frågeformuläret så görs dels distinktionen mellan en speciell sida på SVT, nämligen "nyheter", och allt annat. Det är tydligen inte samma starka krav(lol) på andra sidor utöver nyhetsdelen.
Sedan ställer de en fråga där svarsalternativen är "flera gånger om dagen", "varje dag", "någon eller några dagar i veckan", osv..
I nästa fråga så står det inte "veckan", utan "någon eller några dagar i månaden".
Det går ju att vrida lite hur man vill det där. Då skapar man ju sig dels en övervikt på ett område som låter mindre men inte behöver vara det. T.ex. "nyhetsdelen läses några gånger i veckan och övriga delen några gånger i månaden". Det jag garanterat en journalist sitta och tänka på ett tag och komma fram till någon formulering som inte ärligt avspeglar verkligheten. Eller "de som läser SVT nyheter några gånger i veckan litar mer på oss än någon som läser kultursidorna några gånger i månaden".
Om det blir fler som läser en del "några gånger i månaden", vilket inte vore konstigt då den delen är större än nyhetsdelen som läses "några gånger i veckan" så kan man manipulera genom att kalla det ena veckovis läsning och det andra månadsvis läsning, trots att månadsvis läsning kan vara både mer eller mindre frekvent. Det kan man använda i propagandasyfte. Sedan när vi gör skillnad mellan nyhetsdelen så kan man antingen hävda att SVT nyheter har högt förtroende, eller bara SVT har högt förtroende, beroende på utfallet.
Sen har vi ju problemet med urvalet.
Sätter en gofika på att detta kommer manipuleras.
Haha, precis vad jag också tänkte! De kan presentera det här och vrida det väldigt, väldigt mycket till deras fördel utan att ljuga och mörka.
Citera
2017-09-12, 10:45
Medlem
JustZlatans avatar
Nu har SVT tagit bort sidan. Blev tydligen för mycket negativa röster.
Citera
2017-09-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
opartisk är att inte ta parti för någon, och som håller sig till ett (objektivt och neutralt) förhållningssätt utan att blanda in känslor/vinklade åsikter.

När man läser tråden här, ser man att de som kommernterat INTE är opartiska, men det kan man heller inte vänta av grupper som Nordfront, SD eller liknande rasistiska samanslutningar.
Dessa grupper är ute efter att desinformera, komma med "fake news", och kritisera alla media som motsäger dem, eller talar sanning om gruppernas uppsåt.
Det har man gjort från olika stater i alla tider, och idag är det bara fler och snabbare vägar att göra det.
Då kallas det propaganda, men det kan vara samma sak som "fake news", Trump kallade det "alternativ truth".

Att SVT är opartiskt är sant, deras reportrar lägger inte in sina egna synpunkter, de ställer frågor, och får svar, sedan kommer följdfrågor, om svaret från den utfrågade är lögn eller fel, blir det naturligtvis lite besvärligt, men de ska ju få fram SANNINGEN, det är det en frågestund med t.ex. en politiker går ut på.
Om J. Äkesson säger att han älskar muslimska flyktingar och invandrare då ljuger han, det vet man eftersom han sagt motsatsen i andra samanhang, då ska naturligtvis journalisten ifrågasätta om han verkligen talar sanning.
Då säger naturligtvis SD-svansen att SVT är vänstervridet och partiska.
Nazisterna använde samma argument i sin propaganda som man ser från extremhögern idag:
23. Vi kräver lagstiftning mot medvetna politiska lögner samt dessas spridning genom pressen. För att möjliggöra skapandet av en tysk press, kräver vi:

a. samtliga redaktörer och medarbetare på tidningar som ges ut på det tyska språket, måste vara tyska medborgare,

b. icke-tyska tidningar måste för att ges ut inhämta ett uttryckligt tillstånd från staten. De får ej ges ut på det tyska språket,

c. varje finansiering eller inflytande från icke-tyskar skall vara olagligt, och vi kräver att överträdelse häremot skall leda till stängning av ifrågavarande tidningsföretag samt ett omedelbart utvisande av de inblandade icke-tyskarna ur riket.

Tidningar som strider mot det allmännas väl skall förbjudas. Vi kräver lagstiftning mot de inriktningar inom konst och litteratur som utövar ett korrumperande inflytande på vårt folkliv, samt att evenemang som bryter mot detta krav skall förbjudas.

Du är ett troll eller ett stort skämt. Har du inte ens sett eller hört hur det ser ut idag med msm och i landet?
Citera
2017-09-12, 10:50
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Vad för politisk tillhörighet skall en journalist på SR ha för att anses vara opartisk och
politiskt neutral?
Den ska vara sådan att man inte ska kunna gissa den genom att läsa de artiklar som journalisten, som det gäller, har skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in