2017-09-08, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, och det är dom små detaljerna som kommer fälla honom. För mord.
Fräckis? Vad menar du?

Jag menade bara att det var en fräckis att prova ändra lite i sin förklaring och hoppas att åklagarna inte skulle märka det. Var kanske fel ord att använda.
Citera
2017-09-08, 14:00
Medlem
BTs live-rapportering.
https://www.bt.dk/krimi/to-foerende-drabseksperter-her-er-peter-madsens-forklaring-hullet-som-en-si

Scrolla ner under artikeln så finns den där.
Citera
2017-09-08, 14:01
Medlem
Citat:
Det finns ju en del såna. Johanna Möller är den jag i hastigheten kommer på. Men hon var ju fullständigt galen. Begriper inte att hon inte fick vård istället för fängelse.

Personlighetsstörningar (psykopati mm) leder inte till vård utan fängelse. Vård av psykopater är t.o.m. kontra-produktivt.
Citera
2017-09-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Personlighetsstörningar (psykopati mm) leder inte till vård utan fängelse. Vård av psykopater är t.o.m. kontra-produktivt.
Jag vet. Men hon verkar ju galen på riktigt. Men visst har du rätt.
Citera
2017-09-08, 14:32
Medlem
Hittade denna kommentar i en artikel från Sydsvenskan:

Förhandlingen är stundtals en bisarr upplevelse för de 25 personerna på åhörarläktaren. Flera av de civilklädda polisutredarna grimaserar när Peter Madsen avger sitt vittnesmål om att han är oskyldig.

Inte ens utredarna tror på något han säger. Dessutom överklagade Madsens tingsrättens beslut om omhäktning. På torsdagskvällen (igår kväll) fick han avslag på överklagan. Och stannar i häkte.

Utdrag från ovan nämnda artikel:
Åklagaren pekade på en rad omständigheter som är besvärande för Peter Madsen. Varför finns det sågspår på Kim Walls kropp? Varför kastade han sin egen mobil till havs, och varför återfanns inte Kim Walls telefon i ubåten?
Och hur kommer det sig att spår från de järnrör som använts för att tynga ned Kim Walls kropp matchar rör som finns i hans egen raketanläggning? Och varför hade han dragit av henne kläderna på underkroppen som senare hittats i ubåten?
Och framförallt: varför dumpade han hennes kropp i havet, för att sedan ljuga för myndigheterna om detta i 1,5 dygn?
– Jag befann mig i suicidalpsykos, jag betedde mig inte rationellt, upprepar Madsen gång på gång angående sitt agerande.
Senast redigerad av Picasso2 2017-09-08 kl. 14:36.
Citera
2017-09-08, 14:45
Medlem
Citat:
Jag vet. Men hon verkar ju galen på riktigt. Men visst har du rätt.

Håller helt med. Dessutom enormt glapp-käftat både verbalt och i skrift (lappskrivande).

Madsen uppvisar dock vissa likheter med henne. Madsen kan tex inte säga "Vet ej/Kommer inte ihåg just nu/får återkomma" på någon av åklagarens frågor utan ger sig in i förklaringar som inte alltid blir till hans fördel. Förmodligen för att vill återfå kontrollen eller bristande impulskontroll.

Liksom JM får jag en känsla av att han inte alltid har med sig advokaten på allt.
Citera
2017-09-08, 14:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Är du intresserad och kan läsa och förstå lite danska så kan du googla ekstrabladet live Madsen. Skrolla ner lite så kommer du till häktningen. Den börjar 14.00 och håller på i 3,5 timme (!). I Sverige tar en sån förhandling max nån timme. Och går verkligen inte in på sådana detaljer som man gör i Madsens fall.

Tack för tipset! 😃 Jag förstår danska, så när jag får tid ska jag definivt kolla.
Citera
2017-09-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Intressant hur han provade att ändra sin förklaring om varför luckan föll ner från

"Jag snubblade så den stängdes" till "Jag har ingen aning, den bara stängde sig helt plötsligt".

Kan det vara så att hans första förklaring gör det lättare att döma honom till vållande till annans död i högre grad än den nya förklaringen han provade ändra sig till genom att dra en fräckis?

Så småningom, antydde han att Kim möjligen kommit åt en knapp som stänger luckan. Då måste åtminstone en hand varit högre upp än huvudet.
Citera
2017-09-08, 14:54
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Inte alls, av möjliga normalt förekommande verktyg är en vass fogsvans riktigt bra.
Nu har jag inte testat på människor men väl älgar. Bågfil fungerar av flera anledningar knappast alls, och fördelen med såg gentemot kniv är att det inte krävs förkunskaper i styckning och anatomi.
Tack för info - jag trodde att just en bågfil skulle vara lämpligare.
Citera
2017-09-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mobiltelefonen fungerar inte på havets botten. Eller - du måste ha svarat på fel inlägg nu va?

Jag gjorde ett tillägg igår efter att konsulterat google i ämnet. Tyvärr råkade jag citera mig själv. Inlägget hamnade på nästa sida.
Citera
2017-09-08, 15:09
Medlem
Vet inte om detta har varit uppe innan. Men på bakgrund av hur Peter Madsen provar att avfärda en del vittnen som ej trovärdiga på grund av att de jobbar för Copenhagen Suborbitals och dessa är arga rivaler kan det ju vara intressant att jämföra Copenhagen Suborbitals med RML Spacelab (Peter Madsens egna).

Här är hemsidorna:
https://copenhagensuborbitals.com/
http://rml.space

För mig verkar det mer som att Peter Madsen är avundsjuk på Copenhagen Suborbitals och hoppas att det går dåligt för de samtidigt som hans egenstartade företag ska gå bra. Jag får inte en enda känsla av att Copenhagen Suborbitals på något sätt anser RML Spacelab som en konkurrent. Medan Copenhagen Suborbitals hemsida verkar professionell och deras arbete målinriktad och med översikt över de engagerade verkar RML Spacelabs hemsida slående amatöraktig. Ser ut som något som Peter Madsen nästan själv slängt ihop på några timmar och infogat några CAD-ritningar och sen en översikt över hans förhoppningar. Och vem jobbar egentligen med honom?

Under fliken About/RML hittar man bland annat:

Citat:
Along the way, this rebel space program opens up to so many areas of activity, that you almost faint just by thinking about it.
  • The lab builds some of the worlds most powerful NGO developed rocket motors of all types.
  • The lab is the operator of an independent off shore space port, where it's space missions can launch from.
  • The lab is the owner and operator of one of the worlds largest private submarines.
  • The lab has it's own amphibious sea plane that operates in support of the rocket launches.
  • The lab developes advanced payloads, guidance and telemetry equipment.
  • The lab operates a large 500 m2 workshop facility placed on a derelict shipyard in Copenhagen, Denmark.

Förutom den rätt komiska formuleringen, minst fyra apostroffel och oförmågan att trycka på ALT+0178 för att få ²-tecknet, så tycks det vara väldigt mycket fokus runt allt annat än vad som de faktiskt konkret jobbar med för att få sina raketer upp i luften. Tabellen är rätt under en stor bild av Nautilus UC3 dessutom. Allt tycks vara en salig röra av impulsiva idéer.

Sen under fliken About/Peter Madsen:

Citat:
I am an "inventrepaneur" from Denmark, who works with innovation, engineering and design. My passion is finding ways to travel to worlds beyond the welknown.

I design and manufacture non commercial extreme machines, employing teams of volunteering engineers and technicians to challenge the ordinary.

For a decade starting in 2002 I build and operated a series of manned personal submersibles.The undersea world is close, its beautiful, always just around the corner in Denmark. Diving, no matter the method, is very challenging and it´s technically difficult to go to beyond where rubber suits and scuba gear can take us.

So I designed submersibles with much deeper diving capacity, with long range and endurance.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-08 kl. 15:17.
Citera
2017-09-08, 15:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas

Peter Madsen:

Om det är så och det är lätt gjort att få luckan över sig, känns det ju fullständigt extra skogstokigt att låta en besökare klättra ut ur luckan utan att någon håller i luckan. Låter ju som ett mirakel att detta inte inträffat ett tiotal gånger innan så som han beskriver det sett i relation till alla dessa hundratals ubåtsresor som han haft med besökare. Men igen så är väl detta sannolikt en lögn av en lögn av en lögn för att anpassa sig till saken. Tror inte något på att en olycka orsakade Kim Walls död.

Det är i och för sig vanligt att människor som arbetar med något, är väldigt insatta i något, tycker att vissa saker är självklara, och tar för givet att de ska vara självklara för alla andra också. Dom fattar inte att allt inte är självklart för alla alltid. Jag har t.ex. varit med om att en vuxen ridskoleelev gjorde halt mitt under lektion, satt av, släppte tyglarna och lämnade hästen ensam för att gå på toaletten. Helt idiotiskt för andra, men inte så lätt för en nybörjare att veta (och personen var ingalunda någon idiot annars). D.v.s. det kan inte ha varit så lätt för K att veta att den där låsmekanismen inte var ett handtag, och inte så lätt för M att förutse att någon skulle tro att den var det (särskilt som några hundra gäster på ubåten förut inte kommit på tanken att grabba efter den). Ibland går det inte att förutse vilka dumheter eller "oinsattheter" folk ska ta sig till helt enkelt, innan det är för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in