2017-09-11, 09:32
Medlem
Insändaren klagar ju inte så mycket på själva Citybanan. Hon klagar mest på korta tåg och gles trafik. Inget av detta har med Citybanan att göra. Sedan har kapaciteten genom Stockholm fördubblats. Alltså kommer Citybanan alla resenärer till del, även de långt utanför Stockholm.
Citera
2017-09-11, 10:39
Medlem
Jag tror inte stockholmarna är så negativa till Citybanan. Den är ett lyft för Stockholm och är väldigt stilig.

Däremot finns det ju en del befogad kritik.
Med Citybanan skulle det gå att öka tågvolymerna kraftigt, men på grund av att man samtidigt hittade på att man skulle ha snabbtåg till de yttersta pendeltågsstationerna, så störs hela trafikrytmen vilket innebär att trafikvolymen blir ungefär densamma som innan. Detta gör ju att man undrar om det var värt att satsa så mycket pengar när det i stort sett bara är pendlare i Nynäshamn som verkligen tjänar något på det.
Citera
2017-09-11, 12:09
Medlem
Jag vet inte vem den skribenten är. Det är bara en åsikt bland andra.
Citat:
Det största och mest avancerade infrastrukturbygget någonsin i Sverige
Det är väl stambanorna och på andra plats Stockholms tunnelbana.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror inte stockholmarna är så negativa till Citybanan. Den är ett lyft för Stockholm och är väldigt stilig.

Däremot finns det ju en del befogad kritik.
Med Citybanan skulle det gå att öka tågvolymerna kraftigt, men på grund av att man samtidigt hittade på att man skulle ha snabbtåg till de yttersta pendeltågsstationerna, så störs hela trafikrytmen vilket innebär att trafikvolymen blir ungefär densamma som innan. Detta gör ju att man undrar om det var värt att satsa så mycket pengar när det i stort sett bara är pendlare i Nynäshamn som verkligen tjänar något på det.
Det är fler som tjänar på det. Hade de inte haft det i åtanke hade de lika gärna kunnat strunta i projektet och bygga ett tredje spår i Getingmidjan. Eller en tunnel för fjärrtågen direkt från Årstabroarna till perrongerna under Cityterminalen.
Citera
2017-09-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Jag vet inte vem den skribenten är. Det är bara en åsikt bland andra.

Det är väl stambanorna och på andra plats Stockholms tunnelbana.

Det är fler som tjänar på det. Hade de inte haft det i åtanke hade de lika gärna kunnat strunta i projektet och bygga ett tredje spår i Getingmidjan. Eller en tunnel för fjärrtågen direkt från Årstabroarna till perrongerna under Cityterminalen.

Ja byggbolagen har tjänat storkovan, men visst har det blivit en modernare och snyggare miljö för alla resenärer. Dessutom så är det närmare för dem som skall byta mellan pendel och tunnelbana. Men det är längre för dem som byter från och till fjärrtåg.
Citera
2017-09-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja byggbolagen har tjänat storkovan, men visst har det blivit en modernare och snyggare miljö för alla resenärer. Dessutom så är det närmare för dem som skall byta mellan pendel och tunnelbana. Men det är längre för dem som byter från och till fjärrtåg.

Oja både modernt och stiligt och snart kommer ännu en prishöjning på SL kortet Håll käften och betala annars ta cykeln!
Citera
2017-09-11, 13:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vad jag inte förstår är varför dom gjorde en hållplats vid Odenplan. Det är trots allt gångavstånd mellan Odenplan och Centralen.
Såg något om att de har fixat en bytesmöjlighet mellan pendel och någon tub innanför samma spärr vid Odenplan, vilket låter smidigt (om man måste ha spärr överallt). Samtidigt minskar väl det belastningen på den där stressiga gångtunneln vid Stockholm C? (Senast jag var där råkade jag gå på fel sida, jävlar vad irriterade folk blev).
Citera
2017-09-11, 22:11
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Såg något om att de har fixat en bytesmöjlighet mellan pendel och någon tub innanför samma spärr vid Odenplan, vilket låter smidigt (om man måste ha spärr överallt). Samtidigt minskar väl det belastningen på den där stressiga gångtunneln vid Stockholm C? (Senast jag var där råkade jag gå på fel sida, jävlar vad irriterade folk blev).

Det är ännu värre där nu. Visserligen färre folk, men iom att alla pendlande Sthlmare är borta går alla fel, och ingen sur Sthlmare kan uppfostra er som går fel
Citera
2017-09-11, 23:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Det är ännu värre där nu. Visserligen färre folk, men iom att alla pendlande Sthlmare är borta går alla fel, och ingen sur Sthlmare kan uppfostra er som går fel
Låter ju skitbra ur 08-perspektiv, bönderna får vara vilsna och förvirrade mitt i stan utan att det påverkar urinvånarna.
Citera
2017-09-12, 09:19
Medlem
Citat:

Det är gångtunnel även vid Odenplan men mer som en flygplats i jämförelse. Under sommaren har det varit bemannat på bägge stationerna med folk som pekar hur folk ska gå och hur de ska scanna av sina kort vid spärren (inte exakt samma modell som i t-banan). Det har varit en i mitt tycke civiliserad stämning i varje fall på Odenplan. Hallen vid nedgångarna från Stockholm C (gemensam med t-banan) är som tidigare fast inte lika många som går i tunneln så det blir fler gångriktningar. Enda riktiga minuset var vid station City där premiäråket innebar att gå in genom en pendeltågsdörr där någon pissat (inifrån). Det var ståplats men oattraktivt att stå vid just den dörren för det luktade ostädad offentlig toalett och folk som gick in efter tittade på en som om man pissat ner sig. Jag gick iväg.
Citera
2017-09-12, 19:48
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Låter ju skitbra ur 08-perspektiv, bönderna får vara vilsna och förvirrade mitt i stan utan att det påverkar urinvånarna.

jo, men fan så jävla störande för oss som går igenom där för att komma till jobbet från tuben....
Citera
2017-09-12, 23:03
Medlem
stilichos avatar
Den primära kritiken är väl att den är dyr och framförallt onödigt dyr. Ville man bara öka tågkapaciteten kunde man byggt ett eller två extra spår vid getingmidjan över Gamla Stan. Det hade blivit oerhört mycket billigare än Citybanan. Ville man nödvändigtvis ha en pendeltågstunnel hade man kunnat bygga raka spåret under Fridhemsplan istället för under Centralen, det hade blivit ett antal miljarder billigare och hade dessutom effektiviserat resandet. Citybanan som den nu är byggd var den absolut dyraste lösningen och det faktum att man drog tunneln nästan precis rakt under de existerande spåren gör att hela projektet får dras med en aura av onödighet eller åtminstone förslösade möjligheter.
Citera
2017-09-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den primära kritiken är väl att den är dyr och framförallt onödigt dyr. Ville man bara öka tågkapaciteten kunde man byggt ett eller två extra spår vid getingmidjan över Gamla Stan. Det hade blivit oerhört mycket billigare än Citybanan. Ville man nödvändigtvis ha en pendeltågstunnel hade man kunnat bygga raka spåret under Fridhemsplan istället för under Centralen, det hade blivit ett antal miljarder billigare och hade dessutom effektiviserat resandet. Citybanan som den nu är byggd var den absolut dyraste lösningen och det faktum att man drog tunneln nästan precis rakt under de existerande spåren gör att hela projektet får dras med en aura av onödighet eller åtminstone förslösade möjligheter.

Att bygga 1 eller 2 spår på Centralbron var aldrig riktigt aktuellt. Man påbörjad ett tredje spår, rester finns kvar vid tunneln på Södermalm. Men ingreppen på Riddarholmen hade blivit för stora redan vid ett spår. Sedan begränsar centralstationen kapaciteten också. Att bygga ut nuvarande centralstation hade inte varit gratis direkt.

Sedan kan jag delvis hålla med dig om alternativ sträckning över Kungsholmen. Men jag tror att båda behövs. Odenplan har redan blivit från mycket stor knutpunkt. Helt i linje med prognoserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in