Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Jag har i dag sett åtminstone två olika beskrivningar av hur olyckan med luckan skulle ha gått till. Den ena antyder att han ser lucka vara på väg igen men han halkar och lyckas inte stoppa luckan. Skulle vara bra att hitta ett ordagrant utdrag på danska av vad han säger i rätten - Google Translate vinner 100 gånger om mot de översättningar som finns i svenska tidningar. De lyckades ju till och med översätta luckan till "lod".
Jag kan omöjligt tänka mig att han skulle ha stått och hållit upp luckan - tror att om du läst någonting sådant har någon reporter gjort ett misstag i sin visualisering av vad PM sagt. Det jag undrar över är om det finns någon spärr som låser luckan i öppet läge - den är tung nog att inte gå igen av sig själv men om någon som klättrar tar ett rejält tag i den och drar i tron att den sitter fast så kan det bli bula i huvudet.
Jag tror inte denna bild har något motvikt - jag tror detta är en bild från typ 2008-2009 och före ombyggnaden. Jag har en svag minnesbild av ett litet annorlunda utseende från något videoklipp jag sett. Men är inte sugen att svepa igenom ett par timmar video på jakt efter någonting jag rent av kan minnas fel.
Det där med att han höll i luckan och tappade den var i alla fall både vad som stod i Ekstrabladet och som en reporter där rapporterade muntligen. Det kan så klart vara en felaktig återgivning av vad PM sa men jag tycker det låter lite för exakt för att vara fel.
Bilden är säkert från efter renoveringen. I den här gamla filmen från 2008
https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo (synd precis första sekunderna) är "röret" som leder ner från luckan mycket skabbigare på insidan och på bilden är där ju strålande vitt och fint.