2017-09-10, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det påstods av någon som varit med och byggt ubåten i något sammanhang. Dessutom hittade jag någon bild på tornet, där man vid en närmare analys kunde skymta motvikten. Men det har varit så mycket länkar till vidoes, bilder och artiklar, att jag inte kommer ihåg exakt var sett/hört exakt vad.

Källa tack, du vet vad det är eller?
Citera
2017-09-10, 11:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du får tänka på att ubåten även i övervattensläge ligger med i stort sett hela sin kropp under vattenytan, samt väger 30-40 ton. Det är en mycket stor tröghet. Det räcker absolut inte med en våg som är mindre än ubåten för att få den till samma lutning som vågen rent geometriskt har som mest. Det blir inte så att ubåten kommer sticka ut upp över vågen, det skulle krävas relativt höga farter för det och det är det inte fråga om här.

Det finns faktiskt en film på Youtube (det var den från Nautilus' jungfrufärd), då M hade med sig ett TV-team i båten. När båten inte sjönk jämnt utan med aktern först, så sa han ju åt kameramännen att komma till honom i fören för att väga upp. Så det stämmer faktiskt.
Citera
2017-09-10, 11:22
Bannlyst
Citat:
Jag gjorde en enkel skiss på ubåt med motviktslucka för lite geometriberäkningar.
Jag blev lite förvånad när jag såg hur mycket ubåten måste luta för över akter, för att luckan skall slå igen. Jag hade trott någonstans runt 30 grader, men det visade sig vara runt 45 grader.

Det betyder i praktiken att ubåtens för måste vara 12 meter över ubåtens akter, för att luckan skall slå igen av sig själv.

Det betyder i sin tur, att svallet som det där fartyget orsakade, måste ha varit en i storleksordningen 12 meter hög våg, om den ska ha fått luckan att slå igen av sig själv. I praktiken mycket större, pga ubåtens tröghet i vattnet. Det skulle antagligen gå åt en våg på 20 meters höjd, eller så. Därtill så måste vågen ha rätt våglängd, det duger inte med några utdragna dyningar, utan våglängden får ju vara max 24m.

Kanske att vi kan uppbringa någon sådan våg i orkanen Irmas framfart...

Du har alltså gjort en skiss på något som inte ens finns, kan du presentera dessa beräkningar?
Citera
2017-09-10, 11:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men om det nu inte går att fälla honom för mer än brott mot griftefriden vore det kanske önskvärt att man fann honom psyksjuk så att man kan erbjuda honom livslång vård på sluten avdelning.

Givet det vi vet idag så råder det ingen tvekan om att det minsta han kommer att bli dömd för är grovt vållande till annans död.

Det kommer av några olika saker, framförallt hans roll som befälhavare ombord som renderar honom ett mycket stort ansvar för alla ombordvarandes säkerhet, därtill det faktum att han höll i luckan när han föll och därigenom bidrog till att den for igen, antingen aktivt eller passivt. Om det krävdes att han skulle hålla i den för att KW skulle kunna komma upp utan att få den i huvudet, så faller det tillbaka på hans roll som befälhavare att det som hände inte ska kunna hända. Om han drog med sig luckan i fallet, ja, då är det ovanstående förvärrat.
Detta gå givet att man accepterar PM's förklaring som trolig eller i alla fall möjligt, vilket man lär göra om man inte dömer honom för mord.

Jag har dock svårt att se att det sagda ska kunna ha inträffat rent praktiskt. Det är enkel fysik, både vad gäller utseende på båten, PM's möjligheter att stå och hålla i luckan när KW klättar upp så som han säger att han gjort, trots det MYCKET begränsade utrymmet där han i så fall måste ha stått böjd rakt över luckan där KW ska komma upp, under den "stång" som går tvärs över tornet just där. Lägg till detta de fantasivågor som krävs för att ubåten ska gunga så mycket att luckan slår igen av sig själv.

Vad sedan åklagare och polis presenterar och vad domstolen dömer, det är väl tyvärr som så ofta ett lotteri.

Men, därtill, ska läggas alla andra bevis som kommer att presenteras.

Nej, jag tror nog att det är bra nära en mord-dom på PM, och det beror i mångt och mycket på hans egen glappiga käft. Om man får säga så. Dock är jag övertygad om att det är den rätta domen.
Citera
2017-09-10, 11:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Du har alltså gjort en skiss på något som inte ens finns, kan du presentera dessa beräkningar?

Vad är det som inte finns, och kan du presentera bevis för att det inte finns? Hur vet du annars att det inte finns?

En enkel skiss kan man för övrigt göra på precis vad som helst. Hjärnspöken till exempel...

Jag gjorde en enkel skiss utifrån de bilder jag sett på ubåten, och vad som sagts av de som varit med och byggt den. Inget konstigt med det.
Citera
2017-09-10, 11:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns faktiskt en film på Youtube (det var den från Nautilus' jungfrufärd), då M hade med sig ett TV-team i båten. När båten inte sjönk jämnt utan med aktern först, så sa han ju åt kameramännen att komma till honom i fören för att väga upp. Så det stämmer faktiskt.

Nej, så kan du inte resonera. Eftersom ubåtens balans skiljer mycket mellan statiska lägen vid ytan och på botten, och när man trimmar båten dynamiskt då den "svävar fritt" under vattnet.

Vid ytan har man en större positiv flytkraft, den är svår att övervinna genom att flytta några kilo's vikt hit eller dit. När man svävar fritt i vattnet är ubåten balanserad, och en mindre viktförflyttning påverkar balansen/trimningen av båten. Om en del av båten börjar sjunka eller stiga, kan den rörelsen accelereras av de förändringar i tryck som uppstår av rörelsen i sig. Det är stor skillnad på dynamiska och statiska lägen och hur rörelser påverkar dem.

Sedan är också frågan hur stor skillnad det faktiskt gjorde att de flyttade på sig, och hur mycket som påverkades av den pågående trimninen. Det var inte precis något vetenskapligt försök och många faktorer kan samverka.
Citera
2017-09-10, 11:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det står dig fritt att kalla Christoffer Meyer korkad, det säger dock mer om dig än om Meyer.

Källa tack!

Nej, det räcker gott med de uttalanden jag kommenterade, de talar för sig själva, i väldigt hög grad. Om du inte förstår det, så säger det en hel del om dig också, måste jag tyvärr konstatera.

Källa: Information från de som varit med och byggt ubåten samt bilder från tidningsartiklar. All information finns länkad här i tråden. Det är bara för dig att läsa!
Försök att sätta dig in lite vad som faktiskt hänt, den information som faktiskt finns, och grundläggande fysik, så kommer du att förstå mycket bättre allting kring detta fall.
Senast redigerad av trngw 2017-09-10 kl. 11:33.
Citera
2017-09-10, 11:32
Medlem
TCGIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Kan alle se på den her videoen.

Den er fra en konferanse med PM og Kanskje KW tilstede.
Ca 0:32 ut i videoen så er en dame som ligner på KW.
Er det henne så har Madsen truffet henne før.

https://www.youtube.com/watch?v=oyfPs_a2PnA

Er det KW eller ikke? Noen andre mener at det er KW også.

NN: https://minfil.org/Aep6xcc5b1/NN.jpg

KW: https://minfil.org/B8p8x0ccb8/KW.jpg
Citera
2017-09-10, 11:39
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Nej, det räcker gott med de uttalanden jag kommenterade, de talar för sig själva, i väldigt hög grad. Om du inte förstår det, så säger det en hel del om dig också, måste jag tyvärr konstatera.

Källa: Information från de som varit med och byggt ubåten samt bilder från tidningsartiklar. All information finns länkad här i tråden. Det är bara för dig att läsa!
Försök att sätta dig in lite vad som faktiskt hänt, den information som faktiskt finns, och grundläggande fysik, så kommer du att förstå mycket bättre allting kring detta fall.

Jag vill också gärna se den bilden du har på luckan med motvikt...
Citera
2017-09-10, 11:56
Medlem
TCGIs avatar
Lite blandade bilder på tornluckan:

Uppifrån, öppen: https://minfil.org/o7q3x5cdbc/Tornlucka_2.jpg

Nerifrån, öppen: https://minfil.org/p4qfx6c2bf/Tornlucka_3.jpg

Nerifrån, stängd: https://minfil.org/qcq8x0c1b3/Tornlucka_4.jpg

Sidovy, stängd: https://minfil.org/tcq8x0c6b2/Tornlucka_5.jpg
Citera
2017-09-10, 12:01
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Er det Wall på ca 0:32 ut i videoen?

https://www.youtube.com/watch?v=oyfPs_a2PnA

Mkt bra iakttagelse av dig, så tydligen hade KW träffat PM långt innan, hon hade säkert bildat sig en uppfattning om honom redan då, som kanske var positiv och kände sig säker med han.

Ja det är KW hon står bredvid en kille som har armen om henne säkert hennes kille.

Videon är publicerad 22 jan 2017.

Föredraget höll PM okt 2016 står det att läsa.

Raket Madsen har bygget sin egen ubåd eog er nu ved at bygge sin egen rumraket. Han gæstede Kulturtårnets event på SKabelonloftt i oktober 2016.
Produceret for Kulturtårnet på Knippelsbro af Malthe B. K. Merrild.
Citera
2017-09-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon vill väl ha frihet på det sexuella området, hon också. Behöver inte vara konstigare än så. Eftersom de inte har barn så fungerar det ju, de kan ge varandra den friheten, och de behöver inte ens bo ihop hela tiden.

Men hon skulle ju ha haft full sexuell frihet UTAN att gifta sig med honom. Hon kunde bo var hon ville och ligga med vilka hon ville.

Men istället valde hon att gifta sig med en man som gillar prostituerade och ligger med "kvinnor" som Deidre Kind.

Kul att dela säng med honom.. :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in