2017-09-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Jag tycker de kunde pressa honom på vad han känner för Kim Wall, be honom beskriva henne, hurdan hon var, som människa och journalist. Min gissning är att det skulle dyka upp något lite avfärdande, lite förringande, i svaret.
Varför? Han kände henne inte?
Citera
2017-09-07, 09:06
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den ställde han redan igår.
Madsen säger att han tog av dom innan.
Förmodligen har någon blandat ihop frågan med att så skulle skett.

http://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE9844772/genlaes-liveblog-peter-madsen-skal-mentalundersoeges/
-att han för att han ville ta av skon (gympaskorna vad jag minns) måste ta av strumpbyxorna som skrevs i ovan länk är fullständigt ologiskt.
Medveten om att direktrapportering ang strumpbyxorna sett olika ut i olika tidningar.
Citera
2017-09-07, 09:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När det gäller hopbundna anklar OCH kläder som föll av så var det danska BT och danska Ekstrabladet som liverapporterade om det. Inga språkförbistringar där inte . Det var troligen därför åklagaren tjatade så mycket om hur det hade gått till när kläderna föll av. Madsen blev irriterad vid frågorna: du får fråga kvinnorna hur det går till. Idiot-madsen.

Om både svenska och danska medier har rapporterat om två olika förklaringar, då är det nog så att han har givit två olika förklaringar.

Jag gick uppfattningen att det åklagaren gick på extra om, var hur trosorna kunde följa med av, när han drog av strumpbyxorna, snarare än hur strumpbyxorna kunde åka av efter att repet blivit bundet. Men det kanske har varit frågor om bägge delar?
Citera
2017-09-07, 09:31
Medlem
trngws avatar
Om polisen har ovedersägliga bevis för att KW styckades nere i ubåten, då är det med stor sannolikhet så att det inte behövs några bevis för exakt hur hon dog. Då finns en mer än tillräckligt stark indiciekedja för att döma för mord utan några sådana bevis. Observera som tidigare sagts, vi har morddomar i sverige för såväl mord där det inte finns någon direkt teknisk bevisning mot mördaren, som för mord där man inte ens hittat någon kropp.
Citera
2017-09-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om både svenska och danska medier har rapporterat om två olika förklaringar, då är det nog så att han har givit två olika förklaringar.

Jag gick uppfattningen att det åklagaren gick på extra om, var hur trosorna kunde följa med av, när han drog av strumpbyxorna, snarare än hur strumpbyxorna kunde åka av efter att repet blivit bundet. Men det kanske har varit frågor om bägge delar?
Det är lite svårt att följa ärendet eftersom vi vet att Madsen ljuger, ger lite olika versioner samt blandar ihop detaljer, och tidningarna inte rapporterar samma saker.
Men själv sitter jag nöjd med häktningen.

Läste lite om åklagarens slutord att de inte kan se annat än att Madsen dödat flickan, styckat henne för att sedan slänga henne överbord. Och därför önskar honom häktad för mord och griftefridsbrott. Domaren hade inget att säga om det. Jag har inte återgett ordagrant, men kontentan av vad han sa. Nu är det motivet som skall fram. Vilket jag misstänker att de flesta av oss har en teori om (våldtäkt).

Min teori om torson, där åklagaren menar att de hittat försvårande omständigheter på, tror jag att man sett att både vagina och anus blivit svårt sargade av Madsens "lekar". Men det är ju inget som kommit fram. Än.
Citera
2017-09-07, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
När vi ser rena förhör som i en förundersökning eller ett videoförhör, ljudfil osv kanske man kan knäcka Madsen, men i en liverapportering är det inte fullständigt klart vad fan han säger. Därför blir det extremt tjatigt om dom här förbannade strumpbyxorna. Fatta att vi inte har något mer än det media ger oss via deras usla översättning och väl valda delar. Han ska genomgå massor av förhör till och han har redan ändrat sin story flera gånger sedan han klev i land, och kommer fortsätta med det så länge det framkommer information som han konfronteras med.

Ok som master då kanske? Eller i någon annan kinky gummioverall med kaptenskeps?
Läder och lack samt lite kättingar... hmm. Le Marquis de Madsen.

Vad vi ser spelar ingen roll, det är inte vi som skall knäcka Madsen. Häktningsförhören i DK anses mer betydelsefulla än de vanliga polisförhören eftersom grundlovsförhören sker inför domstol och antecknas i rättsboken.

Så dessa häktningsförhör är prio ett i Danmark och anledningen till att dessa oftast tar timmar där vittnen kallas osv mot Sveriges några minuter för att häkta någon med fulla restriktioner är för att de har ett mycket stark värde så ingen ide att försöka förminska dessa förhör för att du blir borttrollad av media och tappar tråden.

De danska rättsväsendet fixar detta galant skall du se både med eller utan media.
Citera
2017-09-07, 09:49
Medlem
Det blir ju tvångsinläggning för Madsen. Så här blir det för honom:
(om detta lagts in tidigare så ber jag om ursäkt - men lite intressant)

- Hvis personen derimod er indlagt på en retspsykiatrisk afdeling, hvor der andre patienter og personale i døgndrift, så kommer andre vurderinger med ind i undersøgelsen. Der observerer personalet, hvordan personen taler til andre, hans personlige hygiejne, hvordan sover han om natten. Det kan også være, hvordan personen sidder og spiser ved bordet, øser han f.eks. alt maden op til sig selv uden at tænke på andre? Det er alt sammen noget, som indgår i en endelig vurdering, siger den ledende overlæge.

Peter Madsen sagde i går i retten, at han ikke ønskede at medvirke til en mentalundersøgelse.
Trods en sigtets modvilje over at skulle undersøges, ender det ifølge overlægen typisk med, at personen samarbejder.
- Siden 1993, hvor jeg startede, har jeg oplevet en person, som ikke sagde et ord til personalet i nogle måneder. Men det ender ofte med, at de taler til sidst, siger hun
Citera
2017-09-07, 09:53
Medlem
Citat:
Varför? Han kände henne inte?

Jag tänkte närmast på att det skulle vara intressant att se om det finns nåt avvikande i hans förhållningssätt till henne.
Normalt kanske man skulle visa empati, reagera spontant och tillmötesgående med beskrivningar etc.
Har han mördat henne är han misstänksam och ovillig att säga för mycket, kanske tom lte nedsättande (för att döda nån måste man ju avhumanisera den).
Äh, jag vet inte. Men jag tänkte mig att en sådan fråga kunde visa på ett avvikande eller underligt förhållningssätt till den avlidna. Och kanske tydliggöra bristen på empati.
Senast redigerad av Golga 2017-09-07 kl. 09:55.
Citera
2017-09-07, 09:53
Medlem
Citat:
Om polisen har ovedersägliga bevis för att KW styckades nere i ubåten, då är det med stor sannolikhet så att det inte behövs några bevis för exakt hur hon dog. Då finns en mer än tillräckligt stark indiciekedja för att döma för mord utan några sådana bevis. Observera som tidigare sagts, vi har morddomar i sverige för såväl mord där det inte finns någon direkt teknisk bevisning mot mördaren, som för mord där man inte ens hittat någon kropp.
Nej, det är inte bevis för mord. Däremot bevis för griftefridsbrott. Hon kan fortfarande ha fått, enligt Madsen, luckan i huvudet. Han styckade henne för transport kan han ju hävda. Även om han nekar nu. Däremot, om de nu hittar något i hennes underliv som bevisar att hon blivit tilltygad där så tror jag de kommer döma honom. Då blir det kanske lite för mycket att jiddra bort. Han har nekat till att något som helst sexuellt har hänt.
Citera
2017-09-07, 10:04
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Vi har samtidigt det kända fallet Linda Chen där man inte kunde utesluta att maken blivit kidnappad av onda kineser och han bara rört Linda när hon redan var död.

Finns inga garantier för något.
Citera
2017-09-07, 10:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vi har samtidigt det kända fallet Linda Chen där man inte kunde utesluta att maken blivit kidnappad av onda kineser och han bara rört Linda när hon redan var död.

Finns inga garantier för något.
Jo det kunde man utesluta men man kunde inte utesluta att Linda dött en naturlig död så trots Mats alla lögner så gick han fri från mord och där fanns ändå dessutom bevisligen ett flertal motiv.
Citera
2017-09-07, 10:21
Medlem
Citat:
Nej, det är inte bevis för mord. Däremot bevis för griftefridsbrott. Hon kan fortfarande ha fått, enligt Madsen, luckan i huvudet. Han styckade henne för transport kan han ju hävda. Även om han nekar nu. Däremot, om de nu hittar något i hennes underliv som bevisar att hon blivit tilltygad där så tror jag de kommer döma honom. Då blir det kanske lite för mycket att jiddra bort. Han har nekat till att något som helst sexuellt har hänt.
Då kommer han säga att de hade sex frivilligt innan. Och olyckan händer efter det. Tro mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in