Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Fy fan vilket trams du håller på med. Skäms du inte? Deras hobbyverkstad är väl knappast att jämföra med en vanlig arbetsplats, allra främst inte sådan offentlig verksamhet som du nämner. Det är inte så att någons inkomst äventyras för att de inte får skruva på sin raket ett tag.
Nä precis, det vore väl rätt tokigt att öva med något så lätt.
Från efter renoveringen men tyvärr ser man inte där motvikten skulle sitta så det går inte att avgöra dess existens utifrån den bilden. Jag känner mig dock tillräckligt övertygad nu när två som varit på ubåten vittnar om att det är motvikt på tornluckan (eller en person om den där tysken är samma person som skrev på Facebook).
Bör vara två olika personer. Fulla Facebook-texten är inte längre tillgänglig, men jag tolkade texten som att det var en av de som aktivt arbetade med ubåten och då även debatterade vilken verkstadsutrustning man hade tillgänglig. Debatten om den stora svarven borde hört ihop med första ubåtsföreningen.
För batteribyte och införande av gyrokompass så vet vi att det skedde i samband med ombyggnaden efter branden. Vi vet inte riktigt när ombyggnad med motvikt kom, men jag uppfattade det som att det var en person från den första ubåtsgruppen, dvs de som avsade sig ubåten 2015 - som gjorde uttalandet. Man kämpade ju i ett antal år att renovera ubåten i första ubåtsföreningen innan man till sist gav upp och lade ner verksamheten och lät PM få behålla ubåten.
Euronaut-killen hade visst en del tekniskt samarbete med PM. Och jobbade även till viss del med PM samt åkte i ubåten. Senast de träffades angavs till 2012. Men jag tolkar inte honom som att ha varit aktiv bygg-medlem och postat på Nautilus Facebooksida.