2017-09-10, 02:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Nästa vecka är det fransk vecka. Av bladet att döma kommer de att sälja en kartong med vad jag uppfattar som inget mindre än calissons d’Aix! Calissonger är ett litet underbart gott och dyrt bakverk som tillverkas i Aix-en-Provence och som består av melon, mandelmassa och kristyr och lite annat. Lidls produkt kallas inte calissons, men det kanske beror på att de inte är tillverkade i Aix. Men de kan ju vara goda ändå. Bara 59 spänn för en kvartskiloskartong. I Aix hade en sådan ask kostat ett par hundra spänn.

Valnötssalamin är min franska favorit
Citera
2017-09-10, 10:10
Medlem
Citat:
Nästa vecka är det fransk vecka. Av bladet att döma kommer de att sälja en kartong med vad jag uppfattar som inget mindre än calissons d’Aix! Calissonger är ett litet underbart gott och dyrt bakverk som tillverkas i Aix-en-Provence och som består av melon, mandelmassa och kristyr och lite annat. Lidls produkt kallas inte calissons, men det kanske beror på att de inte är tillverkade i Aix. Men de kan ju vara goda ändå. Bara 59 spänn för en kvartskiloskartong. I Aix hade en sådan ask kostat ett par hundra spänn.

Tack för tipset! Jag hade ingen aning vad det här var för något. Det är nästan läge att prova fast jag äter inte så mycket bakverk över huvud taget.
Citera
2017-09-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Lidls temaveckor liknar lockvara, det mesta slut om ens funnits något. Lagbrott. Jag slutat handla på Lidl p.g.a. detta.
Det verkar skilja sig rätt mycket från butik till butik på åtgång. Bor centralt och oftast försvinner allt populärt på nolltid här, tror småkrogar och butiker köper upp en del. Brukar vara bättre tillgång i en mer lantligt belägen butik.
Citera
2017-09-11, 14:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det verkar skilja sig rätt mycket från butik till butik på åtgång. Bor centralt och oftast försvinner allt populärt på nolltid här, tror småkrogar och butiker köper upp en del. Brukar vara bättre tillgång i en mer lantligt belägen butik.

Här har dom börjat sätta "max X per kund" på saker som sallad, gurka, mat/frityr olja osv.
Annars köper lokala pizzaturkarna rubbet direkt.
Citera
2017-09-11, 14:46
Medlem
Dranghoffs avatar
Mitt Lidl hade två flak med calissonger i dag. Ännu vid lunchtid hade bara en kartong sålts, men denna lilla läckerbit är förstås närmast okänd i Sverige utanför frankofila kretsar.

Tråkigt att madeleinekakorna inte längre förgyller Lidls franska veckor. Dessa muffinsliknande bakverk, som gått till historien tack vare Prousts ”På spaning efter den tid som flytt”, såldes i en stor påse men kakorna var föredömligt nog förpackade styckvis.

Vågar man hoppas på en lidlsk återkomst för den kaka som flytt?
Citera
2017-09-11, 16:53
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Mitt Lidl hade två flak med calissonger i dag. Ännu vid lunchtid hade bara en kartong sålts, men denna lilla läckerbit är förstås närmast okänd i Sverige utanför frankofila kretsar.

Tråkigt att madeleinekakorna inte längre förgyller Lidls franska veckor. Dessa muffinsliknande bakverk, som gått till historien tack vare Prousts ”På spaning efter den tid som flytt”, såldes i en stor påse men kakorna var föredömligt nog förpackade styckvis.

Vågar man hoppas på en lidlsk återkomst för den kaka som flytt?

Skojar du med oss. Hittar inga calissonger i reklambladet.
Däremot, som det brukar på franska veckor. Snäckor sniglar. Dom har jag bunkrat.
Nån som vet hur deras creme brule smakar?
Citera
2017-09-11, 17:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Skojar du med oss. Hittar inga calissonger i reklambladet.
Däremot, som det brukar på franska veckor. Snäckor sniglar. Dom har jag bunkrat.
Nån som vet hur deras creme brule smakar?

Sidan 20, nedre högra hörnet "Mandelkakor".
Citera
2017-09-11, 17:48
Medlem
Dranghoffs avatar
Precis, calissongerna går under den föga upphetsande beteckningen ”mandelkakor”.
Citera
2017-09-11, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är sällan en vara inte kommer alls, ibland lite sent men den brukar dyka upp.

Ibland så tar dom inte in så mycket så om det är nåt man verkligen vill ha så får man set till att vara snabb.

Finska veckan tog slut ovanligt snabbt, men som flera som jobbar på Lidl omtalat så köpte centrallagret in väldigt lite då dom inte trodde att nån skulle vilja köpa sakerna.

Ja det finska tjärschampot tog inte bara slut på stubinen, utan det hade enligt en anställd även kommit in många och frågat, eftersom det inte funnits i deras hemmabutik.
Citera
2017-09-11, 18:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zmakfull
Ja det finska tjärschampot tog inte bara slut på stubinen, utan det hade enligt en anställd även kommit in många och frågat, eftersom det inte funnits i deras hemmabutik.

Här i stan var det nog jag som orsakade att det tog slut snabbt

Dom hade tagit in en låda (typ 20 flaskor) och jag köpte 10 flaskor tjärschampo och 5 flaskor "Bastudoft", är perfekt när man är riktigt förkyld, häll hett vatten i en bunke och i med lite "bastudoft" och kör ner kran i ångorna.
Citera
2017-09-11, 18:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Precis, calissongerna går under den föga upphetsande beteckningen ”mandelkakor”.

Aha, din benämningen kanske är helt personlig då.
Citera
2017-09-11, 20:21
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Aha, din benämningen kanske är helt personlig då.

Nej, bakverkets franska benämning är calisson d’Aix.
Kanske vore det mer korrekt att skriva kalissong med [k] på svenska, i analogi med vår försvenskning av franskans caleçon (kalsong).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Calisson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in