Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Vad är för billigt?
Vad händer när befolkningen inte växer längre och det inte finns något företag som vill köpa mark? Går alla kommuner i konkurs då?
Nu har jag inte gått en byggutbildning och jag har ingen mark och jag tror inte du byggde din egen bostad heller.
Hoppas verkligen att befolkningen snart inte växer längre, de nya invånarna kostar alldeles för mycket. Kommunen ska bygga gator, vägar, skolor, dagis. Kostar oerhört mycket på några få år men inkomsterna man hoppas att de nya invånarna ska betala i kommunalskatt kommer hem på kanske 50 år. Förutsatt att de nya invånarna får jobb, annars drar man till sig permanenta utgifter för att försörja dem i åratal.
Det kommunala skatteutjämningssystemet har gjort att många kommuner inte bryr sig om att säkra intäktssidan, det vet ju att de får av de andra rika kommunerna. I stället utvecklas en slösarkultur med idrottsanläggningar, äventyrsbadhus etc. Malmö är det perfekta exemplet.
Om de globala konjunkturen sviktar så har vi väldigt många att försörja och inhysa i dyra bostäder. Arbetslöshet på mer än 10% äkta ej dold av så kallade åtgärder, det klarar vi inte i längden. Nu sjunker den säger regeringen men det mesta är dolt bakom utbildningar och diverse andra trix.
Nu lurade du mig att gå OT. Men så mycket är säkert nästa år startas betydligt färre projekt än i år. Men på grund av att så mycket ligger i planeringen blir det inte förrän hösten 2018 som det kommer att bli tydligt. Marknaden är mättad och kan inte ta emot mer för tillfället.