2017-09-05, 22:23
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej - motvikten gör att man inte behöver vara så stark för att öppna/stänga luckan. Men motvikten gör att luckan får ännu högre totalvikt. Dvs när man fått upp farten på luckan så är det den fulla massan man krockar med. Motvikten minskar bara den statiska tyngden av luckan när den i viloläge ligger på din hand.

Är luckan avvägd/balanserad med motvikt för att lättare gå att manövrera gäller det naturligtvis både vid öppning och stängning. NÄR LUCKAN STÄNGS = ÄR PÅ VÄG NER SÅ ÄR MOTVIKTEN PÅ VÄG UPP o VICE VERSA. Därför är den delen av ditt inlägg felaktigt.
Citera
2017-09-05, 22:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kan tänka mig att man i det läget även kan lassa in kroppen i bakluckan och begrava den någonstans. Kanske stycka den för att ytterligare sprida bevisen. För att polisen inte ska hitta några spår av ens bil eller en själv (man har ju kollat att personen är död, kanske försökt ge första hjälpen) på kroppen, och för att polisen inte ska veta exakt var och när personen dog och börja leta efter bilar som var ute och körde den vägen den natten. (Obs man är inte lika med jag, jag har inte ens körkort så det kommer aldrig att hända.)

Självklart kan man dikta ihop precis vilken historia som helst och hävda att man handlat i chock, men det är sannolikhetsmässigt inte trovärdigt med vilken historia som helst. Det vet du också Merwinna.
Att du inte har körkort blir ingen skräll direkt, med tanke på din slutledningsförmåga.

Fan, har för mig att du verkat klok i andra trådar men jag kanske blandar ihop dig med någon annan.
Citera
2017-09-05, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag funderade lite det PM påstår att KW fått en lucka på 70kg i huvudet, det borde väl bli en kompression av ngr ryggkotor isf, som måste kunna ses vid en obduktion.
Blir mest nacken som tar stryk, trafikolyckor där du krossar rutan med skallen ger ofta diskbråck i nacken... Även om man är bältad kan man nå rutan.

Osökt kom jag att tänka på ett tidigare inlägg där man genom ubåtskaptenens datorvanor gjorde han till en riktig hemsking.
Okey, låt oss säga att nån flashbackare skulle bli indragen i något och man sökte igenom burken samt kolla googlesökningarna
Det blir inge roligt att bortförklara varför det sökts på konstigheter, som i detta fallet när man velat hitta "sanningar".
Citera
2017-09-05, 22:26
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Om öppningen är 520 mm, jag uppskattar kanten, tätningsytan till c:a 30 mm bredd. Om vi räknar luckan som en kalott med diameter 520+2x30=580 mm, höjden uppskattar jag till c:a 25 % av diametern, alltså 145 mm. Arean av en kalott är A=pi*(a²+h²) där a är kalottens radie och h dess höjd. Då har vi en area på 33 dm². Är luckan 10 mm tjock av stål med densitet 8 kg/dm³ borde den väga c:a 26 kg. 10 mm är rätt tjockt till en så liten lucka och jag tror verkligen inte den är tre gånger så tjock.

Det finns ingen fjäder eller motvikt som hjälper en att öppna luckan.
Men snälla. Ifall KW dog som PM säger eller inte saknar faktiskt betydelse. Det kommer iaf inte gå att motbevisa utan huvud. Vad PM påstår saknar all trovärdighet, och bör därför (självklart) inte betraktas som trovärdigt. Han förnekar ju styckning för f-n! De som tror att dessa "indicier" inte väger lika tungt som ett erkännande förstår inte brottsjuridik. Han hade i princip varit i samma läge om han sagt att han ströp henne. Det går nämligen heller inte att bevisa!
Citera
2017-09-05, 22:27
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, bara det nu inte går och blir ett jäkla ledsamt Mats Alm-fall av det här eländet.
I frånvaro av någon säkerställd dödsorsak blir man nödgade att låta den uppenbart
personlighetsstörda dansken slippa undan med en dom för ett griftefridsbrott.
Det vore verkligen illa men tyvärr så finns det väl en viss risk för att det kan sluta på
det viset även om det är en hel del som skiljer åt mellan dessa två fall.
Styckningen framför allt. Den är minst sagt bestickande för danskens vidkommande.

Han borde nog ha medgett den för i och med att han nu så kategoriskt förnekar att han
gjort sig skyldig till en sån och det är fullständigt uteslutet att offrets kroppsdelar
separerats av någon annan än honom, så blir det övriga han påstår, att Kim Wall dog
genom en olyckshändelse, så ifrågasättbart som det någonsin kan bli.
Hans trovärdighet kunde varit bättre om man säger så.

Hur många av dem som idag tog del av vad som framkom vid häktningsförhandlingen
svalde vad Madsen berättade? Att det var en tragisk olycka som ändade den unga
begåvade svenska journalistens liv?
De torde vara lätträknade, de som gick på hans story, gissas det här.

Med all sannolikhet mördades Kim Wall och det är väl då förmodligen sexrelaterat.
Men aldrig lär dansken tillstå nåt sånt dessvärre.
Han är nog som de flesta andra gärningsmän, för feg för att stå för vad han gjort.

Peter Madsen udspurgt om S/M- og kvælningssex
http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-udspurgt-om-sm-og-kvaelningssex/6808796

Här är slutligen ett klipp med Kim Wall på en av sina reportageresor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unika-bilder-se-kim-wall-pa-reportageresa

Hon var en söt och fin tjej men ingen super reporter. Kommer inte ihåg ett ord hon skrev efter att läst hennes alster. Alltså hon skrev rätt ytligt. Djupet saknades. Och engagementet . Men hon hade säkert blivit bättre med åren.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var ju för att han insåg att hans liv som Raket-Madsen skulle vara slut, ÄVEN om det "bara" var en olycka. Det sa han ju själv idag, att han gör mycket farliga saker och blir anklagad för att göra mycket farliga saker, och när en person så verkligen dör på en av hans skapelser så skulle hans specialtillstånd från myndigheterna försvinna.
Tycker du att det låter som en rimlig reaktion, att man tar sitt liv istället för att ringa sos?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Självklart kan man dikta ihop precis vilken historia som helst och hävda att man handlat i chock, men det är sannolikhetsmässigt inte trovärdigt med vilken historia som helst. Det vet du också Merwinna.
Att du inte har körkort blir ingen skräll direkt, med tanke på din slutledningsförmåga.

Fan, har för mig att du verkat klok i andra trådar men jag kanske blandar ihop dig med någon annan.

Hur vet du att försvunna personer inte HAR försvunnit på det sättet? Även en vanlig bilist vet ju att det blir väldigt mycket obehag om det kommer fram, att han kört ihjäl någon. Rättegång, kanske fängelse för vållande. Behöva möta de anhöriga i rättssalen. Problem på jobbet, bli av med körkortet som han kanske är beroende av p.g.a. arbetet eller familjesituationen, problem med försäkringsbolaget. Folk som tar avstånd, folk som är skadeglada...
Citera
2017-09-05, 22:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tycker du att det låter som en rimlig reaktion, att man tar sitt liv istället för att ringa sos?

Många människor har nog känt för att ta livet av sig i krissituationer. Men sedan besinnar de sig ju nästan alltid. Och det gjorde ju M också.
Citera
2017-09-05, 22:29
Medlem
trngws avatar
En annan mycket intressant detalj som framkom idag var att kroppen styckats med såg. När man sågar bildas "spånor". Det blir snabbt en hel del spånor, och om kroppen har styckats ombord, borde det gå att hitta rester i form av spånor från sågningen. Även om båten varit vattenfylld och tömts på vatten, så borde det gå att hitta en del rester av dessa spånor. Kanske också det en del av bevismaterial som polisen håller på.
Citera
2017-09-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
http://www.spiegel.de/fotostrecke/so-sieht-es-im-u-boot-uc3-nautilus-aus-fotostrecke-151601-12.html
Äntligen en bild på hur det ser ut *i* tornet. Bilder från dylik vinkel har jag eftersökt från dag ett! Känner du till flera?
Citera
2017-09-05, 22:33
Medlem
dialektikers avatar
Tja, nu kan man minsann säga att det vuxit fram en mer och mer bisarr man (och situation, man kommer kanske inte kunna bevisa mord?). Ska han kunna komma att blåsa rättsystemet?
Vad händer då?
Citera
2017-09-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, bara det nu inte går och blir ett jäkla ledsamt Mats Alm-fall av det här eländet.
I frånvaro av någon säkerställd dödsorsak blir man nödgade att låta den uppenbart
personlighetsstörda dansken slippa undan med en dom för ett griftefridsbrott.
Det vore verkligen illa men tyvärr så finns det väl en viss risk för att det kan sluta på
det viset även om det är en hel del som skiljer åt mellan dessa två fall.

Nej det är ingen risk. I fallet Mats Alm kunde man faktisk inte fastställa vare sig när eller hur hon dog. I detta fallet finns det en brottsplats och tonvis med bevis på en plats där enbart Madsen och offret befann sig. Det räcker att visa att hans förklaring om olycka inte stämmer och att han ljuger om styckninge. Och ett av dessa kriterier är ju redan uppfyllda.Så aldrig i livet det blir samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in