2017-08-31, 15:40
Medlem
Prövning på Komvux VS Högskoleprovet

Gick ut gymnasiet med c:a. 12.00 i snitt inkl merit. Behöver göra prövning på de flesta kurserna, gick Naturvetenskap programmet. Är inte direkt intresserad utav Naturkurserna men är bra intresserad utav högskoleutbildningarna som naturvetenskapsprogrammet leder till.

Nu i efterhand känner jag en tvång att höja betyget på nästan alla kurser för att antingen komma in på något civ ing program eller liknande, vilket jag känner kommer ta ett par terminer då man kan göra prövning endast under två terminer på ett år och finns inte tillgängligt under alla månader om året.

Menmen, har betalat för prövning på alla vux skolor och för alla prövningstillfällen som det finns på distans. Kombinerar prövningarna med att läsa kurser som jag fick F på för att komplettera upp till 2350 p från 2050p. Har F i Fysik 1, Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Har jag en bra chans att höja mig till 18-19 i snitt inkl merit från Engelska 7?

Utöver detta har jag köpt ett vip medlemskap hos hpguiden.se för höstens högskoleprov, tränar på gamla högskoleprov men är ganska dålig på NOG/ELF/ORD/LÄS/MEK. Har snittat 0,7 på gamla högskoleprov, men vill höja mig till minst 1,3 på högskoleprovet. Vad rekommenderar flashback att jag gör för att komma in i någon bra utbildning ö.h.t?

Vänligen
C
Citera
2017-08-31, 16:46
Medlem
Om du har behörigheten för de utbildningarna gör högskoleprovet bara om inte komplettera de ämnen du saknar och gör högskoleprovet endå, om du har behörigheten + bra högskolepoäng så är det lika bra som 18-19 snitt utan högskoleprovet.
Citera
2017-09-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKSUGERR
Om du har behörigheten för de utbildningarna gör högskoleprovet bara om inte komplettera de ämnen du saknar och gör högskoleprovet endå, om du har behörigheten + bra högskolepoäng så är det lika bra som 18-19 snitt utan högskoleprovet.

Så högskoleprovet rekommenderas mer att man satsar på än att komplettera betygen? Och vad menar du med bra högskolepoäng?
Citera
2017-09-01, 16:31
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Så högskoleprovet rekommenderas mer att man satsar på än att komplettera betygen? Och vad menar du med bra högskolepoäng?

Det lär gå fortare för din del att bli antagen till det program du vill om du pluggar och satsar på att få ett högt högskoleprovresultat än att sitta och höja betygen i ett antal kurser.

Man kan bli antagen med högskolepoäng till vissa utbildningar, d.v.s. om du har redan läst in högskolepoäng på olika universitet så hamnar du i en egen urvalsgrupp vid antagningen. Fast hur det är med en sån antagningsgrupp till programmet som du vill söka vet jag inte. Det kanske var så att användaren FLASHBACKSUGERR syftade på "bra högskoleprovresultat" och inte "bra högskolepoäng"?
Senast redigerad av lighten-up 2017-09-01 kl. 16:37.
Citera
2017-09-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det lär gå fortare för din del att bli antagen till det program du vill om du pluggar och satsar på att få ett högt högskoleprovresultat än att sitta och höja betygen i ett antal kurser.

Man kan bli antagen med högskolepoäng till vissa utbildningar, d.v.s. om du har redan läst in högskolepoäng på olika universitet så hamnar du i en egen urvalsgrupp vid antagningen. Fast hur det är med en sån antagningsgrupp till programmet som du vill söka vet jag inte. Det kanske var så att användaren FLASHBACKSUGERR syftade på "bra högskoleprovresultat" och inte "bra högskolepoäng"?
högskoleprovresultat det var det jag menade yes sorry.
Citera
2017-09-04, 11:46
Medlem
-RW-s avatar
Så du var ointresserad av kemi, fysik, biologi och matematik men tänker söka till en ingenjörsutbildning? Vad tror du man läser på dessa program?

I vilket fall så bör du satsa på att få behörighet och sedan göra högskoleprovet.
Citera
2017-09-11, 00:13
Avslutad
Läsa kurser på komvux för "skojs skull" HJÄLP

Hej!

Stort dilemma här, nyss börjat 2an (ta det lugnt, varit på språkresa och är därmed 18) och trivs inte i klassen. Men grejen är att skolan har bra IV-val kurser som den erbjuder och dessa vill jag läsa. (Internationell ekonomi och entreprenörskap). Men jag trivs inte alls i klassen.

Nu är det så att jag hittat en annan skola som jag tror att jag kan trivas bättre i, men den erbjuder inte lika bra kurser som jag gillar, men jag passar nog bättre i skolan.

Nu har jag hittat komvux, där brukar folk väl läsa för att läsa upp betyg men kan jag efter gymnasiet tex då läsa entreprenörskap och internationell ekonomi? Jag har hittar exakt dom komvux kurserna som jag kan läsa på min nuvarande skola.

Jag vill senare på ekonomi på universitetet så allt jag läser på gymnasiet och komvux kommer jag ju läsa igen snabbt men tänker mer komvux för skojs skull. Borde jag byta och ha trevligare 2 år men med eventuellt "tråkigare" kurser och sedan läsa dessa kurser jag skulle läst på förra skolan på komvux?

Hur bra standard håller lärarna på komvux? Osv.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Henrik
Citera
2017-09-11, 01:23
Medlem
Blandad kvalitet på olika skolor naturligtvis. Till och med på Jensen där jag läste var det vissa lärare som var toppen, medan andra var rentutav usla och oengagerade. Du får prova dig fram och se hur det känns. Bra hur som helst att läsa ämnen som du har intresse av, eller för att få fler höga betyg för framtida studier.
Citera
2017-09-11, 01:28
Medlem
Merwinnas avatar
Att läsa på distans på t.ex. Hermods är mycket effektivare än att gå i en skola på dagarna. Naturligtvis förutsatt att man har självdisciplinen att verkligen sätta sig och läsa och göra uppgifterna. Man slipper grupparbeten och annat flum som bara tar tid och skapar problem och inte ger något.
Citera
2017-09-11, 04:35
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-09-11, 16:27
Medlem
"Gymnasiegemensamma kurser" - Skolverket

Jag är inne på Skolverkets hemsida och tittar på olika gymnasieprogram. På varje program finns det en rubrik där det står "gymnasiegemensamma kurser", detta antar jag betyder att alla gymnasieelever oavsett program läser följande kurser? Trots det står det olika kurser för olika program under just den rubriken.

På naturvetenskapsprogrammet står det att matte 1c, 2c & 3c är "gymnasiegemensamma".

https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/programstruktur-och-examensmal/naturvetenskapsprogrammet#anchor_2

På samhällsvetenskapsprogrammet står det att matte 1b och 2b är "gymnasiegemensamma"

https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/programstruktur-och-examensmal/samhallsvetenskapsprogrammet#anchor_2

Under finns även "programgemensamma ämnen" som jag antar betyder kurser som alla som läser det programmet har gemensamt.

Vad är det jag missförstår? Anledningen till att jag undrar är för att jag håller på att komplettera mina gymnasiebetyg på komvux just nu, behöver veta exakt vilka kurser som är obligatoriska för att få en fullständig gymnasieexamen i natur.

Tack på förhand.
Citera
2017-09-11, 17:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad. Eftersom inläggsförfattaren ovan undrar ''[...] för att jag håller på att komplettera mina gymnasiebetyg på komvux just nu, behöver veta exakt vilka kurser som är obligatoriska för att få en fullständig gymnasieexamen i natur'', så passar frågeställningen in i den här tråden.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in