2017-08-31, 10:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ingen verkar minnas henne, hon gav ett telefonummer till ett vandrarhem i Norge, Flåm Camping men ingen minns något. I Oslo tappade, eller bestals hon på en sovsäck av koreanskt märke, man kan ju tänka sig att K ertappade tjuven på ett vandrarhem i Köpenhamn men det är nog lite långsökt. 1985 blev en tysk kvinna styckad i en hyrstuga på Jylland, men då fanns det ekonomiska motiv, Kazuko hade kanske inte de 30,000 kronorna i kontanter direkt så det är svårt att tro på ett liknande motiv. Om jag räknat rätt fick Kazuko 840 kr per dag i dagens värde, rätt bra för en arbetslös..

Du det är väldigt bra, inte sett kanske till risken om man händelsevis blir sjuk, som hon blev. Men det kanske inte är märkligt att de då får något antal som ställer upp.
Citera
2017-09-08, 10:35
Medlem
En till bild jag inte sett tidigare, från när huvudet hittades i hamnen: http://livedoor.blogimg.jp/kagaminokun1/imgs/d/f/dfcd3c2d.jpg

Japanska medier har skrivit rätt mycket om fallet på sista tiden men inget direkt nytt har framkommit. Kazuko förblir en sorts spökfigur i periferin av andra brott, först Catrine da Costa, och nu Kim Wall.
Citera
2017-09-08, 11:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
I samband med da Costa-utredningen lämnades det in ett tips till polisen som gick ut på att Stanislaw Gonerka kunde vara skyldig till ett styckmord begånget i Köpenhamn. Är det mordet på Kazuko som avses?
Citera
2017-09-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
I samband med da Costa-utredningen lämnades det in ett tips till polisen som gick ut på att Stanislaw Gonerka kunde vara skyldig till ett styckmord begånget i Köpenhamn. Är det mordet på Kazuko som avses?

Ja det stämmer, det lämnades in innan kroppen identifierades.
Citera
2017-09-08, 12:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ja det stämmer, det lämnades in innan kroppen identifierades.
Ursäkta en dåligt insatt, men hur lång tid tog det innan man kunde identifiera den döde?
Citera
2017-09-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ursäkta en dåligt insatt, men hur lång tid tog det innan man kunde identifiera den döde?

K hittades i november 1986 och identifierades i juli 1987, alltså runt 8 månader.
Citera
2017-09-08, 13:05
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
K hittades i november 1986 och identifierades i juli 1987, alltså runt 8 månader.
Tack. Då fanns det ju (dessvärre?) utrymme för spekulationer.
Citera
2017-10-06, 20:35
Medlem
Citat:
Står i FUP "hon kun bare japanske" eller liknande, trots att hon studerade kurser på engelska, det är märkligt. Tror inte det är så vanligt att unga japaner talade engelska i mitten av 80-talet..

Hittade förresten en till bild på Kazuko på en japansk hemsida jag inte sett förut:

http://bitter-magazine.net/wp-content/uploads/2017/08/tominaga.png

Finns ingen i forat som kan japanska och kan översätta eller sammanfatta vad japanska medier skriver om fallet?

edit: efter att ha läst med google translate så kan följande sägas, 1982 och 1985 hittades alltså två kvinnor mördade i Freiburg, båda ska haft koppling till Bio Design och provförsöken. Frågan är hur man ska hitta info om dessa fall...

<bump>

Frågan kom upp i Kim Wall tråden. Jag undrar verkligen hur uppgiften kommit fram att hon bara kunde japanska. Är det via uppgift hon själv lämnat eller någon annan?
Återigen, för mig låter det märkligt att resa någonstans var man antagligt har mycketsmå eller obefintliga chanser attgöra sig förstådd överhuvudtaget. Det kan ju vara så att det är uppgift som hon själv lämnat men det är villkorat av ngt, exempelvis om jag bara får svara "ja" eller "nej" på en fråga om jag kan ett språk så kanake svaret betingas av vad för förväntning på nivån som avses. Jag kanske skulle självskatta mig till en trea på en skala mellan ett och fem om fråga ställts så men svarat "nej" i annat fall.
Citera
2017-10-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
<bump>

Frågan kom upp i Kim Wall tråden. Jag undrar verkligen hur uppgiften kommit fram att hon bara kunde japanska. Är det via uppgift hon själv lämnat eller någon annan?
Återigen, för mig låter det märkligt att resa någonstans var man antagligt har mycketsmå eller obefintliga chanser attgöra sig förstådd överhuvudtaget. Det kan ju vara så att det är uppgift som hon själv lämnat men det är villkorat av ngt, exempelvis om jag bara får svara "ja" eller "nej" på en fråga om jag kan ett språk så kanake svaret betingas av vad för förväntning på nivån som avses. Jag kanske skulle självskatta mig till en trea på en skala mellan ett och fem om fråga ställts så men svarat "nej" i annat fall.

Det står bara i beskrivningen i FUP, det framgår inte hur utredarna kom fram till det. Hon och de andra försökspersonerna studerade engelska vid en språkskola, men hur mycket kan man lära sig på några månader, samtidigt som man är väldigt sjuk?
Senast redigerad av echoesofglory 2017-10-06 kl. 20:56.
Citera
2017-10-08, 01:06
Medlem
Citat:
Det står bara i beskrivningen i FUP, det framgår inte hur utredarna kom fram till det. Hon och de andra försökspersonerna studerade engelska vid en språkskola, men hur mycket kan man lära sig på några månader, samtidigt som man är väldigt sjuk?

Hm, det skulle vara väldigt intressant att veta varifrån uppgiften kommer. Man kan kanske inte lära sig mycket på ett par månader, om man så att säga startar från scratch, men något kanske i allafall (även om man är sjuk)?
Citera
2017-10-08, 11:34
Medlem
Triplefaces avatar
Ganska många i tråden om Kim Wall verkar tro att Madsen mördade Kazuko. Intressant.

Själv känner jag att det är väldigt osannolikt. Som jag förstått det är det enda som pekar på Madsen att han befann sig i Köpenhamn vid tidpunkten och att han nu 31 år senare visat sig ha ett intresse för att döda och stycka kvinnor.

Jag tror inte att Madsen är den enda personen som bodde i Köpenhamn 1986 som (kanske) hade en böjning av det här slaget. Känns väldigt långsökt att han skulle ha styckmördat henne som 15-åring och dessutom kommit undan med det. Det har hänt att barn mördat, men har det någonsin hänt att ett barn styckmördat en vuxen person?

Jag tror inte att det är omöjligt att det var han, men det är väldigt osannolikt.
Citera
2017-10-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hm, det skulle vara väldigt intressant att veta varifrån uppgiften kommer. Man kan kanske inte lära sig mycket på ett par månader, om man så att säga startar från scratch, men något kanske i allafall (även om man är sjuk)?

Det brukar ju finnas reseguider på olika språk, adresser till vandrarhem osv, det nämns i någon artikel att hon kan ha haft en sådan, kanske var vanligt för Interrail, eller Eurorail att ha sådana tillgängliga? Kazuko hade tidigare rest till Sydkorea så uppenbarligen klarade hon sig i länder med främmande språk. Men visst är det imponerade att genomföra så många resor, ensam utan kunskaper i språk, kanske klarade hon sig med att peka på en karta, en tidtabell eller liknande? Människor är ju hjälpsamma, eller var åtminstone förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Ganska många i tråden om Kim Wall verkar tro att Madsen mördade Kazuko. Intressant.

Själv känner jag att det är väldigt osannolikt. Som jag förstått det är det enda som pekar på Madsen att han befann sig i Köpenhamn vid tidpunkten och att han nu 31 år senare visat sig ha ett intresse för att döda och stycka kvinnor.

Jag tror inte att Madsen är den enda personen som bodde i Köpenhamn 1986 som (kanske) hade en böjning av det här slaget. Känns väldigt långsökt att han skulle ha styckmördat henne som 15-åring och dessutom kommit undan med det. Det har hänt att barn mördat, men har det någonsin hänt att ett barn styckmördat en vuxen person?

Jag tror inte att det är omöjligt att det var han, men det är väldigt osannolikt.

Kazuko sov mest på vandrarhem när hon inte sov på tågen, sist bodde hon på Södermalm, och bodde ensam i ett tvåsängsrum för kvinnor, så hon träffar GM på tågresan ned eller i Köpenhamn. Att hon skulle komma i kontakt med en grupp 15-åringar som bygger raketer i någon industrilokal(?) känns väldigt långsökt. Vi får nog aldrig reda på sanningen men om jag får gissa har hon hamnat i Fristaden och där förolyckats eller mördats. Hela fallet är ju så gåtfullt, vem skulle locka med sig en japansk turist och mörda och stycka henne? En dansk med koppling till japan?

Vad gäller Madsen undrar man ju också hur mordet på Kazuko påverkade honom, han måste ju varit väl medveten om fallet pga alla skriverier.

edit: kanske skall tilläggas att strömmarna i Christianhavns kanaler gör det omöjligt att veta hur kroppsdelarna färdats eller var de dumpats, att Madsen befunnit sig i närheten av en fyndplats säger således väldigt lite.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-10-08 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in