2017-09-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Naturligtvis går det att dela vid lederna - det enklaste och mest praktiska!
Med den som kapade benen på KWs kropp gjorde inte det. Varför framstår som oförklarligt?

Benen lär vara kapade på samma ställe som på ett tidigare styckmord Köpenhamn-86.
Jag tror att Madsen inspirerats av det styckmordet. Han var bara 15 år då.
Citera
2017-09-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag ser det också som uteslutet att luckan skulle orsaka så stor skada, främst med tanke på den måttliga "fallhöjden" som gör att den inte får särskilt hög hastighet. Finns det en motvikt så minskar det hastigheten ytterligare.

Jeg tror heller inte at selve lokket veier 70 kg, et kumlokk med en diameter på 65cm veier mindre selv om det er 3-4 cm tykt.
Citera
2017-09-11, 23:17
Medlem
Citat:
Fy fan vilket trams du håller på med. Skäms du inte? Deras hobbyverkstad är väl knappast att jämföra med en vanlig arbetsplats, allra främst inte sådan offentlig verksamhet som du nämner. Det är inte så att någons inkomst äventyras för att de inte får skruva på sin raket ett tag.

Nä precis, det vore väl rätt tokigt att öva med något så lätt.

Från efter renoveringen men tyvärr ser man inte där motvikten skulle sitta så det går inte att avgöra dess existens utifrån den bilden. Jag känner mig dock tillräckligt övertygad nu när två som varit på ubåten vittnar om att det är motvikt på tornluckan (eller en person om den där tysken är samma person som skrev på Facebook).
Bör vara två olika personer. Fulla Facebook-texten är inte längre tillgänglig, men jag tolkade texten som att det var en av de som aktivt arbetade med ubåten och då även debatterade vilken verkstadsutrustning man hade tillgänglig. Debatten om den stora svarven borde hört ihop med första ubåtsföreningen.

För batteribyte och införande av gyrokompass så vet vi att det skedde i samband med ombyggnaden efter branden. Vi vet inte riktigt när ombyggnad med motvikt kom, men jag uppfattade det som att det var en person från den första ubåtsgruppen, dvs de som avsade sig ubåten 2015 - som gjorde uttalandet. Man kämpade ju i ett antal år att renovera ubåten i första ubåtsföreningen innan man till sist gav upp och lade ner verksamheten och lät PM få behålla ubåten.

Euronaut-killen hade visst en del tekniskt samarbete med PM. Och jobbade även till viss del med PM samt åkte i ubåten. Senast de träffades angavs till 2012. Men jag tolkar inte honom som att ha varit aktiv bygg-medlem och postat på Nautilus Facebooksida.
Citera
2017-09-11, 23:25
Medlem
trngws avatar
En sak som jag inte sett dryftats alls, är ubåtens positioner, sträckan den kört, och den tid det tar, kontra den planering man kan förvänta sig att KW hade för kvällen. Hennes fästman larmade runt tvåtiden på natten vill jag minnas, då han säkert varit duktigt orolig i ett par timmar. Så hon skulle nog varit tillbaka absolut senast midnatt, och det är ju knappast ett orimligt antagande. De kastade loss, om jag minns rätt, runt sjutiden. Man kan nog anta att en tur på ett par timmar var planerat, åter vid nio. Kanske mellan 10-11 i "värsta fall". Så inte mer än 4 timmar i alla fall.

Har för mig jag läst att ubåten gör 4 knop i övervattensläge. Det innebär att de kan färdas 8 distans på planerad tid. 4 distans ut och 4 tillbaka. Då hinner man bara runt toppen av Amager, och då är ingen bottentid inräknad. Ner till yttre randen av kögebukten har ubåten att göra i alla fall 4 timmar, sedan 4 tillbaka. Om den tar vägen innanför Saltholm. Jag har sett lite olika information om huruvida den har siktats utanför eller innanför Saltholm. Jag hade ju tippat att utanför är mest korrekt med tanke på att det var där den var nära att krocka med ett lastfartyg, som väl lär ha sina rutter där ute.

I alla fall, mordet på KW lär ha inträffat någonstans NO om Amager, längre än så har han knappast hunnit, annars hade ju hon reagerat på att det är dags att vända tillbaka. Såvida han inte "kidnappade" henne och genomförde själva mordet senare under kvällen/natten.

Man ska också notera, att det är inte bara det att han har gett henne en sjöbegravning, utan han har även transporterat sig en bra bit bort. Med hänsyn till att de skulle ha legat på botten i ett par timmar, och att han sedan sovit ett tag också, vilket säkert är sant, så har han spenderat i stort sett all vaken tid till att ta sig söderut.

Det vore intressant att få veta var PM säger att han gett henne sjöbegravningen. Det enda vi fått höra än så länge, vad jag vet, är att han begravt henne på en okänd plats. Men han måste så klart kunna ange om det var norr eller söder om Amager till exempel. Om det var söder om Amager, där kroppen senare hittades, så har han ju verkligen inte haft någon brådska att göra sig av med kroppen. Om hans story ska stämma, måste han hävda att han har begravt henne N eller NO om Amager.

Sedan är jag lite nyfiken på, om hon skickat några meddelanden från sin telefon under färden. Vi får väl se om det är något som framkommer framöver.
Senast redigerad av trngw 2017-09-11 kl. 23:46.
Citera
2017-09-11, 23:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Jeg tror heller inte at selve lokket veier 70 kg, et kumlokk med en diameter på 65cm veier mindre selv om det er 3-4 cm tykt.

Det är så klart lock + motvikt som väger 70 kg, om det nu är sant. Vilket i praktiken innebär att vikten av själva locket, som man träffas av, är långt mindre än hälften, eftersom vikten väger över åt andra hållet.
Citera
2017-09-11, 23:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Du är fan ta mig svagsint...Tala för dig själv, kul att veta i alla fall, att DU skulle försökt köra liknande repa som PM gjort.

Jag själv, skulle kastat mig på mobilen, radion, styrt till närmaste land och tillkallat polis/ambulans.
De flesta människor skulle INTE agera så som du vill påskina, och det är INTE att vara mentalt svag, om man bryter ihop vid en dödsolycka. (ponera att det VAR en olycka då.)

Mentalt svag, är just vad DU påpekar, att vilja rädda sitt eget skinn istället för att ta ansvar för en olycka med människoliv inblandat. Att inte stå upp för sitt eget ansvar, DET är att vara mentalt svag, i detta fallet gäller det då också PM, olycka eller inte.

Nä. Jag tycker att man ska göra ALLT för att rädda människoliv, så länge som det finns en rimlig chans. Men därefter är det ingen mening med att dra levande människor med i fallet. "Låt de döda begrava sina döda", är en klok gammal sanning.
Citera
2017-09-11, 23:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fy fan vilket trams du håller på med. Skäms du inte? Deras hobbyverkstad är väl knappast att jämföra med en vanlig arbetsplats, allra främst inte sådan offentlig verksamhet som du nämner. Det är inte så att någons inkomst äventyras för att de inte får skruva på sin raket ett tag.

Rymdlaboratoriet hade faktiskt ett stort antal praktikanter, som behövde sina veckor för att få ut sitt utbildningsbevis. Plus alla andra, som hittat en mening och ett sammanhang där.
Citera
2017-09-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är så klart lock + motvikt som väger 70 kg, om det nu är sant. Vilket i praktiken innebär att vikten av själva locket, som man träffas av, är långt mindre än hälften, eftersom vikten väger över åt andra hållet.
Beroende på om det finns mothåll eller ej.

Har du hand eller huvud mellan lucka och ring så måste du bry dig om den dynamiska kraften från den fulla massan. En bil som väger två ton går att rulla igång på planmark - ingen "vikt" i färdriktningen men får man upp några km/h och den rullar in i en vägg så spelar bilens massa roll.

En person som står på stegen slår däremot inte stumt in i luckan, varför den totala massan på luckan blir mindre viktig.
Citera
2017-09-11, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Läs istället för att gnälla: vanligtvis bara för abonnenter, men idag tillgänglig för alla.

Nej, det går inte att läsa mer än de första raderna.
Citera
2017-09-11, 23:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Problem med kabelgenomföringar som tål de över 20 bar som de designade ubåten att tåla. Hobbyister har inte samma resurser som när militära ubåtar byggs.

En fundering jag haft under ett antal veckor är hur ubåtens kameror fungerar - om de bara går använda i ytläge och med tornluckan öppen eller om man kapslat in dem och tillverkat någon form av koaxial-genomgång för att få ner bilddata.
En trycktät kabelgenomföring för tiotalet bar är i o f s inga märkvärdiga grejer men ska man lämna kontrollådan ute så måste ju hela lådan med styrspak etc. också vara trycktäta. När det är så enkelt att ta in den före dykning så vore det ju onödigt att lägga krut på trycktäta grejer till det.

Jag tror kameran/kamerorna i "periskopet" (eller optronisk mast som det brukar kallas när det inte är ett klassiskt periskop med speglar) funkar även helt i u-läge. På filmer från dykning har jag inte sett att de gör något särskilt med den utan den fortsätter visa bild fast man bara ser en massa grönt grums när den är under vattnet.
Citera
2017-09-11, 23:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att det var en olycka, om än inte nödvändigtvis just den olycka som M påstår. En olycka som var tillräckligt förutsägbar för att M som befälhavare, konstruktör och ägare till Nautilus skulle hamna i fängelse för vållande, samt förlora alla sina sponsorer och sitt livsverk. Kan även ha varit en sexlek med sadomasochistiska inslag som spårade ur, i så fall med samma resultat om det kom ut. Därför gjorde han vad han kunde för att bli av med kroppen och (för tillfället) ubåten som nu bar en massa spår av brott, men räknade inte med att polisen skulle vara så misstänksamma och "på" på en gång.

"ubåten som nu bar en massa spår av brott,"

Så nu tillstår du alltså att PM har begått brott trots allt, och som en följd av det har han gjort sig av med kroppen och ubåten. Vilket steg framåt!

Exakt vilka brott menar du det är som har föregått dessa handlingar?
Citera
2017-09-11, 23:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Benen lär vara kapade på samma ställe som på ett tidigare styckmord Köpenhamn-86.
Jag tror att Madsen inspirerats av det styckmordet. Han var bara 15 år då.

Inspirerats eller utfört är frågan
Kanske lite osannorlikt att bli styckmördare redan vid 15 år även om en del hävdar att Ted Bundy begick sitt första mord som 14-åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in