Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-13, 15:15
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den primära kritiken är väl att den är dyr och framförallt onödigt dyr. Ville man bara öka tågkapaciteten kunde man byggt ett eller två extra spår vid getingmidjan över Gamla Stan. Det hade blivit oerhört mycket billigare än Citybanan. Ville man nödvändigtvis ha en pendeltågstunnel hade man kunnat bygga raka spåret under Fridhemsplan istället för under Centralen, det hade blivit ett antal miljarder billigare och hade dessutom effektiviserat resandet. Citybanan som den nu är byggd var den absolut dyraste lösningen och det faktum att man drog tunneln nästan precis rakt under de existerande spåren gör att hela projektet får dras med en aura av onödighet eller åtminstone förslösade möjligheter.

Tror att det var DN som drev frågan om en Kungsholmenbana på ledarplats. Hade blivit två pendeltågslinjer genom innerstan.
Tredje spåret levde kvar som alternativ till 2006.
Tredje spåret sågas
Vägverkschef snabbutreder tredje spåret

Ett minus som kanske kommer upp senare, när "gula" linjen är klar, är att tunnelbana vid Karolinska skulle ha kunnat bli en pendeltågsstation istället.
Citera
2017-09-28, 09:22
  #26
Medlem
Nån mer som upplever att det blivit helt jäffla knökfullt på pendeln sen citybanan öppnades? Verkar ju som att den nya satsningen fick över väldigt många till att börja pendla..
Citera
2017-09-28, 13:14
  #27
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
1,5 kilometer eller något är och dessutom raka vägen. Men nej, jag menade att Karlberg gott kunde få ha varit kvar som station istället.
St Eriksplan kanske hade varit ett alternativ, men känns som det är lite vilket som.

Märkligt gnäll. Jag tycker det hela är riktigt lyckat. Vi får se hur länge det förblir fräscht.
Citera
2017-09-28, 13:17
  #28
Medlem
JayGatsbys avatar
Man hade dock gärna fått spränga lite mer när man ändå byggde tunnel; hade gärna sett att all tågtrafik gick där så man kan riva Centralbron.

Och en avvikare till Slussen och Saltsjöbanan.

Men det är väl för mycket begärt.
Citera
2017-09-28, 20:28
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Man hade dock gärna fått spränga lite mer när man ändå byggde tunnel; hade gärna sett att all tågtrafik gick där så man kan riva Centralbron.

Och en avvikare till Slussen och Saltsjöbanan.

Men det är väl för mycket begärt.

Som att det är tågtrafiken som förstör vyn? Går en sexfilig motorväg där också. Mitt genom stan.
Citera
2017-09-28, 20:40
  #30
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Som att det är tågtrafiken som förstör vyn? Går en sexfilig motorväg där också. Mitt genom stan.
Haha, givetvis vill jag gräva ner även den.
Citera
2017-09-29, 00:01
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Man hade dock gärna fått spränga lite mer när man ändå byggde tunnel; hade gärna sett att all tågtrafik gick där så man kan riva Centralbron.

Och en avvikare till Slussen och Saltsjöbanan.


Men det är väl för mycket begärt.
Det borde de ha fixat när de ändå bygger om slussen och byggde Citybanan. Men med tanke på att gula "linjen" inte ens får en egen station på Odenplan så är det väl alldeles för dyrt att dra Saltsjöbanan till TC.
Citera
2017-11-20, 23:17
  #32
Medlem
Det enda negativa jag själv finner med sthml city och station odenplan är att man har valt att INTE installera repeaters och eller wifi på station. Det är inte direkt en ovanlig förlåtelse att människor idag använder sig utav smart phones när de är ute i kollektivtrafiken. Så pass långt under jord så får mobilerna kämpa på rätt bra för att kunna surfa eller ringa.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback