Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbskem
Poängen är väl att det är svårt att jämföra olika eror. Om Ronaldo fått en allvarlig korsbandsskada som han aldrig riktigt kom tillbaka från som 20 åring så hade Messi ganska troligt haft 9 guldbollar och en massa golden shoes, etc.
Tänk om vi om 20 år är i en situation där det enbart kommit fram en riktig speciell spelare som i princip vinner alla priser som finns eftersom han är nivån över sina konkurrenter. Slår Messis guldbollen rekord med marginal.
Då är det säkert du som sitter på ett forum och gnäller om att man inte kan jämföra eror mot yngre personer som aldrig såg Messis eller Ronaldos karriärer.
Fast vem bryr sig om guldbollar? Tolvåringar som sitter klistrade i kommentarsfältet på de två spelarnas facebooksidor? Personligen kan jag bara utgå ifrån vad jag själv har sett och hört. Jag har upplevt Zidane, Ronaldo x2, Ronaldinho, Iniesta mfl och i min (relativt objektiva) bok kommer ingen i närheten av Messi. Det finns en risk/chans att Maradona/Pele eller någon annan överträffade Messis överlägsenhet under sin aktiva tid. Man kan möjligtvis jämföra spelarna emellan med mål, titlar, assist, hur länge de var på toppen etc men spelare som man inte upplevde när de brann gör man i min mening bäst i att inte kommentera.
Fotbollen är trots allt en ganska så ny sport och nivån på toppen idag är mördande. Det går inte längre att vara ute och veva på stan efter matcherna eller röka två pack cigg om dagen och fortsätta prestera på planen. Vilket gör att utvecklingen kommer att (om den inte redan gjort det) stagnera. Fotbollen kommer självklart att fortsätta utvecklas både regelmässigt (tyvärr) och spelmässigt, men inte på samma drastiska sätt som de senaste 50 åren. Vilket gör att det i framtiden kommer vara lättare att jämföra spelare ifrån olika generationer.