Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Tagga ner.
Hur kommer det sig att du anklagar skrivarna här i tråden.. Åklagare-Polis har häktat Madsen för mord.
Inte jag eller någon annan i tråden
som hittat på brottsrubriceringen. Gå igenom informationen som finns, och
tänk efter vad rubriceringen innebär.
Whyback har dock rätt i att varken styckningen eller dumpningen av kroppen i sig själva automatiskt bevisar mord. Om inte Madsen ändrar sig före rättegången kommer olycksscenariot därför att vara en del av den rättsliga processen också och åklagaren måste bemöta det och på något vis avfärda det som icke möjligt eller åtminstone osannolikt.
Vilken kraft åklagaren måste lägga ner på försvarets olika påståenden beror naturligtvis på bärkraften i dem. Vi vet alla att även advokater på sin klients önskan ibland ägnar sig åt rena tramset vid rättegångar.
"Min klient har inte mördat offret. Han höll fram kniven för att försvara sig mot angrepp och offret sprang då på kniven inte mindre än 32 gånger i sina försök att attackera min klient"
Såna påståenden kräver väsentligt mindre av åklagaren än:
"Det har visats att offret var påverkad av alkohol och anabola steroider. Han hade tre domar sen tidigare om misshandel och grov misshandel. Min klient blev angripen i lägenheten och tog då en kökskniv och högg ett enda hugg för att försvara sig. Tyvärr tog det så olyckligt i magen att offret avled. Det var en olycka vid självförsvar, inte mord"
Av det vi hört hittills låter ju Madsens version mer som något i stil med de 32 huggen. Det är en rövarhistoria, även om försvaret kan visa att en olycka med luckan teoretiskt skulle kunna inträffa. Madsen hade varit i ett mycket bättre läge förstås om inte den styckade kroppen och hårtussar, blod och offrets trosor hade hittats i ubåten han sänkte själv.
Åklagaren är säkert heller inte i dansk rätt tvungen att visa på ett obduktionsresultat som tydligt slår fast att Kim Wall blev mördad. Helhetsbedömningar och sannolikhetsresonemang är tillåtna. Men visst finns det utrymme för att komma undan. Den numer döde gangstern Maximilian Kartaschev blev friad från mord på sin fästmö. Trots att kroppen styckats (vilket en underhuggare till honom så småningom fick en dom om griftefridsbrott för om jag minns rätt) och trots att fästmön dog av en skottskada ansåg inte domstolen att Kartaschevs förklaring att hon skjutit sig själv och att han fått panik pga sitt rättsliga förflutna ("Ingen kommer tro mig" typ) och därför beordrat sin assistent att skaffa undan kroppen var så osannolik att den inte kunde utgöra rimligt tvivel.
Men jag tror att Madsen kommer att ha en tyngre uppförsbacke. Hade man inte hittat kroppen hade hans läge varit bättre.