2017-09-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Benen lär vara kapade på samma ställe som på ett tidigare styckmord Köpenhamn-86.
Jag tror att Madsen inspirerats av det styckmordet. Han var bara 15 år då.

Bara 15 år, han var en tonårig med könshormoner rusande runt i kroppen. Kvinnor/sexualitet som var förbjudna att ens tänka i det konservativa pappans närvaro. PM var en spänningssökare redan i tidig ålder.

Bland det mest spännande är väl att göra just det mest förbjudna (och lyckas dölja det) för dom som utfärdat det förbudet. Att spränga gränser.

Därmed är tanken att PM även var inblandad där mig inte helt främmande. Där var misstaget att dumpa i plastsäckar som via förruttningsgaser steg upp till ytan opåverkade av saltvatten eller naturens nedbrytande krafter.

Men det är ett ouppklarat fall.
Citera
2017-09-11, 23:37
Medlem
Hvis luken hadde en motvikt, så kan det hende at PM har demontert motvikten for at sin forklaring skal bli mer troverdig.
Citera
2017-09-11, 23:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Beroende på om det finns mothåll eller ej.

Har du hand eller huvud mellan lucka och ring så måste du bry dig om den dynamiska kraften från den fulla massan. En bil som väger två ton går att rulla igång på planmark - ingen "vikt" i färdriktningen men får man upp några km/h och den rullar in i en vägg så spelar bilens massa roll.

En person som står på stegen slår däremot inte stumt in i luckan, varför den totala massan på luckan blir mindre viktig.

Rörelsemängden är av betydelse, ja. Något annat har jag aldrig hävdat. Men det faktum att motvikten motverkar såväl den "vikt" man får i huvudet som farten man får vikten i huvudet med går inte att komma ifrån, och det var det jag påtalade.
Citera
2017-09-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En trycktät kabelgenomföring för tiotalet bar är i o f s inga märkvärdiga grejer men ska man lämna kontrollådan ute så måste ju hela lådan med styrspak etc. också vara trycktäta. När det är så enkelt att ta in den före dykning så vore det ju onödigt att lägga krut på trycktäta grejer till det.

Jag tror kameran/kamerorna i "periskopet" (eller optronisk mast som det brukar kallas när det inte är ett klassiskt periskop med speglar) funkar även helt i u-läge. På filmer från dykning har jag inte sett att de gör något särskilt med den utan den fortsätter visa bild fast man bara ser en massa grönt grums när den är under vattnet.
Jo, jag har också tolkat youtubeklippen som att kamerorna fungerar i uläge. Kamerorna är ju så små att det inte blir så våldsamma krafter på kapslingen - de har aldrig dykt djupare än 40 meter.

Då skulle man ju kunna tänka sig att de designat så GPS-antennen också kunde få genomföring så man hade GPS åtminstone med snorkel och periskop uppe.
Citera
2017-09-11, 23:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Hvis luken hadde en motvikt, så kan det hende at PM har demontert motvikten for at sin forklaring skal bli mer troverdig.

Nej, för då väger luckan inte i närheten av 70kg, och då stämmer inte den delen av hans förklaring. Det är långt mycket mer än motvikten som gör hans förklaring otrovärdig, i betydligt större utsträckning.
Citera
2017-09-11, 23:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/brottsbestammelse-om-uppsatligt-forsvarande-av_H3021130

Kap 15. Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga
10 § Den som på annat sätt än muntligen lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, när uppgiften enligt lag eller annan författning lämnas på heder och samvete eller under annan liknande försäkran, döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osann försäkran till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, döms till fängelse i högst två år.
Den som av grov oaktsamhet begår en sådan gärning som avses i första stycket döms för vårdslös försäkran till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).

Fast det där gäller inte den åtalade. Åtminstone inte i Sverige.
Citera
2017-09-11, 23:44
Medlem
ingenkonfirmations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Din länk var trasig. Med tanke på vad han hann med på ca 10-12 timmar tror du verkligen det.
Ja, det är möjligt att han låg på sängen och dagdrömde sig bort från röran i ubåten. Det var kanske vid midnatt när ubåten passerade ett lastfartygs farled med endast 30 m. Jag tror att PM berättar öar av sanningen. Han påstod ju att han inledde med att sova i två timmar. Jag tror inte att han sov men han kan ju legat på sängen i ett dissociativt tillstånd. Med suicidtankar.
Ge honom en näve Phospho-Energon och stämpla Gansers syndrom i pannan på honom.
Citera
2017-09-11, 23:45
Medlem
TCGIs avatar
Enligt skribenten GermanMerlin på allmystery.de, som själv hör till Euronaut-projektet och som känner PM väl, så är det av säkerhetsskäl standardiserade förfarandet vid ankomst till ytläge följande:

Befälhavaren låser upp och stiger som första person ut genom tornluckan, öppnar upp och säkrar den.

Efter detta kontrolleras närmiljön för att säkerställa att inga hinder finns i vattnet runt ubåten som kan kräva en kraftig undanmanöver och/eller ett hastigt dyk.

I händelse av direkt förestående oundviklig kollision stänger befälhavaren luckan utifrån för att om möjligt rädda ubåten och/eller övrigt manskap.

Först därefter tillåts övriga personer att kliva upp ur tornluckan och då endast på direkt uppmaning av befälhavaren.
Citera
2017-09-11, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Tornlucka inifrån tornet, öppen: https://minfil.org/t1j0y4cdb1/Tornlucka_6.jpg

Notera den trevliga lilla öglan längst ned i bild, undrar vad den kan åstadkomma med ett kranium om man får luckan i huvudet...
Citera
2017-09-11, 23:50
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Lugn och fin nu - luckan påstås ha motvikt. Det innebär att lucka + motvikt tillsammans väger 70 kg. Men motvikten gör inte luckan tyngre utan lättare att lyfta.

Vidare kan du ju tydligt se att flickan inte lyfter någon vikt alls - hon må hålla i luckan men luckan är redan förbi jämnviktsläget.
Jo, jag ser också att hon inte svettas. Mina sarkastiska reflektioner bottnar i en misstro kring luckans faktiska betydelse i KWs öde. Även om det skulle vara en lucka som gjorde att hon föll blödande ner på durken, så har PMs aktioner blivit dödsorsaken. Han slår henne med luckan i huvudet när hon vill upp. Eller börjar operera henne på egen hand efter en bok om hjärnkirurgi han läst. Och till sista hjälpen får han iden att styckning är den bästa begravningsceremoni hon kan önska sig.
Dvs jag tror PM om att kunna göra hur knasiga saker som helst och att han är helt ansvarig.
Citera
2017-09-11, 23:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä. Jag tycker att man ska göra ALLT för att rädda människoliv, så länge som det finns en rimlig chans. Men därefter är det ingen mening med att dra levande människor med i fallet. "Låt de döda begrava sina döda", är en klok gammal sanning.
Så det är alltså enligt dig ok att exempelvis gräva ner en person i skogen som man råkat köra på i en verklig trafikolycka för att dölja sin inblandning i olyckan. Att dennes anhöriga aldrig får veta vad som hände, att de inte får någon kropp att begrava och kan gå i åratal och undra om han/hon fortfarande lever, det skiter du tydligen i. Du är fan i mig vidrig i hela djävla skallen!

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Rymdlaboratoriet hade faktiskt ett stort antal praktikanter, som behövde sina veckor för att få ut sitt utbildningsbevis. Plus alla andra, som hittat en mening och ett sammanhang där.
Hur stort antal då? Och praktik, det skiter man nog fullständigt i när det pågår en mordutredning. Sluta vara så löjlig hela förbannade tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, det går inte att läsa mer än de första raderna.
Det tog ett tag och lite övertalning från andra i tråden innan jag såg knappen strax under där artikeln först tonas ut i grått. Rulla bara ner lite så är där en knapp där det står något i stil med "Ja tack, jag vill läsa hela artikeln".

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Rörelsemängden är av betydelse, ja. Något annat har jag aldrig hävdat. Men det faktum att motvikten motverkar såväl den "vikt" man får i huvudet som farten man får vikten i huvudet med går inte att komma ifrån, och det var det jag påtalade.
Om motvikten är fast infäst mot luckan (vilket den självklart är, allt annat vore vansinne) så bidrar den till rörelsemängden för det totala "paketet" lucka med motvikt även då den befinner sig på andra sidan av rotationscentrum. Motvikten motverkar alltså inte utan bidrar till den vikt man får i huvudet i termer av rörelseenergi, den dynamiska vikten. Däremot motverkar den den statiska vikten och den motverkar även hastigheten som luckan faller igen med och det senaste anser ju jag har störst betydelse här.
Citera
2017-09-11, 23:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Notera den trevliga lilla öglan längst ned i bild, undrar vad den kan åstadkomma med ett kranium om man får luckan i huvudet...

Den åstadkommer ingenting alls med ett kranium om man får luckan i huvudet. Möjligen kan man få ett fult skrapsår på kinden när huvudet trycks ner förbi den av luckans tyngd, om man nu på något udda vis lyckats få huvudet längst ut mot sidan av luckan trots att kroppen och armarna befinner sig i röret.

Alltså, för sjuttioelfte gången, var tror du KW hade sina armar när hon klättrade upp i röret. Tror du hon dansade irländsk dans i röret eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in