2017-09-05, 22:15
Medlem
slemhogs avatar
Kikar på bostäder i San Fransisco nu.

En hyres 3a kostar ungefär 4000-5000 dollar/mån och en motsvarande köplägenhet 0.9-1.2 miljoner dollar.
Det intressanta är kostnaden för lånet inkl 30 års amortering blir ca 3800 dollar/mån för en miljon dollar 3a. Man sparar ungefär 25-30 000 dollar per /år genom att köpa för dom som har möjlighet att göra det.

Likadant som nyproduktion i Sverige nu där hyrorna är något högre än kostnaden för en motsvarande bostadsrätt inkl amortering. Utan amortering inräknad är boendekostnaden 4000 kr lägre för en 3a.

Amerika är här, till nyliberalernas stora glädje. Dom som hyr lägenhet ska förbli kroniskt semi-fattiga och en fattigdomsfälla, som får svårt att någonsin kunna spara ihop kontantinsats och köpa en lägenhet. Man ska kunna se ner på folk som folk gör i Amerika. Många i borgarklassen är mer psykopatiska av sig och mår bättre att se det andra har det sämre än dom utan möjligheter att förändra det.
Dom pengarna man kastar i sjön, stora summor pengar, tar en hyresvärd hand om och lever i sus och dus.

Hyreskontraktstid (rental lease)är 6 mån på en av dom första lägenheterna jag kollade på så man har ingen trygghet utan bor i ett korttidskontrakt som kanske förlängs.
Senast redigerad av slemhog 2017-09-05 kl. 22:20.
Citera
2017-09-05, 22:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det finns studier som med fakta visar majoriteten av folk i hyresrätter tillhör ett ekonomiskt svagare skikt i samhället, därmed gynnar bruksvärdessystemet i det stora hela dom fattigare. Du kan jämföra lägenhetsbytesannonser och hemnet och lägenheters inventarier så ser man oftast stora kvalitetsskillnader.
Du bygger din falska ideologi på enstaka ytterligheter. "Miljardären i hyresrätten" och "3:an på mosebacke för 2500"

Det är möjligt att hyresgäster är fattigare generellt, men som av en händelse visade Aftonbladets granskning att de största hyresvåningarna i city "tillhörde" antingen nolltaxerare eller miljonärer. Är det en slump tror du?
Citera
2017-09-05, 22:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det där stämmer ju verkligen. För det mesta så köper folk BR för dom som har råd med det. Fattigare bor oftare i hyresrätter iallafall alla jag känner. Rika människor säger ofta att dom inte vill med med invandrare,drägg och socfall i hyresrätter. Jag har hört det många gånger.
Vi pratar inte om Hr generellt utan om br på hetaste adresserna och vilka som bor i dessa.

"Rika" köper br för att det är en billigare boendeform än Hr och ger mer valfrihet.

Själv känner jag ingen som bor i hyresrätt och då umgås jag verkligen inte med "rika" personer.
Citera
2017-09-05, 22:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är möjligt att hyresgäster är fattigare generellt, men som av en händelse visade Aftonbladets granskning att de största hyresvåningarna i city "tillhörde" antingen nolltaxerare eller miljonärer. Är det en slump tror du?

Nej inte alls, det krävs ju en miljoninkomst för att klara av dom höga hyreskraven du själv förespråkar, 4-5 ggr årshyran inom bruksvärdesspannet 14-24 000 kr/mån för en paradvåning....
Senast redigerad av slemhog 2017-09-05 kl. 22:33.
Citera
2017-09-05, 22:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej inte alls, det krävs ju en miljoninkomst för att klara av dom höga hyreskraven du själv förespråkar, 4-5 ggr årshyran inom bruksvärdesspannet 14-24 000 kr/mån för en paradvåning....

Hur har en nolltaxerare råd med det menar du?

14 k - 24k kräver väl knappast miljoninkomster? Om nu hyrorna är så pass höga?!
Citera
2017-09-06, 10:08
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du kan bara tänka i sovjet termer.

Vid en nyliberal arbetsmarknad kommer det att finnas hur mycket jobb som helst. På samma sätt som det dignar av varor på hyllorna i butikerna.
Det kan inte du förstå för du är kvar i sovjet-tänket där hyllorna gapade tomma.

Så du som arbetssökande kan välja mellan jobb. Och det kan köparen också. Och där ni kommer överens blir det en anställning.
Och den arbetsgivare som inte betalar tillräcklig blir utan anställda och går i kk.
Och den arbetsgivare som betalar för mycket har för höga utgifter och går i kk.
Lönen blir precis maximal av vad ekonomin orkar med.
Om du ska propagera för marknadsekonomi måste du förstå grunderna. Det är tillgång och efterfrågan som reglerar priserna. Om det är många arbetssökande sjunker priset på arbete. Den som får arbetet är den som tar det för det lägsta priset, alltså lägst lön.
Arbetsgivaren betalar inte "vad ekonomin orkar med", utan så lite som möjligt. Företagsledningens uppgift är att skapa maximal vinst åt aktieägarna, alltså så stor vinst som möjligt. Vinsten är skillnaden mellan företagets inkomster och utgifter, och där utgör lönerna en västenlig del. Ju färre anställda och ju lägre löner, desto högra profit.

Hade företagen betalat maximala löner hade vi inte behövt sluta oss samman i fackföreningar.
Citera
2017-09-06, 10:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Normallönen för ett restaurangbiträde är 20000 och för en läkare 60000. Läkaren tjänar 40000 mer i månaden än restaurangbiträdet, det är närmare en halv miljon om året. Vilket gör ca 20 miljoner i löneskillnad under 40 års yrkesliv. Såna studieskulder finns inte...

Nog är lönespridningen redan mer än tillräcklig, faktiskt nästan i överkant.

Det skiljer inte 40 000 efter skatt.
Citera
2017-09-06, 11:47
Medlem
PaulSmiths avatar
Ser ut som att Slemhögs lilla plan att byta till sig en större lgh och hyra ut ett rum till en inneboende som ska stå för större delen av hyran inte är i linje med reglementet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tillatet-med-inneboende-men-inte-till-vilket-pris-som-helst
Citera
2017-09-06, 17:33
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Vi pratar inte om Hr generellt utan om br på hetaste adresserna och vilka som bor i dessa.

"Rika" köper br för att det är en billigare boendeform än Hr och ger mer valfrihet.

Själv känner jag ingen som bor i hyresrätt och då umgås jag verkligen inte med "rika" personer.
Vilka människor bor i hyresrätt menar du? Jo människor som inte kan köpa. Och jag vill inte att dom som inte har råd ska få ännu sämre ekonomi.
Citera
2017-09-06, 18:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vilka människor bor i hyresrätt menar du? Jo människor som inte kan köpa. Och jag vill inte att dom som inte har råd ska få ännu sämre ekonomi.

Hmm så har en miljardär inte råd att köpa?!

Du förstår inte grundproblemet här märker jag. I city bor inte fattiga hyresgäster som "inte kan köpa", utan snarare miljonärer...
Citera
2017-09-06, 18:12
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Hmm så har en miljardär inte råd att köpa?!

Du förstår inte grundproblemet här märker jag. I city bor inte fattiga hyresgäster som "inte kan köpa", utan snarare miljonärer...
Jo det är därför jag kan tänka mig någon typ av maxinkomst på vissa hyresrätter. Men då får jag en annan person här på forumet efter mig. Miljardärer kan köpa BR.
Citera
2017-09-06, 19:37
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Ser ut som att Slemhögs lilla plan att byta till sig en större lgh och hyra ut ett rum till en inneboende som ska stå för större delen av hyran inte är i linje med reglementet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tillatet-med-inneboende-men-inte-till-vilket-pris-som-helst

Du tror inte man kan runda det där? hahaha, hur lätt som helst snarare. Varenda rum eller hyresrätt hyrs ut för mycket mer än bruksvärdeshyra.
Det är bara glöm jag hyr ut ett rum för studentkorridornivå för 2500 kr /mån och med allt besvär att ha en inneboende som behöver låna ens badkar ibland och kök och paranoain man kanske får sina saker stulna eller genomsökta, nej det ska man ha betalt för.
Dummaste jag någonsin hört att man får ut 2500 för hyra ut ett rum, har inte förekommit på 20 år.
Alla som hyr ut ett rum i Stockholm tar typ minst 4500-6000 nu. Jag skulle ta ut minimibelopp 4500 och få 2000-2300 kr hyra själv.

Sen ska det införas samma regler som borätt och hyresrätt vid andrahandsuthyrning av hel lägenhet, att man bara får ta ut det kostar en +10-15%. Såsom det var förut. Var inga problem att hyra en bostadsrätt i andrahand, folk hyr ut för dom bor sambo, studerar på annan ort, längre utlandsresa eller jobb på annan ort och folk hyr inte ut för att dom kan tjäna massa pengar på det. Varför ska folk få tjäna pengar på hyra ut en bostadsrätt men inte en hyresrätt?
Senast redigerad av slemhog 2017-09-06 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in