Citat:
Ursprungligen postat av
TCGI
Enligt skribenten GermanMerlin på allmystery.de, som själv hör till Euronaut-projektet och som känner PM väl, så är det av säkerhetsskäl standardiserade förfarandet vid ankomst till ytläge följande:
Befälhavaren låser upp och stiger som första person ut genom tornluckan, öppnar upp och säkrar den.
Efter detta kontrolleras närmiljön för att säkerställa att inga hinder finns i vattnet runt ubåten som kan kräva en kraftig undanmanöver och/eller ett hastigt dyk.
I händelse av direkt förestående oundviklig kollision stänger befälhavaren luckan utifrån för att om möjligt rädda ubåten och/eller övrigt manskap.
Först därefter tillåts övriga personer att kliva upp ur tornluckan och då endast på direkt uppmaning av befälhavaren.
Det där är ju väldigt intressant. Det är ju så det borde gå till och brukar luckan t o m spärras i öppet läge så rasar ju PM:s rövarhistoria ännu mer fullständigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grumpyoldfart
Notera den trevliga lilla öglan längst ned i bild, undrar vad den kan åstadkomma med ett kranium om man får luckan i huvudet...
Fast du får ju inte den i huvudet med någon nämnvärd hastighet. Du ser ju var man sticker upp huvudet i öppningen, det är inte där öglan sitter. Ska huvud och ögla mötas får det vara i ett så tidigt stadium av stängningsförloppet att hastigheten är än mer blygsam än då den närmar sig stängt läge. Glöm öglan.
Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Vad dillar du om, jag har aldrig skrivit något om någon fästmö!
Föstmö står det! Och det är för övrigt första gången jag tar upp hennes föstmö. Så det är nog du som får ta och släppa det där!
Försöker du slå något Sverigerekord i patetisk undanflykt eller skojar du bara? Lite svårt att veta i text när man inte hör betoning och sånt. Eftersom det inte finns något som heter föstmö så antog jag att du avsåg att skriva fästmö. Hade det funnits något som hette fästmö så kan vi på efterledet -mö se att det avser en kvinna och KW var inte ihop med någon kvinna.
Första gången du tog upp det ja men det har tjatats i hundra efterblivna inlägg tidigare i tråden, därav det där med att "inte ha släppt än".