2017-09-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, sluta ljug.

Du har försökt hävda att man i den heliocentriska modellen får att jordens skugga på månen är fyra gånger månens skugga på jorden. Tråden har konstaterat att du har fel och inte vet vad du pratar om, och genom uträkningar visat att jordens skugga istället är cirka 3 gånger så stor som månen, vilket stämmer med observationerna.

Jag upprepar min tidigare fråga eftersom den är väldigt relevant i sammanhanget: Vad får du för resultat om du placerar den lilla klossen bakom den stora och lyser på dem med ficklampan?
Jag har ju visat dig i klippet nedan att så inte är fallet. Solen och månen är synliga för observatören och fel ände av månen är synlig. Jag hänvisar till en observation, du en uträkning.

1:34 in i filmen börjar snusket.
https://www.youtube.com/watch?v=Ho6_avhuQnE
Citera
2017-09-11, 01:19
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Härligt! Jag upprepar också: visa oss!

Nej, det är du som har ett behov av att själv observera saker. Och ärligt talat, du är obstinat av den enkla anledningen att du egentligen vet vad svaret är. Så låt oss höra nu: Vad ser du när du placerar den lilla klossen bakom den stora och lyser på dem med ficklampan?

Citat:
Jag har ju visat dig i klippet nedan att så inte är fallet. Solen och månen är synliga för observatören och fel ände av månen är synlig. Jag hänvisar till en observation, du en uträkning.

Nu säger du emot dig själv. Hur ska du ha det egentligen? Vilken av dina youtube-källor är det som är "trovärdig"?

Citat:
Sol och månförmörkelse.

I nedan video ges en intressant observation i samband med den senaste solförmörkelsen. Den genererade en skugga på jordens yta som var ungefär 71 miles. Alltså enligt den heliocentriska modellen är jorden ungefär fyra gånger så stor som månen och borde då generera en skugga på 184 miles ungefär.

Men månen ju bakom jorden? Ja, men om det är möjligt med månens skugga på jorden om 71 miles hur är det då möjligt med total skugga på månen. Alltså månens diameter skapar en skugga på endast 71 miles på jorden men när månen är förmörkad motsvarar skuggan hela månen. Solens diameter borde med detta resonemang lysa på månen när den är 'bakom' jorden, men det gör den inte.

Den heliocentriska modellens data om solen och månen är därför felaktiga.

1:07:20 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=m6qY0m7q39I
Citera
2017-09-11, 01:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
"Massor med människor har frågat dig t ex hur solförmörkelser antas fungera på plattjorden.."
Återigen: jag vet inte och ser inte problemet i att erkänna det.

"och hur dessa kan förutses hundratals år i förväg av astronomer som inte räknar efter plattjordsteorin"
Återigen: astrologi.
Nej astronomerna som kan räknar ut perfekt flera hundra år i förväg när solförmörkelser kommer att inträffa sysslar inte med astrologi. Skulle dom syssla med sådant hockuspockus så skulle dom inte kunna förutspå vare sig sol- eller månförmörkelser.
Citat:
Jag har ju visat för dig ikväll att beräkningarna inte stämmer, jorden skymde ju inte månen.
Fast jorden skymmer ju solens ljus på månen vid en total månförmörkelse så detta påstående är uppenbart fel. Du måste bevisa vad som i stället skulle skymma solens ljus på månen om någon skall tro på dig.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-11 kl. 01:48.
Citera
2017-09-11, 07:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hej!
Tyvärr tror jag inte på din modell.
Du inser säkert själv att den prick månens förmörkelse representerar på jorden i din ritning är större är 70 eller 100 miles, snarare 5 till tio grader.
Min modell är skalenlig, oavsett Vad du tror.

Håller du med om att jordens konformade skugga blir längre än månens konformade skugga?
Citera
2017-09-11, 08:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har ju visat för dig ikväll att beräkningarna inte stämmer, jorden skymde ju inte månen.

Nej det har du definitivt inte, sluta att ljug.
Du har svamlat om 108, McDonalds och länkat till timslånga YT-klipp...

Du hävdar att jorden inte kan skugga månen.
Vi har på 3 olika sätt visat att ditt påstående är felaktigt, vi har visat att jordens skugga är 3 ggr så stor som månen.

Och hela den här diskussionen om jordens skugga är ett patetiskt försök från din sida att flytta målstolparna. Vad vi började prata om är om du har någon förklaring till att den vetenskapliga modellen kan räkna ut när och var sol- och månförmörkelser kommer att inträffa. Varför stämmer den vetenskapliga teorin, inkl månen och jordens omloppsbanor, överens med våra iakttagelser?
Citera
2017-09-11, 08:09
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Det fega kräket har stängt av kommentarsfunktionen och det kan jag förstå när han flummar iväg med illuminati et al. Det finns en enkel förklaring till varför solen lyser på underdelen och det bevisar dessutom att jorden är rund. Man måste släppa tanken på att jorden är platt för att förstå det. Det handlar nämligen inte om vad som är uppåt och nedåt.

ConnyKlasson kan rita in fenomenet i sin heliocentriska CAD-modell.
Citera
2017-09-11, 08:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Omvänt så blev månens skugga på jorden vid solförmörkelse blev 1/15 av månens diameter, ditt resonemang håller inte.
Skuggan blir förstås större ju längre norrut den är. Skuggan på min modell är på ekvatorn där den är som minst, d.v.s. c:a 100km. Det jag inte har i min modell är ljusets krökning på grun av refraktion, det påverkar också lite.
Citera
2017-09-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, det är du som har ett behov av att själv observera saker. Och ärligt talat, du är obstinat av den enkla anledningen att du egentligen vet vad svaret är. Så låt oss höra nu: Vad ser du när du placerar den lilla klossen bakom den stora och lyser på dem med ficklampan?

Nu säger du emot dig själv. Hur ska du ha det egentligen? Vilken av dina youtube-källor är det som är "trovärdig"?

Ditt syfte med klossarna är retoriskt varvid du förväntar dig nån form av tillfredställelse. Jag har presenterat flera observationer från verkligheten på felaktigheter i den heliocentriska modellen gällande förmörkelse, som du väljer att ignorera med hänvisning till dina klossar. Dessa klossar verkar mycket användarbara, jag föreslår att du alltid bär dem med dig.
Citera
2017-09-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det fega kräket har stängt av kommentarsfunktionen och det kan jag förstå när han flummar iväg med illuminati et al. Det finns en enkel förklaring till varför solen lyser på underdelen och det bevisar dessutom att jorden är rund. Man måste släppa tanken på att jorden är platt för att förstå det. Det handlar nämligen inte om vad som är uppåt och nedåt.

ConnyKlasson kan rita in fenomenet i sin heliocentriska CAD-modell.
Det "fega kräket" du refererar till att är inte källan till de båda observationerna, han har klippt in dem i sitt youtubeinslag.

"Det finns en enkel förklaring till varför solen lyser på underdelen och det bevisar dessutom att jorden är rund." Berätta!
Citera
2017-09-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det har du definitivt inte, sluta att ljug.
Du har svamlat om 108, McDonalds och länkat till timslånga YT-klipp...

Du hävdar att jorden inte kan skugga månen.
Vi har på 3 olika sätt visat att ditt påstående är felaktigt, vi har visat att jordens skugga är 3 ggr så stor som månen.

Och hela den här diskussionen om jordens skugga är ett patetiskt försök från din sida att flytta målstolparna. Vad vi började prata om är om du har någon förklaring till att den vetenskapliga modellen kan räkna ut när och var sol- och månförmörkelser kommer att inträffa. Varför stämmer den vetenskapliga teorin, inkl månen och jordens omloppsbanor, överens med våra iakttagelser?
Det är i vanlig ordning du som ljuger.
"Vi har på 3 olika sätt"
Inkorrekt, du har visat på beräkningar som stödjer din tes. Inga observationer.

"räkna ut när och var sol- och månförmörkelser kommer att inträffa"
Återigen: astrologi.
Citera
2017-09-11, 09:51
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det "fega kräket" du refererar till att är inte källan till de båda observationerna, han har klippt in dem i sitt youtubeinslag.

"Det finns en enkel förklaring till varför solen lyser på underdelen och det bevisar dessutom att jorden är rund." Berätta!
Det är han själv som flummar iväg med nonsens som kommentar till klippen.

Det såg ganska kallt ut i klippet. Man kan då anta att det råder vinter där i USA. Solen kanske rent av befinner sig så lågt att den står över södra vändkretsen. Samtidigt kan vi kanske anta att månen rör sig rakt över ekvatorn. Det gör att jordens umbra riktar sig 23,5 grader "uppåt" med referens till platsen i USA, tillräckligt för att månens nedre del ska lysa.
Citera
2017-09-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej astronomerna som kan räknar ut perfekt flera hundra år i förväg när solförmörkelser kommer att inträffa sysslar inte med astrologi. Skulle dom syssla med sådant hockuspockus så skulle dom inte kunna förutspå vare sig sol- eller månförmörkelser.

Fast jorden skymmer ju solens ljus på månen vid en total månförmörkelse så detta påstående är uppenbart fel. Du måste bevisa vad som i stället skulle skymma solens ljus på månen om någon skall tro på dig.
Jag har visat att jorden inte skymmer månen. Att jag inte har en förklaring till vad som skymmer månen och solen vid förmörkelse bevisar inte din tes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in