2017-09-07, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det kanske blir en för låg profil i vattnet vad gäller denna specifika ubåt? Det är därför jag tycker frågan är intressant.

Nej tornet sticker ju upp cirka 3 meter och är gjort i stål och förhoppningsvis inte i frigolit som PMs huvud verkar vara av , så radar ekot bör bli kanonfint av denna ubåt. Så länge den befinner sig i övervattensläge förstås. Skulle vilja säga att den ger 50 ggr bättre eko än ifrån en segelbåt. Och troligen synlig på åtminstone ca 3-4 km (2 nm, nautiska mil) avstånd ifrån de flesta radarenheter...

På frågan om vilka farkoster som brukar betraktas som osynliga för radar så brukar man ju nämna tex gummiflottar, glasfiberkanoter och liknande.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-09-07 kl. 02:26.
Citera
2017-09-07, 02:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nej tornet sticker ju upp cirka 3 meter och är gjort i stål och förhoppningsvis inte i frigolit som PMs huvud verkar vara av , så radar ekot bör bli kanonfint av denna ubåt. Så länge den befinner sig i övervattensläge förstås. Skulle vilja säga att den ger 50 ggr bättre eko än ifrån en segelbåt. Och troligen synlig på åtminstone ca 3-4 km avstånd ifrån de flesta radarenheter...

På frågan om vilka farkoster som brukar betraktas som osynliga för radar så brukar man ju nämna tex gummiflottar, glasfiberkanoter och liknande.

Tack! Ja, sticker tornet tre meter över vattenytan borde det ju med säkerhet synas på ett system som fångar en Maxi 77.
Citera
2017-09-07, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack! Ja, sticker tornet tre meter över vattenytan borde det ju med säkerhet synas på ett system som fångar en Maxi 77.

I dette farvannet finnes det mer enn nok av militære kapasiter, så slapp av.

Polisen har nok den eksakte ruten på meteren.
Citera
2017-09-07, 02:29
Medlem
Citat:
Nej tornet sticker ju upp cirka 3 meter och är gjort i stål och förhoppningsvis inte i frigolit som PMs huvud verkar vara av , så radar ekot bör bli kanonfint av denna ubåt. Så länge den befinner sig i övervattensläge förstås. Skulle vilja säga att den ger 50 ggr bättre eko än ifrån en segelbåt. Och troligen synlig på åtminstone ca 3-4 km avstånd ifrån de flesta radarenheter...

Super. Blir det ett tillfälligt glapp i serien vet man följdaktligen när uläge gäller och tid + position.

Låter för bra för att vara sant.
Citera
2017-09-07, 02:29
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Han har länge fantiserat om det perfekta mordet utfört i en miljö han behärskar till 100%. Nu har han en grandios självbild så han förstod inte att han just inte hade koll till 100%. Svaret finns i hans dator då han funderat på detta länge så finns där anteckningar av olika slag.

Är det en gissning, eller har man hittat det i hans dator?
Citera
2017-09-07, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK. Fast jag förstod aldrig varför man väntade så länge vid bärgningen, med att gå in i ubåten. Tänk om K hade legat där, fortfarande levande, i ett utrymme som var avskilt med vattentäta skott! (Förutsätter att myndigheterna inte kunde veta om det fanns sådana utrymmen eller inte.)

Hon hade nog inte kunnat leva längre än knappt ett dygn max, eftersom hon skulle varit så nedkyld att hon dog bara av det. Nedkylning är ibland vanligare än drunkning förutsatt att man har flytväst. Så tyvärr,

Med såna där överlevnadsdräkter eller neoprendräkter kan man klara längre tid,

Om man ska klara sig riktigt många timmar i havet så bör det vara åtminstone +26-28 C i vattnet, då förloras så pass lite värme att man kan klara sig länge i sådant vatten, Törsten blir dock snabbt ett problem

Sen är det ju en annan sak att luckan ska ju ha lämnats öppen, nu vet jag ju inte om luckan gått igen av sig självt sen när den sjönk, och att det fanns luft kvar, typ...

Sen en annan sak är ju att man kunde inte skicka in dykare där, pga att luckan är för trång, man kan inte få med sig tuberna in helt enkelt
Citera
2017-09-07, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är det en gissning, eller har man hittat det i hans dator?

Nej. Han vägrar att avslöja lösenordet.
Men troligen finns där mycket avslöjande saker.

Det var mest troligt datorn han var ute efter när han klev iland.
Inte frun och tre katter.

Dom kanske bara hade två katter.
Senast redigerad av Remark 2017-09-07 kl. 02:48.
Citera
2017-09-07, 03:03
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Försvararen ville väl framstå som att hon kunde försvara PM på ett nöjaktigt sätt, som man ska bete sig som advokat. Att sen detta inte alls tas upp i rätten är väl inte så konstigt, åklagaren vill väl kunna pussla ihop ett tänkbart händelseförlopp, och det är väl antagligen en hel mängd lösa trådar ännu i detta. Förhandlingen handlade ju bara om fortsatt häktning - Rättegången ligger nog långt borta skulle jag tro, om nu inte PM vänder på en femöring, och erkänner hela storyn, Det vet vi ju inte, han är ju överraskningarnas man i en del avseenden.

Så jag håller för sannolikt att han blir dömd för mordet, Vad som redan har framkommit borde räcka gott och väl - Det är bara upploppet kvar - Trist historia faktiskt....

Man kommer nog att försöka undvika överklaganden så gott det går, hela historien är ju verkligen så otroligt bisarr och jag tror inte att det danska rättsystemet vill ha så mycket mera med detta ärendet att göra faktiskt...

I och för sig att det finns ett stort allmänintresse i denna händelse, men jag tror inte att danskarna är så där jättepigga på att detta valsas runt i evigheter heller...

Huvudet på spiken ja, jag tror att de kunnat leta igenom datorn ganska omgående, Än så länge kanske det bara är ett fåtal som känner till vad som finns på den. Egentligen behöver ju åklagaren inte avslöja vad som fanns på den, utan det räcker med att denne kan presentera ett tillräckligt bra åtal, mer behövs ju inte.

Håller med, om hon dog så snabbt så hinner man ju inte blöda så mycket, Hjärtat stannar ju och blödningen avtar. Och ett krossår i huvudet stort som en snusdosa det blir inte jättemängder med blod, fast en del kan ju tycka att en blodfläck stor som en snusdosa är jättemycket förstås

Åk till tex Grekland eller Turkiet, där kan du hitta gubbar som är rynkiga på alla håll och ledder fastän de inte är så gamla,

Hum? Ok? Jag får studera detta vidare förstår jag. Men han ser i alla fall konstig ut. Vattniga tomma fiskögon och diagonala rynkor i pannan som ser ut som spröt, påminner han om en stor gammal mal som simmar omkring i havsdjupet, ett sjöodjur funkar också .Lås in honom i ubåten och sänk den igen, synd att han ångrade sig i sitt suicidaltänkande, men narcissismen tog väl över, eller ville han hem till frun och katten?
Citera
2017-09-07, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
HUR skulle hon veta det om ingen annan, inte av alla dom som kände honom väl, visste det?

Hade inte varit rädd för honom, tror jag. Just för att han verkar utåtriktad och pladdrig.
Känns nog mer obehagligt med en inåtvänd typ.
Dessutom: han var ju "raket-Madsen" "med folket", vittnet som vinkade av dem.

Hur skulle någon kunna tro att han skulle våga mörda...? Försöka våldta? Möjligtvis försöka stöta på en...

Men sen skulle man ändå kanske inte gjort det.

Hon ville dock göra intervju med honom "geniet".

Bara det att han hade helt andra grejer i sitt bagage att visa. Och han brydde sig inte, där och då, pga att han kom in i en annan värld när han befann sig på havets botten. Antagligen där han parkerade och försökte våldta henne.
Citera
2017-09-07, 04:28
Bannlyst
som jag sagt inledningsvis långt innan de dragit upp båten - nya " förklaringar " på vad som hänt KW. Blir så j-a förbannad på dessa lögner.." fått luckan i skallen "..

Han om någon borde ju veta detta, att FÖRST stiga upp ur luckan..säkra den för att hon ska kliva upp. Fattar ju till och med en barnunge. Så plötsligt " halkar " han..och " tappar greppet " om luckan. Hon får den i skallen och dör..och plötsligen råkar han få syn på sågen med rött handtag som ett vittne sett honom bära timmarna innan seglatsen ( som fortfarande inte är funnen ). Och till sin stora glädje råkar han hitta några rör från verkstaden ..som bara ligger där och skräpar på båten..som om onödigt metall och skrot gärna får husera på ubåt av ren kärlek liksom...sågar henne i delar..dumpar i vattnet för att han fått panik..för vad ska hans fru säga om han råkar halka och en ung journalist dog pga det...då kanske hon skiljer sig?.. Oj - tänker PM..sen får han en snilleblixt ..han åker omkring resten av kvällen och natten utan laternor..inte för att han vill...men för att han kan..slösa på bränsle och tända levande ljus och titta på stjärnor som inte finns..och lyssnar säkert mozarts femma också . Några timmar senare när solen börjar dyka upp får han ännu en idé.." tja..varför inte sänka båten? det vore ju kul..det har jag aldrig gjort förr..ska bli lajbans ovan på allt detta.." Inte för att jag vill..men för att jag kan. Orkar inte med att läsa mer om den idioten. En narcissistisk personlighetstörd individ, lögnande sociopat helt utan verklighetsförankring.
Citera
2017-09-07, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Det er på tide at Raket-mannen får oppfylt sitt høyeste ønske, å sveve rundt i verdensrommet.

Raket-Madsen har aldrig fel. Han är Grandios, han kommer att överklaga alla domar till Högsta rätt. Detta är nog bara början på en låång process eller så blir jag enormt imponerad av danskt rättsväsenede. Dom borde imponera då Danmark innehar plats Nr 1 i Världen enl "The World of Justice Project".

Källa:https://worldjusticeproject.org/
Citera
2017-09-07, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Det "farligaste" för PM i direkt närperspektiv är, givet hans tidigare utsagor, om polisen kan bevisa att KW styckats inne i ubåten. Då faller ju hans historia platt och han måste hitta en förklaring till hur kroppen blivit styckad inne i ubåten utan att han själv varit delaktig...

Därefter har vi detta med tornluckan - visar det sig att det är osannolikt att det gått till så (eller t.o.m. finns spår som visar att det inte gått till så) får han ju nästa problem, d.v.s. orsaken till att KW avled.

Det finns ett stickspår på detta med tornluckan. Om det visar sig att den inte kan ha "slagit igen av sig själv" är det ju de facto PM som måste ha slagit igen den - med vilja eller pga misstag. Om den sedan orsakat hennes död då har han ju åtminstone nått upp till vållande / grovt vållande till annans död (eller snarare danskans motsvarighet, det är inte exakt samma som i Sverige). Är det med vilja luckan har slagit igen, då är han uppe på mord-nivå.

Sedan har vi vidare analyser av torson. Ska bli intressant att se vilka fynd som finns där. Han verkar ju ha varit _väldigt_ angelägen om att den inte ska hittas med tanke på punktering av torson, tyngder m.m.

En passus är att han uppenbarligen har någon slags allmän dragning till ubåtar, varför annars bygga en, bo i en, och leva rövare för att få ha den. Detta med att dyka med ubåten / i ett litet utrymme och försätta sig själv och en medpassagerare i en så "utlämnande"/isolerad situation kanske får honom att gå igång sexuellt? Vad vet jag...

(Frågade de förresten någon gång om det sex han erkänt att han haft skett i uläge eller ej? Hade varit intressant att veta, för är man ute med ubåt, dyker med den och tycker att det är en bra/cool idé att ha sex i den då har man ju i alla fall någon slags preferens för det. Sedan kan det ju iofs vara en "kul grej", men frågan är ju om det i så fall "bara" är en kul grej för honom, eller om det är en trigger.)

Han erkänner när han blir överbevisad. Han visste att han kommer bli misstänkt eftersom Kim åkt med honom. Men han säger att han släppte av henne. Och tänkte att det kan de ju inte bevisa motsatsen, oavsett vad de misstänker. Osv. Om de kan bevisa att hon styckas i ubåten och att han måste gjort det, då kommer han erkänna det. Men hålla fast vid att det var en olycka. Om de kan bevisa att det inte var en olycka så kommer han t ex säga att han agerade i självförsvar, att hon attackerade honom.

Han tänker att de inte kan bevisa något och att han då kan komma undan på något sätt så länge han nära nekar. Han vet att dom tror/ är säkra på att han styckar henne. Men han säger bara som svar att nä hon var hel har jag sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in