Citat:
Ursprungligen postat av
PaulSmith
Ser ut som att Slemhögs lilla plan att byta till sig en större lgh och hyra ut ett rum till en inneboende som ska stå för större delen av hyran inte är i linje med reglementet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tillatet-med-inneboende-men-inte-till-vilket-pris-som-helst
Du tror inte man kan runda det där? hahaha, hur lätt som helst snarare. Varenda rum eller hyresrätt hyrs ut för mycket mer än bruksvärdeshyra.
Det är bara glöm jag hyr ut ett rum för studentkorridornivå för 2500 kr /mån och med allt besvär att ha en inneboende som behöver låna ens badkar ibland och kök och paranoain man kanske får sina saker stulna eller genomsökta, nej det ska man ha betalt för.
Dummaste jag någonsin hört att man får ut 2500 för hyra ut ett rum, har inte förekommit på 20 år.
Alla som hyr ut ett rum i Stockholm tar typ minst 4500-6000 nu. Jag skulle ta ut minimibelopp 4500 och få 2000-2300 kr hyra själv.
Sen ska det införas samma regler som borätt och hyresrätt vid andrahandsuthyrning av hel lägenhet, att man bara får ta ut det kostar en +10-15%. Såsom det var förut. Var inga problem att hyra en bostadsrätt i andrahand, folk hyr ut för dom bor sambo, studerar på annan ort, längre utlandsresa eller jobb på annan ort och folk hyr inte ut för att dom kan tjäna massa pengar på det. Varför ska folk få tjäna pengar på hyra ut en bostadsrätt men inte en hyresrätt?