2017-09-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TACK! Dom citaten säger det mesta PM var, pga det första tankefelet att inte kalla på hjälp, tvungen att stycka henne.

Han kunde tänkt om och kallat på hjälp istället. Han hade avsevärd tid på sig. Innan han börjar att stycka henne ...

Jag tror han har lätt att gå in i ett dissociativt tillstånd ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociation_(psykologi)

Din länk var trasig. Med tanke på vad han hann med på ca 10-12 timmar tror du verkligen det.
Ja, det är möjligt att han låg på sängen och dagdrömde sig bort från röran i ubåten. Det var kanske vid midnatt när ubåten passerade ett lastfartygs farled med endast 30 m. Jag tror att PM berättar öar av sanningen. Han påstod ju att han inledde med att sova i två timmar. Jag tror inte att han sov men han kan ju legat på sängen i ett dissociativt tillstånd. Med suicidtankar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TACK! Dom citaten säger det mesta PM var, pga det första tankefelet att inte kalla på hjälp, tvungen att stycka henne.

Han kunde tänkt om och kallat på hjälp istället. Han hade avsevärd tid på sig. Innan han börjar att stycka henne ...

Jag tror han har lätt att gå in i ett dissociativt tillstånd ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociation_(psykologi)
Jag har själv Dissociation och får vid dessa tillfällen kraftigt försämrad tankeförmåga, minne och ibland svårigheter att uppfatta saker, t.ex. se detaljer, läsa text eller innehåll i samtal, i omgivningen.

I samband med dessa anfall finns ingen kapacitet för att utföra komplexa uppgifter, även enkla uppgifter kan vara svåra. Man gör allt rutinerat och inlärt i.o.m. att tankeförmågan är borta.

Med andra ord, har man inte redan lärt sig att man inte ska skada eller skära i andra människor, då kan det naturligt vis vara möjligt att stycka Kim Wall. Men då är helt andra saker fel på en från början.

Om händelsen var traumatisk för PM bör han i detalj kunna berätta hur allt gått till. Det som är fantastiskt är att man även kommer ihåg sina egna tankar ifrån traumatiska tillfällen.
Senast redigerad av Valyth 2017-09-11 kl. 22:45.
Citera
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo men vet vi att man hittat spår av att han explicit sågat itu flickan?

Den 30-åriga flickan? Kvinna, heter det. Det är bara afghaner som räknas som barn i den åldern.

Han kan ju ha styckat henne på ovansidan av u-båten och sedan dykt för att skölja bort spåren.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi har väl i Sverige maximamalt två års fängelse vid brott mot griftefriden, även endast böter i straffskalan. Det är rätt lågt maxstraff för styckning och annan skändning av en kropp. Men Danmark har ännu lägre, bara maximalt 6 månader för griftefridsbrott.

Finns ju också straff för försvårande av utredning i Sverige, vet inte hur det är i Danmark.

Skulle han komma undan med bara griftefridsbrottet och ev utredningsförsvåring kommer kanske häktningstiden kunna kvittas mot dom. Mycket sorgligt i så fall med tanke på KWs anhöriga och att man inte ens funnit hela kroppen eller huvudet.

Var kan man ta del av straff för försvårande av utredning i brottmål?
Citera
2017-09-11, 22:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo men vet vi att man hittat spår av att han explicit sågat itu flickan?

Det är väl inte många som misstror att han varit högst väldigt inblandad i demonteringen - men kom det någon information på häktningsförhandlingen om att såg använts? Eller kan det vara så att åklagaren enbart var intresserad just för att det fanns ett vittne som påstod att PM burit på en såg?

Något har ju används för att kapa av delarna. Karva med kniv i ben tar ännu längre tid och ger också flisor. En yxa går fortare men kräver säker flera hugg och ger flisor. Några verktyg har används - och det är inte propellrar från andra båtar. Han har troligen inte gått iland någonstans och gjort det, inte heller på däck. Det borde finnas benflisor mm inne i u-båten.
Citera
2017-09-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det är trist bara att han just nu säkert njuter för fullt av att stå i rampljuset och vara på allas läppar. Han älskar säkert den här tråden...
Han har nog inte tillgång till internet. DET vore för magstarkt
Citera
2017-09-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Det kan jo hende at PM har styckat KW levende.

Det får vi aldrig veta.

Jag tror att, när Peter insåg att KW var död, vilket borde vara 22.30 då han sände SMS och inställde uppvisningen i Bornholm insåg att allt var slut. Han har troligen ett svart-vitt tänkande, nu var det svart ...

Men det skulle inte gå obemärkt förbi ... det skulle bli Omtalat. Ihågkommet.

Hans sista scenframträdande...

Att han skulle bli möjligtvis dömd för brott, tror jag aldrig ens föresvävat honom.

Hans Mystiska väsen börjar ta annan form ...kallblodig styckmördare. Antar han inte gillar den kostymen.
Citera
2017-09-11, 22:44
Medlem
TCGIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Har sett bilder på den styrpulpet som används i tornet vid körning i ytläge liggandes inne i ubåten, är den löstagbar och dras dess kablage genom tornluckan när den används? Om så är fallet borde detta kablage ha blivit skadat ett antal gånger under årens lopp om tornluckan nu har en tendens att slå igen när ubåten är feltrimmad och/eller påverkas av vågor.

Svarar på min egen fråga:

Löstagbar styrpulpet, närbild: https://minfil.org/H3j7yac1bd/Styrpulpet.jpg

Kablaget till denna går genom den öppna tornluckan vi all körning i ytläge.
Citera
2017-09-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Jag har själv Dissociation och får vid dessa tillfällen kraftigt försämrad tankeförmåga, minne och ibland svårigheter att uppfatta saker, t.ex. se detaljer, läsa text eller innehåll i samtal, i omgivningen.

I samband med dessa anfall finns ingen kapacitet för att utföra komplexa uppgifter, även enkla uppgifter kan vara svåra. Man gör allt rutinerat och inlärt i.o.m. att tankeförmågan är borta.

Med andra ord, har man inte redan lärt sig att man inte ska skada eller skära i andra människor, då kan det naturligt vis vara möjligt att stycka Kim Wall. Men då är helt andra saker fel på en från början.

Om händelsen var traumatisk för PM bör han i detalj kunna berätta hur allt gått till. Det som är fantastiskt är att man även kommer ihåg sina egna tankar ifrån traumatiska tillfällen.

Tack.

Ja, det förekommer ofta ihop med vissa personlighetsstörningar men även vid stresstillstånd.
Citera
2017-09-11, 22:50
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Något har ju används för att kapa av delarna. Karva med kniv i ben tar ännu längre tid och ger också flisor. En yxa går fortare men kräver säker flera hugg och ger flisor. Några verktyg har används - och det är inte propellrar från andra båtar. Han har troligen inte gått iland någonstans och gjort det, inte heller på däck. Det borde finnas benflisor mm inne i u-båten.

Måste man verkligen kapa benen. Går det inte att dela vid lederna?
Citera
2017-09-11, 22:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur vet du det? Mig veterligen spärrar polisen inte av arbetsplatser i en månads tid. Vad gör de om det är en vårdcentral, eller en skola, eller ett socialkontor?
Fy fan vilket trams du håller på med. Skäms du inte? Deras hobbyverkstad är väl knappast att jämföra med en vanlig arbetsplats, allra främst inte sådan offentlig verksamhet som du nämner. Det är inte så att någons inkomst äventyras för att de inte får skruva på sin raket ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Förutom att euronauterna var tvungna att vara snälla mot dockan undrar jag om vikten: De är väl inte alla dockor som väger 56 kg eller mindre?
Nä precis, det vore väl rätt tokigt att öva med något så lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Tornlucka inifrån tornet, öppen: https://minfil.org/t1j0y4cdb1/Tornlucka_6.jpg
Från efter renoveringen men tyvärr ser man inte där motvikten skulle sitta så det går inte att avgöra dess existens utifrån den bilden. Jag känner mig dock tillräckligt övertygad nu när två som varit på ubåten vittnar om att det är motvikt på tornluckan (eller en person om den där tysken är samma person som skrev på Facebook).
Citera
2017-09-11, 22:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Måste man verkligen kapa benen. Går det inte att dela vid lederna?

Naturligtvis går det att dela vid lederna - det enklaste och mest praktiska!
Med den som kapade benen på KWs kropp gjorde inte det. Varför framstår som oförklarligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in