2017-09-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Sådant får man väl för fan diskutera sinsemellan INNAN man skaffar barn eller hur? Om man väljer att skaffa barn med någon som beter sig som i ditt exempel ovan så kanske man har valt fel partner.

Såå man får inte ångra sig?
var det inte du som var för helt fria val?
Citera
2017-09-05, 23:28
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Lol. Du tycker det är helt normalt att man helt plötsligt bara ångrar sig och bestämmer sig för att sabba hela familjens sammanhållning och ekonomi? Normala människor försöker komma överrens med sin partner när det gäller familjelivet. Visst man får välja att göra så om man vill, men då får man nog också ta konsekvenserna och räkna med en skilsmässa. För vem vill vara tillsammans med någon som bara skiter i upplägget som finns i relationen/familjen och går sin egen väg helt utan hänsyn? Gäller både män och kvinnor
Citera
2017-09-05, 23:30
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:

Om nu mannen väljer att dumpa henne i skiten efter att de kommit överens kan väl hon göra samma sak så får socialen ombesörja fosterhem. Var det inte du som argumenterade för att det inte finns biologiska skillnader så det borde ju vara lätt... Typisk förlorarmentalitet att staten ska styra upp en dysfunktionellt kommunicerande familj. Helt ärligt, vore det dock inte mer förenligt med din ideologi att barnen fråntogs alla föräldrar så att man kan standardisera en könsneutral uppfostring från början? Det ter sig ju som det nästa logiska steg när ni märker att kvotering inte kommer att göra ett skit förutom att försämra för familjer.
Citera
2017-09-05, 23:31
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag ser det då som ett problem. Ett rätt stort sådant dessutom.

Hela det här inlägget visar din totala oförmåga att ta till dig av andras åsikter och att du är helt ointresserad av att få några svar.

Ja, det visar att du anser att du har rätt åsikter och alla andras åsikter helt enkelt är fel.

Det förklarar varför du vill påtvinga folk dina ideal, folk förstår helt enkelt inte hur rätt du har. Det är för deras eget bästa.

Du förstår inte att det finns saker som inte går att avgöra med genusvetenskap, att det finns saker som två personer kan tycka helt olika angående, utan att någon av dem för den sakens skull har fel.
Citera
2017-09-06, 00:12
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Och det är ju fullt lagligt idag...Är inte sexsäljandet som är förbjudet utan sexköp.

Det du vill ha är att det ska vara fullt lagligt KÖPA någon annan för att utnyttja för sex.

Läs vad jag skrev igen. Jag vill att det är individen som ska få avgöra på vilka premisser någon annan ska få ha sex med honom eller henne. Inte du, inte jag, inte pappa staten. Därav följer att sexköplagen bör avskaffas eftersom den förflyttar denna rätt från individen till staten. Staten tar på sig rätten att avgöra på vilka grunder du får ge samtycke till sex eller ej.

Citat:

Nej och jag läste lite för fort..men könstympning är kriminaliserat.

...och är det inte lite märkligt att den största självutnämnda förkämpen för jämlikhet mellan män och kvinnor (feminismen) är så tyst i den här frågan? Jag garanterar att det skrivits hundrafalt mer om manspreading än om manlig omskärelse från feministiskt håll. Varför då? Att omskärelse av små pojkar är tillåtet innebär ju inte vara en enorm kränkning av den enskilde pojkens rätt till ajälvbestämmande över sin egen kropp, men även en EXTREMT uppenbar orättvisa mellan könen. Det är svårt att tänka sig att de skulle acceptera en kvinnlig motsvarighet.

För tydlighets skull; nu syftar jag inte på de vanligare formerna av kvinnlig könsstympning, men vi kan väl som hypotetisk jämförelse tänka oss ett scenario där någon bara skulle vilja skära bort lite grann av deras dotters blygdläppar. Inte så mycket så att hela snippans funktion skulle vara förstörd för all framtid, men väl tillräckligt för att ändra dess utseende (till det bättre tycker mamma och pappa) och för att sänka hennes känsel under sex. Lägg därtill smärtor i samband med ingreppet och påföljande infektionsrisk. Jag tror inte att den feministiska reflexen skulle vara att rycka på axlarna åt detta. Men av någon anledning anses det ok när det görs på en pojke. Det rimmar väldigt illa med påståendet om feminism som en rörelse som värnar om både mäns och kvinnors rättigheter.

Citat:

fast vi har massor med statliga förvaltningar, institutioner, styrelserum som avgör viktiga frågor för hela samhället. Tycker nog det är av rätt stor vikt att vi har en spegligna v samhälelt i syort så nära som möjligt för att rätt beslut ska tas vid dessa bord.
Och att det därför finns mycket goda skäl att ex. ha 50/50 på universitet/ vid forskning/ vid politisk makt/ vid domar bord etc etc.
Likosm helelr inte speciellt svårt att skaffa, eftersom underlaget är enormt. Finns tillräckligt med både utbildade och intelligenta män och kvinnor för att kunna plocka ihop ex. en riksdag som speglar invånarna väl.
Börjar riksdagen bara bestå av 70 åriga gubbar så har vi liksom ett problem.

Ännu ett område där din världsbild krockar med min. Säg så här; Alice Teodorescu och Sakine Madon skulle representera mig långt mycket bättre än Jonas Sjöstedt eller Anders Lindberg. Trots att jag är man. Könet saknar betydelse I samtliga fall du radar upp. Det intressanta är vilken kompetens de utvalda individerna har.

Dina teorier om representation, där det är viktigt att snopp- och snippration matchar befolkningens antyder ju för övrigt att du anser att män och kvinnor är väldigt olika. Så olika att du tycks mena att en man inte ens kan representera en kvinna eller vice versa. Samtidigt tror du absolut inte att män och kvinnor kan ha olika preferenser när det gäller prioriteringar mellan familj och karriär. Jag får inte riktigt ihop det...

Citat:

jag vet bara 2 områden där kvinnor sitter med fördelar...enskild vårdnad och universiteten.

...och strafflängden för likvärdiga brott
...och de sexuella valmöjligheterna
...och självmordsfrekvensen
...och betygen
...och medellivslängden
...och aborträtten

Citat:

Och båda dessa ligger ju på feminismens/ samhällets bord som problemområden för pojkar/män.
Så ser faktiskt inte vad du menar.

Men kom igen nu Merapi. Du kan väl inte på allvar mena att svenska feminister lägger ens i närheten av lika mycket energi på att öka andelen män som tilldöms enskild vårdnad (eller minska den kvinnliga) som man gör med att exempelvis diskutera mansplaining? Jag måste faktiskt säga att jag inte kan komma på ett enda exempel där en prominent feminist kämpar för att förändra processen för vårdnadstvister. Jag är inte säker på att en sådan rörelse ens existerar inom den svenska feminismen.

För att förtydliga; jag påstår inte att vårdnadstvister per automatik måste vaa diskriminerande mot män bara för att de sällan vinner tvisterna. Det kan vara helt i sin ordning om det generellt sett är vanligare att männen är olämpliga föräldrar. Men den moderna feminismen förnekar ju att det könen generellt kan vara mer eller mindre lämpade för olika saker.

Citat:

Flicvkors hjärnmognad är ett faktum...knappat mitt hittepå.
Fäders större kriminalitet som gör att de faktiskt borde uppvisa något mindre andel av enskild vårdnad som speglar detta faktum är också faktum och itne mitt hittepå.
Vi vill liksom inte att all världens Anders Eklundar ska bli enskilda vårdnadshavare eller hur? De ska inte ens vara nära barn överhuvudtaget. och tyvärr är det så att dessa typer finns mer hos män än de existerar hos kvinnor. Inte mitt fel.

Jag tror att du har rätt - men det är ju precis det här som är min poäng. 50/50 är en dålig sak att sträva efter eftersom gruppen män inte är identisk med gruppen kvinnor. Grupperna har olika styrkor och svagheter. Skillnaderna inom grupperna är stora, men på det stora hela så existerar medfödda biologiska/hormonella könsskillnader och dessa påverkar vårt beteende alldeles oavsett hur vi organiserar vårt samhälle.

Citat:

jag förnekar absolut inte att det finns diskriminering inom detta område mot fäder, det gör det absolut.
men dessa saker bör också spegla mäns större frånvaro från sina barn ( män tar trots allt bara 24% av föräldraledigheten och detta måst ju tas hänsyn till i vissa fall)
och män har större risk att just vara kriminella än vad kvinnor har.

Jag vet att jag är elak här; men vad blir den logiska parallellen till lönenivå och karriärsutveckling?

Citat:

Tycker du man ska bortse från dessa saker då man dömer enskild vårdnad?
En far som inte varit närvarande för sin 2-åring och suttit i fängelse för pedofili ex. han ska ha samma chans få enskild vårdnad som morsan som varit där och som inte blivit dömd för pedofili.
Rimligt?
I de fall där båda föräldrarna varit ungefär lika närvarande och ingen är dömd men de kan absolut inte samarbeta kring barnet, så ska båda föräldrarna ha samma möjlighet få enskild vårdnad.

Jag tycker precis som du i denna fråga. Men jag tycker att det är fascinerande att du inte kan vidga dina vyer och åtminstone testa ett liknande resonemang på skillnader i lönenivå och karriärsutveckling.
Citera
2017-09-06, 06:03
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Nä det ska vi inte.

Varken avskaffa pappamånder eller föräldraförsäkring.
fullkomligen vansinnigt.
Varför det?
En stor majoritet har varken eller och det funkar kanon.

Att det skulle vara vansinne får du allt ta och bevisa.
Citera
2017-09-06, 06:13
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Nä de är mest dumma.
Finns inga individer som kan realisera sina drömmar utan att ha en ekonomisk trygghet.

jag kan gå med på att avskaffa det mesta av vårt bidragsystem, men då införa medborgarlön istället.
Men inte gå med på att vi ska ta bort hela den offentliga trygghetsgrunden för människor och dessutom göra det i en tid där alla förutspår att vi går mot allt mindre arbete och större arbetslöshet.

jag vill inte tillbaka till ett fattigmans sverige, där det sitter svenskar och tigger, tack.
där folk itne kan betala för grundläggande sjukvård, medeciner och där det blir en enorm ekonomisk katastrof för en hel släkt om någon råkar föda ett handikappat barn, eller pappa blir dement...

Du har redan dina ideal i världen. bara sök upp de länder där störst misär råder, och voilá! din utopi.

Jag kan inte skaffa mig någon ekonomisk trygghet när staten snor 55% av en vanlig arbetares lönekostnad.

Du vet att det aldrig skulle gå att ge en tillräckligt hög medborgarlön för ett drägligt liv?
Men jag är faktiskt redo att testa. Bättre det än inkomstbaserade bidrag.

Märkte du inte att jag höll kvar sjukvård som en skattefinansierad verksamhet?

Just ja. Jag vill avskaffa vår representativa demokrati och införa en baserat på lottning, där ett råd lägger förslag (motsvarande regering idag) framför en lottad riksdag som kan avslå eller anta förslagen.
Personerna väljs in på två år där man byter ut hälften varje år.
Senast redigerad av Pungtering 2017-09-06 kl. 06:59.
Citera
2017-09-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag kan inte skaffa mig någon ekonomisk trygghet när staten snor 55% av en vanlig arbetares lönekostnad.

Du vet att det aldrig skulle gå att ge en tillräckligt hög medborgarlön för ett drägligt liv?
Men jag är faktiskt redo att testa. Bättre det än inkomstbaserade bidrag.

Märkte du inte att jag höll kvar sjukvård som en skattefinansierad verksamhet?

Just ja. Jag vill avskaffa vår representativa demokrati och införa en baserat på lottning, där ett råd lägger förslag (motsvarande regering idag) framför en lottad riksdag som kan avslå eller anta förslagen.
Personerna väljs in på två år där man byter ut hälften varje år.

Suck jo det kan du...de 55% går till alla de saker du och din familj behöver för att vara trygga.
Du hade ex. aldrig i livet haft råd med en svår sjukdom/ dement förälder/ lång arbetslöshet på en vanlig lön om där inte finns en offentlighet. Kallas trygghet.
Citera
2017-09-06, 09:30
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Suck jo det kan du...de 55% går till alla de saker du och din familj behöver för att vara trygga.
Märkligt, folk verkar inte särskilt trygga i Sverige längre.

http://omni.se/forskare-skjuts-mer-i-sverige-an-i-andra-lander/a/12yzB

Citat:
Du hade ex. aldrig i livet haft råd med en svår sjukdom/ dement förälder/ lång arbetslöshet på en vanlig lön om där inte finns en offentlighet. Kallas trygghet.
Kallas försäkring.

Men låt gå. Jag tänker inte argumentera emot single payer, eftersom jag själv är för det.

Du förstår dock inte att det alltid finns en baksida, eftersom du tror att du tror rätt och rätt är bra.

Baksidan är att när staten säger att du inte är värd att lägga pengar på, så får du ta konsekvenserna av att ha betalat för andra i hela ditt liv istället för att behålla pengarna och spara ihop till din egen vård. Du blir beroende av statens välvilja, och ekonomi.

http://www.expressen.se/halsoliv/opererad---men-skuldsatt-for-livet/

Frågan är vad du kommer att säga om du inte får någon pension, inte något äldeboende och inte någon vård om 20 år, samtidigt som du inte har kunnat spara ihop till det själv pga det extrema skattetrycket.

"Jag hade rätt i alla fall, det är alltid något" - Merapi om 20 år?
Citera
2017-09-06, 09:32
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Vet du vad ekonomisk trygghet innebär? För de flesta innebär det att man har mer pengar i plånboken, inte att ge bort hälften till ett gäng klåpare som lajvar regering och slösar bort allt på lyxmigranter.
Citera
2017-09-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vet du vad ekonomisk trygghet innebär? För de flesta innebär det att man har mer pengar i plånboken, inte att ge bort hälften till ett gäng klåpare som lajvar regering och slösar bort allt på lyxmigranter.

Nej för de allra flesta innebär det att om man faller så finns det någon/ något som hjälper en.
Citera
2017-09-06, 11:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Nej för de allra flesta innebär det att om man faller så finns det någon/ något som hjälper en.

Ett basalt skyddsnät är väl att föredra för dom allra svagaste SVENSKA medborgarna. Men nu behandlar man välfärden som om det är lördag hela veckan. Några av oss vill faktiskt jobba och känna att man inte ger bort allt till en välfärd som missbrukas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in