Citat:
Ursprungligen postat av
dack
Däremot har ju luckvredet ett handtag som sticker ner som en pigg och träffar då handtaget rätt i skallen så spräcker det säkert kraniet.
Du menar det svarta plasthandtaget. Nej, det tror inte jag, att det spräcker skallen. Det gör ont, men inte mycket mer.
Man måste komma ihåg, att KW förväntas stå på stegen, vara på väg upp. Det finns inget "mothåll", när något träffar huvudet, kommer huvudet att tryckas ner/undan. För att det inte ska ske, måste det vara något rejält tungt som träffar med hög fart, det måste vara en hög rörelsemängd. Annars e "flyttar" huvudet på sig.
Med den korta svängradien som luckan har, med dess trots allt begränsade vikt, med mothållet,och med de omständigheter i övrigt som råder, så menar jag att det inte kan inträffa. Jag upprepar återigen, man kommer upp med armarna först när man klättrar upp ur det där röret. Se filmen ovan där Madsen öppnar luckan med en arm. Händerna och armarna först. Det är där man har armarna när man klättrar upp på en stege i ett trångt utrymme som slutar och upp på något ovanför sig.