2017-09-09, 01:54
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Han parkerar på botten. Det är väl sandbotten, bara att dunsa ner och lägga sig där.
Men han skulle kunna driva omkring på ett visst djup också, men då får man hålla koll så inte ubåten börjar röra sig upp eller ner, för gör den det så kommer den att accelerera åt det hållet om man inte justerar tankarna. Så, ska han göra något annat än att manövrera sin båt, då är det säkerligen parkering på botten som gäller.
Jag har ingen aning om hur ubåt fungerar men jag tycker det låter lite för lätt att man bara kan dyka ner och sedan ligger den stilla där.
Jag tror att det är mycket mer rörelse i vattnet med strömmar mm.. jag tror inte det bara är fin sandbotten överallt, jag tror det finns sten, bergknallar, vrak, hålor och annat som det är klsrt olämpligt att stöta emot. Att jaga brudar och brottas i den ändå ganska lilla båten känns som om det skulle kunna rubba jämvikten rätt avsevärt
Citera
2017-09-09, 02:01
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Är det inte så att ett fartyg som sjunker kommer suga ner en vid sjunktillfället, så man gör bäst i att lämna innan detta sker. Kan ochså ha varit enbart för att sälja iden om en olycka. Han kan ses sitta blöt med en filt runt sig och avleder kanske därmed vissa obekväma frågor
Det där suget du talar om gäller större båtar tror inte det var så farligt med Nautilus, då gae han behövt hastigt simma ifrån dennoch det har jag inte läst.
Han väntade till det kom en båt, bad dennvänta medan han gjorde något farligt= öppna ventilerna. Sedan kom han upp och hoppade i vattnet. Kunde de inte gårt ända fram så han kunde kliva över?
Citera
2017-09-09, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Den förra ubåten sänktes planerat, all diesel och batterier o annat miljöfarligt hade avlägsnats. Det var nog en helt annan historia. Men om han planerade att Nautilus skulle försvinna borde han inte väntat på räddning och borde sänkt henne mycket djupare.

Han ville hon skulle få bada i saltvatten i en vecka eller två för att blodet skulle sköljas bort, sedan fick dom förstås bärga henne.

Han sänkte Nautilus medvetet också och dessutom på 30 sekunder så det skrovet (brottsplatsen) fick sig en rejäl sköljning under kraftigt tryck. Även den nu diskuterade luckan som han medvetet lämnade öppet av samma anledning, rengjordes.

Allt för att undkomma straff för att han mördat Kim Wall.

Nautilus, däremot skulle han fortsätta att använda, hon var helt nyrenoverad. Jmfrt med den tidigare utbåten han sänkte, som han inte ens ägde längre, men strippade på allt som gick att återanvända, innan sänkningen.
Citera
2017-09-09, 02:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag har ingen aning om hur ubåt fungerar men jag tycker det låter lite för lätt att man bara kan dyka ner och sedan ligger den stilla där.
Jag tror att det är mycket mer rörelse i vattnet med strömmar mm.. jag tror inte det bara är fin sandbotten överallt, jag tror det finns sten, bergknallar, vrak, hålor och annat som det är klsrt olämpligt att stöta emot. Att jaga brudar och brottas i den ändå ganska lilla båten känns som om det skulle kunna rubba jämvikten rätt avsevärt

Bottenförhållandena varierar kraftigt mellan olika platser. Men i kattegatt och öresund är jag rätt säker på att sandbotten dominerar. och då kan det vara stora "öknar" av sandbotten. Bara att gå ner och lägga sig. Vrak finns kanske några enstaka, men de vet man var de finns och att råka stöta på ett är väldigt väldigt väldigt liten risk.

För den som kan navigera och har koll på bottenförhållandena är det inte konstigare att lägga ubåten på botten än vad det är att parkera bilen utanför stormarknaden. Nästan lättare med ubåten

Jag är både dykare och har haft egen båt större delen av mitt liv, gjorde lumpen i flottan och har varit med på ubåtsjakt, så lite koll har jag

Ubåten väger 40 ton. Att rubba den vore som att hoppa upp på en fullastad långtradadre och tro att man ska rubba den. Ström skulle kunna få den att röra sig lite, alltså ungefär som att man känner att en bil kan röra sig lite av blåsten. Men knappast mer än så.
Senast redigerad av trngw 2017-09-09 kl. 02:10.
Citera
2017-09-09, 02:29
Medlem
Ovcharkas avatar
Hur tror ni PM:s situation hade varit idag, om han inte yttrade ett ord till nån efter olyckan?
Citera
2017-09-09, 02:31
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Är det inte så att ett fartyg som sjunker kommer suga ner en vid sjunktillfället, så man gör bäst i att lämna innan detta sker. Kan ochså ha varit enbart för att sälja iden om en olycka. Han kan ses sitta blöt med en filt runt sig och avleder kanske därmed vissa obekväma frågor

Det är en myt, i verkligheten är det inte alls så. Man har till och med testat det i ett avsnitt av Mythbusters och slog där hål på den myten. Man sugs inte alls ner.
Citera
2017-09-09, 02:32
Medlem
Citat:

Han har själv berättat i intervjuer att han brukar lägga sig på botten.
Citera
2017-09-09, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Hur tror ni PM:s situation hade varit idag, om han inte yttrade ett ord till nån efter olyckan?

Olyckan?🤔
Hans sits hade nog varit same but different; inlåst men inte allmänt knasförklarad.
Citera
2017-09-09, 02:36
Medlem
Kanskje PM og KW dykket ned for å se på dette ?

https://www.youtube.com/watch?v=OZbH3wnAw7A
Citera
2017-09-09, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han ville hon skulle få bada i saltvatten i en vecka eller två för att blodet skulle sköljas bort, sedan fick dom förstås bärga henne.

Han sänkte Nautilus medvetet också och dessutom på 30 sekunder så det skrovet (brottsplatsen) fick sig en rejäl sköljning under kraftigt tryck. Även den nu diskuterade luckan som han medvetet lämnade öppet av samma anledning, rengjordes.

Allt för att undkomma straff för att han mördat Kim Wall.

Nautilus, däremot skulle han fortsätta att använda, hon var helt nyrenoverad. Jmfrt med den tidigare utbåten han sänkte, som han inte ens ägde längre, men strippade på allt som gick att återanvända, innan sänkningen.

Vad jag förstått så ägde han inte heller längre Nautilus.
Citera
2017-09-09, 02:38
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka

Mycket mer lovande om man med det avser att han inte kommer skaka galler i framtiden.

Så länge han inte ströp henne så skulle han ju kunnat klara sig undan hela tillställningen genom att säga att det skedde genom en olyckshändelse, men det går ju inte vid strypning. Så han gör ju verkligen de sämsta valen han kan göra, kommer dragandes med en otrolig historia som han sedan ändrar ett flertal gånger och framförallt: han är så jävla korkad att han styckar hennes lik, där undrar man ju om det är någon sorts sexuell fetisch eller liknande som kickade in - för det gynnar inte hans sak med ett offer i portionsbitar...

Han sägs ju vara intelligent, men nåt sånt har han inte visat prov på alls när det gäller den här händelsen.
Citera
2017-09-09, 02:49
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Mycket mer lovande om man med det avser att han inte kommer skaka galler i framtiden.

Misstänker det. Vad har åkl. o komma med egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in