Citat:
Fast tänk nu.
En manlig brandman klarar inte bryta upp en dörr med sina bara händer, han har någon form av verktyg för detta eller hur? Detta verktyg är ofta utformat efter män en gång i tiden och inte kvinnor. Hade män haft kvinnors armstyrka ( måttar med händerna) så hade verktygen anpassats därefter.
Sen tror jag inte man släpar ut folk, jag tror man bär dem, slängd över ena axeln, typ, hade jag i vart fall misstänkt vara bästa sättet framför att släpa. Och detta är mer teknik än ren råstyrka.
jag kan själv bära 120 kg människa ( vet för jag har lyft en kille från golvet med den vikten, med rätt teknik och burit över ena axeln) och jag är inte en speciellt råstark kvinna, average skulle jag säga, och jag bar honom över en handbollsplan typ....tungt ja, men liksom ingen omöjlighet.
hade jag varit extremt vältränad, med god kondition och med adrenalinpåslag så hade jag klarat av mycket mer är jag övertygad om. (måttar rejält med händerna)
Och empatiska män kryllar det av. Ni finns minst 3 dussin i varje hörn.
Låt folk ta vilka jobb de vill ta. Och utveckla jobben därefter.
En manlig brandman klarar inte bryta upp en dörr med sina bara händer, han har någon form av verktyg för detta eller hur? Detta verktyg är ofta utformat efter män en gång i tiden och inte kvinnor. Hade män haft kvinnors armstyrka ( måttar med händerna) så hade verktygen anpassats därefter.
Sen tror jag inte man släpar ut folk, jag tror man bär dem, slängd över ena axeln, typ, hade jag i vart fall misstänkt vara bästa sättet framför att släpa. Och detta är mer teknik än ren råstyrka.
jag kan själv bära 120 kg människa ( vet för jag har lyft en kille från golvet med den vikten, med rätt teknik och burit över ena axeln) och jag är inte en speciellt råstark kvinna, average skulle jag säga, och jag bar honom över en handbollsplan typ....tungt ja, men liksom ingen omöjlighet.
hade jag varit extremt vältränad, med god kondition och med adrenalinpåslag så hade jag klarat av mycket mer är jag övertygad om. (måttar rejält med händerna)
Och empatiska män kryllar det av. Ni finns minst 3 dussin i varje hörn.
Låt folk ta vilka jobb de vill ta. Och utveckla jobben därefter.
Men nu är ju kritiken mot att man sänker fyskraven. Om kravet är att du ska kunna bära x-antal kilo under vissa förutsättningar så ska ju kravet vara likvärdigt för män och kvinnor. Du har en hel del moment som rökdykare uttöver att bära människor. Att inte lika många kvinnor klarar av det som män är ju verkligen inget konstigt med tanke på den rätt stora skillnaden i styrka i överkroppen. Det du babblar om att anpassa verktygen för kvinnor är ju rätt förnedrande mot kvinnor för du antyder att kvinnor inte kan hantera dessa verktyg utan att anpassas. Ska man anpassa slangarna för kvinnor eller göra hydraulverktygen mindre eller vad menar du? Verktygen är anpassade efter att rädda liv, inget annat.