Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 14:58
  #73
Medlem
Ett till foto från november 1986:
https://dacostarkivet.files.wordpres...azuko-hamn.jpg
Citera
2017-10-08, 15:22
  #74
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Ganska många i tråden om Kim Wall verkar tro att Madsen mördade Kazuko. Intressant.

Själv känner jag att det är väldigt osannolikt. Som jag förstått det är det enda som pekar på Madsen att han befann sig i Köpenhamn vid tidpunkten och att han nu 31 år senare visat sig ha ett intresse för att döda och stycka kvinnor.

Jag tror inte att Madsen är den enda personen som bodde i Köpenhamn 1986 som (kanske) hade en böjning av det här slaget. Känns väldigt långsökt att han skulle ha styckmördat henne som 15-åring och dessutom kommit undan med det. Det har hänt att barn mördat, men har det någonsin hänt att ett barn styckmördat en vuxen person?

Jag tror inte att det är omöjligt att det var han, men det är väldigt osannolikt.

Jag håller det också för honom hyfsat osannolikt.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-08 kl. 15:35.
Citera
2017-10-08, 15:34
  #75
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det brukar ju finnas reseguider på olika språk, adresser till vandrarhem osv, det nämns i någon artikel att hon kan ha haft en sådan, kanske var vanligt för Interrail, eller Eurorail att ha sådana tillgängliga? Kazuko hade tidigare rest till Sydkorea så uppenbarligen klarade hon sig i länder med främmande språk. Men visst är det imponerade att genomföra så många resor, ensam utan kunskaper i språk, kanske klarade hon sig med att peka på en karta, en tidtabell eller liknande? Människor är ju hjälpsamma, eller var åtminstone förr.



Kazuko sov mest på vandrarhem när hon inte sov på tågen, sist bodde hon på Södermalm, och bodde ensam i ett tvåsängsrum för kvinnor, så hon träffar GM på tågresan ned eller i Köpenhamn. Att hon skulle komma i kontakt med en grupp 15-åringar som bygger raketer i någon industrilokal(?) känns väldigt långsökt. Vi får nog aldrig reda på sanningen men om jag får gissa har hon hamnat i Fristaden och där förolyckats eller mördats. Hela fallet är ju så gåtfullt, vem skulle locka med sig en japansk turist och mörda och stycka henne? En dansk med koppling till japan?

Vad gäller Madsen undrar man ju också hur mordet på Kazuko påverkade honom, han måste ju varit väl medveten om fallet pga alla skriverier.

edit: kanske skall tilläggas att strömmarna i Christianhavns kanaler gör det omöjligt att veta hur kroppsdelarna färdats eller var de dumpats, att Madsen befunnit sig i närheten av en fyndplats säger således väldigt lite.

Nja, jag tror ju isåfall mer att han måhända influerats av det om han kanske läst om det (för att hon hittades hyfsat nära var han brukade hålla till). Men var PM där med ett gäng jämnåriga, jag fick för mig att han umgicks med vuxna som höll till i varvslokaler?

Vad gäller Kazuko och språkkunskaperna så misstänker jag att där kan finnas något fel i uppgiften om hennes språkkunskaper, visstbkan hon haft reseguider på japanska som man säkert klarar sig långt med men kika troligt är att hon själv i något sammanhang kanske svarat "nej" på uttrycklig fråga, kanske i samband med att hon registrerar sig på kursen, fast hon kanske kunde lite grann? Men det är nog så att hon antingen träffade mördare på tåget, eller hygsat snart i Köpenhamn, eljest borde väl något hotell eller vandrarhem väl hört av sig, varför jag tänker att hon kanske aldrig kom till något sådant utan erbjöds (lurades?) till boende hos GM?

Lite intressant att man först trodde det var en annan japanska som tydligen kidnappats av nordkoreanska agenter i Köpenhamn (i länken del 2). Den kidnappningshistorien är intressant på olika sätt. Kidnappning föreställer jag mig är ett jäkligt besvärligt brott, som kräver mycket i logistik och planering. Skulle det kunna vara så att man tagit fel, fått för sig att Kazuko var Aiko?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-08 kl. 15:43.
Citera
2017-10-08, 15:54
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja, jag tror ju isåfall mer att han måhända influerats av det om han kanske läst om det (för att hon hittades hyfsat nära var han brukade hålla till). Men var PM där med ett gäng jämnåriga, jag fick för mig att han umgicks med vuxna som höll till i varvslokaler?

Vad gäller Kazuko och språkkunskaperna så misstänker jag att där kan finnas något fel i uppgiften om hennes språkkunskaper, visstbkan hon haft reseguider på japanska som man säkert klarar sig långt med men kika troligt är att hon själv i något sammanhang kanske svarat "nej" på uttrycklig fråga, kanske i samband med att hon registrerar sig på kursen, fast hon kanske kunde lite grann? Men det är nog så att hon antingen träffade mördare på tåget, eller hygsat snart i Köpenhamn, eljest borde väl något hotell eller vandrarhem väl hört av sig, varför jag tänker att hon kanske aldrig kom till något sådant utan erbjöds (lurades?) till boende hos GM?

Lite intressant att man först trodde det var en annan japanska som tydligen kidnappats av nordkoreanska agenter i Köpenhamn (i länken del 2). Den kidnappningshistorien är intressant på olika sätt. Kidnappning föreställer jag mig är ett jäkligt besvärligt brott, som kräver mycket i logistik och planering. Skulle det kunna vara så att man tagit fel, fått för sig att Kazuko var Aiko?

Det verkar vara jämnåriga kamrater, men de kan ju varit äldre också:

Enligt Thomas Djursing, som skrivit en bok om Peter Madsens liv tog dock 15-åringen så gott som dagligen tåget till Köpenhamn, en resa på en timme och tjugofem minuter, för att träffa sina kompisar och pyssla med olika raketprojekt. – De hade en lokal nere i hamnen på Refshaleön, där de höll till, säger Thomas Djursing.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...-hittades-1986

Keiko Arimoto fördes bort till Nordkorea 1983, så de kan inte ha tagit fel.

Beskrivningen i FUP är nog rätt, Kazuko talade sannolikt bara japanska, kunde hon några fraser eller ord? Kanske. Jag gissar att man talat med de personer som hon hade kontakt med i Freiburg, vänner och lärare, kanske familj och möjligen personalen på Hotell Zinken i Stockholm. Tror inte polisen enbart skulle förlita sig på någon uppgift Kazuko lämnat i samband med studierna, som vi inte vet hur mycket hon tillägnade sig.
Citera
2017-10-08, 17:25
  #77
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det verkar vara jämnåriga kamrater, men de kan ju varit äldre också:

Enligt Thomas Djursing, som skrivit en bok om Peter Madsens liv tog dock 15-åringen så gott som dagligen tåget till Köpenhamn, en resa på en timme och tjugofem minuter, för att träffa sina kompisar och pyssla med olika raketprojekt. – De hade en lokal nere i hamnen på Refshaleön, där de höll till, säger Thomas Djursing.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...-hittades-1986

Keiko Arimoto fördes bort till Nordkorea 1983, så de kan inte ha tagit fel.

Beskrivningen i FUP är nog rätt, Kazuko talade sannolikt bara japanska, kunde hon några fraser eller ord? Kanske. Jag gissar att man talat med de personer som hon hade kontakt med i Freiburg, vänner och lärare, kanske familj och möjligen personalen på Hotell Zinken i Stockholm. Tror inte polisen enbart skulle förlita sig på någon uppgift Kazuko lämnat i samband med studierna, som vi inte vet hur mycket hon tillägnade sig.

Jag tror inte de hade fel om Keiko, jag tyckte bara det var intressant. Kidnappning uppfattar jag som ett mycket "krävande" brott, har i regel högt straffvärde i de flesta länder utöver att det kräver en hel del av utförarna allt från det de väljer sitt offer till logistik om och kring det (kanske något samband finns? Det är väl ännu mersällsynt än de såkallade sexualsadisterna).
Citera
2017-10-09, 21:14
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror inte de hade fel om Keiko, jag tyckte bara det var intressant. Kidnappning uppfattar jag som ett mycket "krävande" brott, har i regel högt straffvärde i de flesta länder utöver att det kräver en hel del av utförarna allt från det de väljer sitt offer till logistik om och kring det (kanske något samband finns? Det är väl ännu mersällsynt än de såkallade sexualsadisterna).

Jag frågade en journalist som skrev en bok om Keiko-fallet om nordkoreaner kunde varit inblandade i Kazukos död, jag tänkte mig att kanske Kazuko kidnappats och blivit sövd eller drogad som Keiko och dött, varefter kroppen styckas för att få bort den ur lägenheten, jag fick svaret att det var helt osannolikt att Nordkorea var inblandat.

Tråden om Kim Wall spårar för övrigt verkligen när det gäller en eventuell koppling mellan Madsen och Kazuko, bla förs obekräftade påståenden om att Madsen visat ett stort intresse för Kazuko-fallet fram som argument för Madsens inblandning. Ett annat argument är att det är få fall i Danmark som olösta, men då utgår man ifrån att GM är dansk, när det lika gärna kan vara en svensk, norrman, finländare eller varför inte en tysk? Om någon har en källa på att Madsen visat intresse för Kazuko vill jag gärna se den.
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2017-10-09 kl. 21:37.
Citera
2017-10-09, 22:19
  #79
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Jag frågade en journalist som skrev en bok om Keiko-fallet om nordkoreaner kunde varit inblandade i Kazukos död, jag tänkte mig att kanske Kazuko kidnappats och blivit sövd eller drogad som Keiko och dött, varefter kroppen styckas för att få bort den ur lägenheten, jag fick svaret att det var helt osannolikt att Nordkorea var inblandat.

Tråden om Kim Wall spårar för övrigt verkligen när det gäller en eventuell koppling mellan Madsen och Kazuko, bla förs obekräftade påståenden om att Madsen visat ett stort intresse för Kazuko-fallet fram som argument för Madsens inblandning. Ett annat argument är att det är få fall i Danmark som olösta, men då utgår man ifrån att GM är dansk, när det lika gärna kan vara en svensk, norrman, finländare eller varför inte en tysk? Om någon har en källa på att Madsen visat intresse för Kazuko vill jag gärna se den.

Njä, Madsens ev intresse kanske är likt vem som helsts, att man följer något, speciellt omdet inträffat något sånär nära man brukar vistas. Men som du säger, det kan vara någon hon träffat på tåget, hon kanske blev lurad om billigt boende men aldrig ens kom till något i vandrarhem i Köpenhamn. Var det en annan tågluffare så kan det vara villkennationalitet som helst.
Citera
2017-10-13, 16:01
  #80
Medlem
Jag förstår mig inte på reseplanen. Hon börjar med att resa runt lite i Italien i tio dagar vilket jag tycker verkar vara okej men sedan så reser hon snabbt upp till Stockholm, reser till Oslo, reser till Stockholm och reser till Helsingfors.

Varför besökte hon inte först de andra städerna i europa och varför åkte hon två gånger till Stockholm?
__________________
Senast redigerad av Reparador 2017-10-13 kl. 16:20.
Citera
2017-10-13, 16:58
  #81
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
Jag förstår mig inte på reseplanen. Hon börjar med att resa runt lite i Italien i tio dagar vilket jag tycker verkar vara okej men sedan så reser hon snabbt upp till Stockholm, reser till Oslo, reser till Stockholm och reser till Helsingfors.

Varför besökte hon inte först de andra städerna i europa och varför åkte hon två gånger till Stockholm?

Det är väl svårt att ta sig någon annan väg till och från Helsingfors tänker jag kanske, östblocket hade väl börjat öppnas upp men det var väl i vissa av länderna ännu rätt instabilt, eller osäkert. Det kanske är huvudstäderna man intresserar sig i de nordiska länderna, Italien har ju historiskt sett bestått av flera tämligen självständiga furstendömen, kanske mer att åka runt och se där? Men vill man se de nordiska länderna är det väl tänkbart att man måste passera Stockholm ett par gånger om man inte vill lägga tid och pengar att åka upp från Helsingfors Österbotten Haparanda för att via inlandet ta sig vidare till Köpenhamn? Från Köpenhamn är det väl kanske tänkbart att planen var att komma tillbaka till Tyskland, där hon studerade, det blir ju en rundresa även om man nu händelsevis skippat baltländerna eller andra forna öststater som man i mitten på 80-talet kanske såg som instabila?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-13 kl. 17:03.
Citera
2018-05-10, 22:15
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
Jag förstår mig inte på reseplanen. Hon börjar med att resa runt lite i Italien i tio dagar vilket jag tycker verkar vara okej men sedan så reser hon snabbt upp till Stockholm, reser till Oslo, reser till Stockholm och reser till Helsingfors.

Varför besökte hon inte först de andra städerna i europa och varför åkte hon två gånger till Stockholm?

Hennes tanke var nog att stanna längre i Norge men det var för dåligt väder så hon åkte tillbaka till Stockholm. Besöket i Helsingfors var bara en snabb tripp för att där inhandla en minkslips, som tydligen var en väldigt populär souvenir för japanska turister.
Citera
2018-05-15, 17:17
  #83
Medlem
En till bild från sökandet i hamnen 1986 som jag inte sett tidigare.
http://i1033.photobucket.com/albums/...psqleildxc.jpg
Citera
2018-05-26, 19:53
  #84
Medlem
Lite nya länkar, japanska wikipedia sidan om fallet:

https://translate.google.com/transla...BA%8B%E4%BB%B6

Reddit:

https://www.reddit.com/r/UnresolvedM...o_traveled_to/
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2018-05-26 kl. 19:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback