2017-09-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är i och för sig vanligt att människor som arbetar med något, är väldigt insatta i något, tycker att vissa saker är självklara, och tar för givet att de ska vara självklara för alla andra också. Dom fattar inte att allt inte är självklart för alla alltid. Jag har t.ex. varit med om att en vuxen ridskoleelev gjorde halt mitt under lektion, satt av, släppte tyglarna och lämnade hästen ensam för att gå på toaletten. Helt idiotiskt för andra, men inte så lätt för en nybörjare att veta (och personen var ingalunda någon idiot annars). D.v.s. det kan inte ha varit så lätt för K att veta att den där låsmekanismen inte var ett handtag, och inte så lätt för M att förutse att någon skulle tro att den var det (särskilt som några hundra gäster på ubåten förut inte kommit på tanken att grabba efter den). Ibland går det inte att förutse vilka dumheter eller "oinsattheter" folk ska ta sig till helt enkelt, innan det är för sent.
Han säger att han gick igenom alla säkerhetsföreskrifter med henne. Han ljuger.
Citera
2017-09-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men har du inte umgåtts med töser? man drar inte av strumpbyxor med start vid fötterna, funkar inte så. De tas av uppifrån och som jag sagt innan så sitter den resåren på samma ställe som trosornas så då åker båda av samtidigt, testa det nån gång när du fått flickvän i framtiden...

Jo, jag har umgåtts med många töser men jag har aldrig dragit av någon ett par strumpbyxor och kan inte se mig själv med en flickvän i framtiden.

Mina trosor har inte åkt av av att dra av ett par nylon strumpbyxor, däremot så har trosor åkt av av att dra av dem med flit.

Resåren på strumpbyxor sitter sällan på samma ställe som trosornas resår.
Citera
2017-09-08, 15:35
Medlem
Hur smart är han den här raketforskaren egentligen?

ponera följande scenario

han tar med henne på das boot och sedan våldtar han henne och kommer underfund med att det där var nog inte så bra

så han dränker henne och sänker das boot

oj det har hänt en fruktansvärd olycka och han lyckades ta sig ut men tror hon finns kvar ombord?

och sexet innan var ju frivilligt

vad skulle det ge för följder?
Citera
2017-09-08, 15:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han säger att han gick igenom alla säkerhetsföreskrifter med henne. Han ljuger.

Fast den där låsmekanismen tänkte han väl inte på. Jag har sett videos där han har gått igenom säkerhetsföreskrifterna med ett gäng ombord, och han har inte nämnt den till dom heller. Som sagt, han kom väl aldrig på tanken att någon skulle grabba tag i den. Det går inte alltid att förutse allt som folk kan ta sig till.
Citera
2017-09-08, 15:39
Medlem
Citat:
Det är i och för sig vanligt att människor som arbetar med något, är väldigt insatta i något, tycker att vissa saker är självklara, och tar för givet att de ska vara självklara för alla andra också. Dom fattar inte att allt inte är självklart för alla alltid. Jag har t.ex. varit med om att en vuxen ridskoleelev gjorde halt mitt under lektion, satt av, släppte tyglarna och lämnade hästen ensam för att gå på toaletten. Helt idiotiskt för andra, men inte så lätt för en nybörjare att veta (och personen var ingalunda någon idiot annars). D.v.s. det kan inte ha varit så lätt för K att veta att den där låsmekanismen inte var ett handtag, och inte så lätt för M att förutse att någon skulle tro att den var det (särskilt som några hundra gäster på ubåten förut inte kommit på tanken att grabba efter den). Ibland går det inte att förutse vilka dumheter eller "oinsattheter" folk ska ta sig till helt enkelt, innan det är för sent.

Jag förstår ditt huvudpoäng. Är man väldigt van vid något, riskerar man att negligera riskerna något och underskatta hur lätt andra kan missförstå vad som måste göras. Jag håller med just i det.

Jag kan bara tala för mig själv naturligtvis, men om jag hade byggt en lucka till en ubåt hade jag strävat ganska hårt för att undvika en lösning där det i princip finns någon form av knapp eller spak man kan råka dra i som man uppenbarligen riskerar att omkomma av om man råkar trycka på eller dra i. Hade jag mot all sund förnuft och logik ändå byggt en lucka med en sådan idiotisk anordning hade jag varit extra försiktig med att besökare absolut inte drog/tryckte på denna mekanik, i synnerhet om vissa myndigheter redan var lite ute efter mig på grund av misstankar om bristande säkerhet på "mina" byggen. Att de inte skulle dra i denna spak hade i princip varit det första jag sagt till de när de steg ombord och i synnerhet med tanke på detta

Citat:
Citat från häktningsmötet: Han fortæller også, at han er ramt af dårlig samvittighed. Inden ulykken har han joket med Kim Wall om, hvorvidt lugen kunne falde ned.

Enligt Peter Madsen har de alltså till och med pratat om huruvida luckan kunde falla ner innan det "hände". Tycker du inte att det varit rimligt att anta att Peter Madsen någon gång då påpekat "Dra nu bara inte i den spaken så går det fint." om det nu skulle finnas en sådan spak som man så lätt kan råka dra som han tycks påstå. Så du tycker det låter sannolikt att just Kim Wall, som tydligen till och med tagit upp temat med om luckan var stabil, skulle vara den första som fick för sig att dra i denna anordning av de 300+ gäster som varit ner i luckan???

Det sägs ofta att intelligens handlar om att förutspå möjliga utfall och tänka ut lämpliga åtgärder för att minimera risken att de inträffar och/eller konsekvensen av de om de ändå gör det. I så fall fallerar Peter Madsen och hans ubåtsbygge ganska omfattande i det aspekt om ubåten hade en lucka med den tydliga graden av horribel design.

Jag hade inte bara lite halvdant reflekterat över det efter att någon omkommit av det efter att flera hundra personer som inte varit med att bygga ubåten tydligen stigit upp av luckan genom alla dessa turer han gjort med gäster ombord. Om det var en så överhängande risk borde detta vara åtgärdat för länge sedan. Och om det inte var en så överhängande risk var det ju smått mirakulöst att det skulle vara just Kim Wall som skulle dra i denna mekanik just eftersom hon faktiskt (enligt PM) uttryckt en viss oro för om luckan kunde ramla ner. Hon om något skulle ju vara betydligt mindre benägen att dra i en mekanik som ingen av de minst 300 tidigare gästerna tydligen inte fått för sig att dra i.

Det vittnar i bästa fall om en sensationell grad av vårdslöshet och om något vittnar det om något betydligt mer sannolikt: Hela hans historia med luckan är ren lögn.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-08 kl. 15:47.
Citera
2017-09-08, 15:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
Hur smart är han den här raketforskaren egentligen?

ponera följande scenario

han tar med henne på das boot och sedan våldtar han henne och kommer underfund med att det där var nog inte så bra

så han dränker henne och sänker das boot

oj det har hänt en fruktansvärd olycka och han lyckades ta sig ut men tror hon finns kvar ombord?

och sexet innan var ju frivilligt

vad skulle det ge för följder?

DET hade han lättare kommit undan med, juridiskt. (Men han hade varit slut som ubåtskapten.) Men grejen är att hon troligen dog vid en olycka, och då var hon ju redan död = för sent att dränka henne. Så det hade inte kunnat komma in något vatten i lungorna och då vet rättsläkaren att den döda inte drunknat. Dessutom: hade han sagt att kroppen var kvar i ubåten så hade den GARANTERAT bärgats.
Citera
2017-09-08, 15:41
Medlem
halvsvennes avatar
Vad vet man om Kim Wall's sexualitet? Drogs hon till psycho män? Kinky? Varför ge sig i ubåt i solnedgången/kvällen på hösten. Blir ju beckmörkt.
Citera
2017-09-08, 15:42
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Vet inte om detta har varit uppe innan. Men på bakgrund av hur Peter Madsen provar att avfärda en del vittnen som ej trovärdiga på grund av att de jobbar för Copenhagen Suborbitals och dessa är arga rivaler kan det ju vara intressant att jämföra Copenhagen Suborbitals med RML Spacelab (Peter Madsens egna).

Här är hemsidorna:
https://copenhagensuborbitals.com/
http://rml.space

För mig verkar det mer som att Peter Madsen är avundsjuk på Copenhagen Suborbitals och hoppas att det går dåligt för de samtidigt som hans egenstartade företag ska gå bra. Jag får inte en enda känsla av att Copenhagen Suborbitals på något sätt anser RML Spacelab som en konkurrent. Medan Copenhagen Suborbitals hemsida verkar professionell och deras arbete målinriktad och med översikt över de engagerade verkar RML Spacelabs hemsida slående amatöraktig. Ser ut som något som Peter Madsen nästan själv slängt ihop på några timmar och infogat några CAD-ritningar och sen en översikt över hans förhoppningar. Och vem jobbar egentligen med honom?

Under fliken About/RML hittar man bland annat:

Förutom den rätt komiska formuleringen, minst fyra apostroffel och oförmågan att trycka på ALT+0178 för att få ²-tecknet, så tycks det vara väldigt mycket fokus runt allt annat än vad som de faktiskt konkret jobbar med för att få sina raketer upp i luften. Tabellen är rätt under en stor bild av Nautilus UC3 dessutom. Allt tycks vara en salig röra av impulsiva idéer.

Sen under fliken About/Peter Madsen:

PM:s hemsida är ändå roligare att läsa. Suborbitals hemsida känns som vilket företag som helst. Det går dock inte att utläsa att PM skulle vara avundsjuk på Suborbitals. Hursomhelst tror jag att PM avsiktligt har mördat KW, och hoppas att han aldrig mer får sätta sin fot i en u-båt eller i en raket.
Citera
2017-09-08, 15:46
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För fyra timmar sen:

https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-forsvarer-min-klient-har-vaeret-udsat-for-en-meget-traumatisk
En liten minidokumentär om advokaten alltså, för att tillfredsställa mediavärldens allt större behov av ögonblicklig verklighet. Dödsunderhållning.

PM har varit utsatt för "en traumatisk upplevelse". Ja, vad ska man säga?
Citera
2017-09-08, 15:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Jag förstår ditt huvudpoäng. Är man väldigt van vid något, riskerar man att negligera riskerna något och underskatta hur lätt andra kan missförstå vad som måste göras. Jag håller med just i det.

Jag kan bara tala för mig själv naturligtvis, men om jag hade byggt en lucka till en ubåt hade jag strävat ganska hårt för att undvika en lösning där det i princip finns någon form av knapp eller spak man kan råka dra i som man uppenbarligen riskerar att omkomma av om man råkar trycka på eller dra i. Hade jag mot all sund förnuft och logik ändå byggt en lucka med en sådan idiotisk anordning hade jag varit extra försiktig med att besökare absolut inte drog/tryckte på denna mekanik, i synnerhet om vissa myndigheter redan var lite ute efter mig på grund av misstankar om bristande säkerhet på "mina" byggen. Att de inte skulle dra i denna spak hade i princip varit det första jag sagt till de när de steg ombord och i synnerhet med tanke på detta

Enligt Peter Madsen har de alltså till och med pratat om huruvida luckan kunde falla ner innan det "hände". Tycker du inte att det varit rimligt att anta att Peter Madsen någon gång då påpekat "Dra nu bara inte i den spaken så går det fint." om det nu skulle finnas en sådan spak som man så lätt kan råka dra som han tycks påstå. Så du tycker det låter sannolikt att just Kim Wall, som tydligen till och med tagit upp temat med om luckan var stabil, skulle vara den första som fick för sig att dra i denna anordning av de 300+ gäster som varit ner i luckan???

Jag hade inte bara lite halvdant reflekterat över det efter att någon omkommit av det efter att flera hundra personer som inte varit med att bygga ubåten tydligen stigit upp av luckan genom alla dessa turer han gjort med gäster ombord. Om det var en så överhängande risk borde detta vara åtgärdat för länge sedan. Och om det inte var en så överhängande risk var det ju smått mirakulöst att det skulle vara just Kim Wall som skulle dra i denna mekanik just eftersom hon faktiskt (enligt PM) uttryckt en viss oro för om luckan kunde ramla ner. Hon om något skulle ju vara betydligt mindre benägen att dra i en mekanik som ingen av de minst 300 tidigare gästerna tydligen inte fått för sig att dra i.

Det vittnar i bästa fall om en sensationell grad av vårdslöshet och om något vittnar det om något betydligt mer sannolikt: Hela hans historia med luckan är ren lögn.

Alltså, mekanismen måste väl vara där om det ska gå att öppna luckan utan att behöva LYFTA upp den med en hand (vilket inte många skulle orka). Men man kanske kunde måla den i varningsfärger, och som sagt informera om den till alla som följer med ned.

Det var klantigt av M att alls nämna något om att han pratat med K om luckan! Det är så klantigt att det bär sanningens prägel. K kanske var lite dum ändå, eller bara helt oteknisk? Eller så snubblade hon till eller fick höjdskräck och grabbade instinktivt tag i det första som stack ut, glömsk av alla varningar.
Citera
2017-09-08, 15:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
PM:s hemsida är ändå roligare att läsa. Suborbitals hemsida känns som vilket företag som helst. Det går dock inte att utläsa att PM skulle vara avundsjuk på Suborbitals. Hursomhelst tror jag att PM avsiktligt har mördat KW, och hoppas att han aldrig mer får sätta sin fot i en u-båt eller i en raket.

Ja, det finns ingen karismatisk person på Suborbitals nu. Det är som vilket företag som helst, precis som du säger. Magin är borta. Ska bli intressant att se om de får upp sina raketer trots det.
Citera
2017-09-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ja, det finns ingen karismatisk person på Suborbitals nu. Det är som vilket företag som helst, precis som du säger. Magin är borta. Ska bli intressant att se om de får upp sina raketer trots det.

Men seriöst sluta. Peter Madsen sprang bara i vägen i princip de sista månaderna och skapade bara konflikter. De klarar sig betydligt bättre utan honom. Rekommenderar att du ser dokumentären "Amateurs in Space". Copenhagen Suborbitals tycks vara ett fantastiskt team och jag är övertygad att de kommer åstadkomma saker som pajas-Madsen (eller nja rättare sagt de som jobbade med pajas-Madsen medan pajas-Madsen tog åt sig 90% av all ära) aldrig var i närheten av.

Kristian såväl som Flemming, som var den som sa till Peter att han måste sluta eftersom det är han som är problemet och inte Kristian, är båda kvar på projektet i hop med en rad andra som också jobbade ihop med Peter Madsen under hans tid. Samtisigt som de rekryterat in ännu fler efter att Madsen slutade. Det verkar nästan som du tycks hoppas att deras verksamhet ska fallera när super-duper-jagVetAllt-Raket-Madsen försvann. Sannolikt blir det precis tvärt om.

Citat:
Alltså, mekanismen måste väl vara där om det ska gå att öppna luckan utan att behöva LYFTA upp den med en hand (vilket inte många skulle orka). Men man kanske kunde måla den i varningsfärger, och som sagt informera om den till alla som följer med ned.

Det var klantigt av M att alls nämna något om att han pratat med K om luckan! Det är så klantigt att det bär sanningens prägel. K kanske var lite dum ändå, eller bara helt oteknisk? Eller så snubblade hon till eller fick höjdskräck och grabbade instinktivt tag i det första som stack ut, glömsk av alla varningar.

Ja just det jag glömde av det. Din agenda tycks vara att få Peter Madsen att framstå som ett sympatiskt geni som nästan av egen kraft utvecklat massa användbara saker och dessutom hade han nog varit världens bästa pappa och som bara haft otur och är missförstådd av världen, medan det var Kim Walls eget fel att hon dog, klumpig som hon var.

Då vill jag bara påpeka en sak. Prova ha i åtanke att det sannolikt finns flera som stod Kim Wall nära som läser denna tråd. Tänk om någon som stod dig nära skulle omkomma på liknande sätt. Tycker du då det hade varit roligt att se någon så starkt argumentera för att glorifiera den misstänkta mördaren medan offret framställs som klumpigt och i princip får skylla sig själv, särskilt när det finns så lite som tyder på att det var just så.

Jag ber dig försiktigt, prova visa lite mer respekt.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-08 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in