Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det är i och för sig vanligt att människor som arbetar med något, är väldigt insatta i något, tycker att vissa saker är självklara, och tar för givet att de ska vara självklara för alla andra också. Dom fattar inte att allt inte är självklart för alla alltid. Jag har t.ex. varit med om att en vuxen ridskoleelev gjorde halt mitt under lektion, satt av, släppte tyglarna och lämnade hästen ensam för att gå på toaletten. Helt idiotiskt för andra, men inte så lätt för en nybörjare att veta (och personen var ingalunda någon idiot annars). D.v.s. det kan inte ha varit så lätt för K att veta att den där låsmekanismen inte var ett handtag, och inte så lätt för M att förutse att någon skulle tro att den var det (särskilt som några hundra gäster på ubåten förut inte kommit på tanken att grabba efter den). Ibland går det inte att förutse vilka dumheter eller "oinsattheter" folk ska ta sig till helt enkelt, innan det är för sent.
Jag förstår ditt huvudpoäng. Är man väldigt van vid något, riskerar man att negligera riskerna något och underskatta hur lätt andra kan missförstå vad som måste göras. Jag håller med just i det.
Jag kan bara tala för mig själv naturligtvis, men om jag hade byggt en lucka till en ubåt hade jag strävat ganska hårt för att undvika en lösning där det i princip finns någon form av knapp eller spak man kan råka dra i som man uppenbarligen riskerar att omkomma av om man råkar trycka på eller dra i. Hade jag mot all sund förnuft och logik ändå byggt en lucka med en sådan idiotisk anordning hade jag varit extra försiktig med att besökare absolut inte drog/tryckte på denna mekanik, i synnerhet om vissa myndigheter redan var lite ute efter mig på grund av misstankar om bristande säkerhet på "mina" byggen. Att de inte skulle dra i denna spak hade i princip varit det första jag sagt till de när de steg ombord och i synnerhet med tanke på detta
Citat:
Citat från häktningsmötet: Han fortæller også, at han er ramt af dårlig samvittighed. Inden ulykken har han joket med Kim Wall om, hvorvidt lugen kunne falde ned.
Enligt Peter Madsen har de alltså till och med pratat om huruvida luckan kunde falla ner innan det "hände". Tycker du inte att det varit rimligt att anta att Peter Madsen någon gång då påpekat
"Dra nu bara inte i den spaken så går det fint." om det nu skulle finnas en sådan spak som man så lätt kan råka dra som han tycks påstå. Så du tycker det låter sannolikt att just Kim Wall, som tydligen till och med tagit upp temat med om luckan var stabil, skulle vara den första som fick för sig att dra i denna anordning av de 300+ gäster som varit ner i luckan???
Det sägs ofta att intelligens handlar om att förutspå möjliga utfall och tänka ut lämpliga åtgärder för att minimera risken att de inträffar och/eller konsekvensen av de om de ändå gör det. I så fall fallerar Peter Madsen och hans ubåtsbygge ganska omfattande i det aspekt om ubåten hade en lucka med den tydliga graden av horribel design.
Jag hade inte bara lite halvdant reflekterat över det efter att någon omkommit av det efter att flera hundra personer som inte varit med att bygga ubåten tydligen stigit upp av luckan genom alla dessa turer han gjort med gäster ombord. Om det var en så överhängande risk borde detta vara åtgärdat för länge sedan. Och om det inte var en så överhängande risk var det ju smått mirakulöst att det skulle vara just Kim Wall som skulle dra i denna mekanik just eftersom hon faktiskt (enligt PM) uttryckt en viss oro för om luckan kunde ramla ner. Hon om något skulle ju vara betydligt mindre benägen att dra i en mekanik som ingen av de minst 300 tidigare gästerna tydligen inte fått för sig att dra i.
Det vittnar i bästa fall om en sensationell grad av vårdslöshet och om något vittnar det om något betydligt mer sannolikt:
Hela hans historia med luckan är ren lögn.