2017-09-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Njae...

jag föredrar större tillgänglighet till flera åsikter/ kulturella verk än en liten klick gubbs.

Varför då?

Kan detta tolkas som ett erkännande av att det var feminismen som utrotade kulturmännen?
Senast redigerad av viktigtinlagg 2017-09-05 kl. 19:06.
Citera
2017-09-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Varför då?

du frågar varför jag vill ha tillgänglighet till flera tungviktare och flera åsikter och flera olika typer av konst?

Ja, vad tror du?
Citera
2017-09-05, 19:09
Medlem
Citat:
du frågar varför jag vill ha tillgänglighet till flera tungviktare och flera åsikter och flera olika typer av konst?

Ja, vad tror du?

Tramsa inte, du vet mycket väl att det inte var det jag frågade.

Kan du ge ett ärligt svar?

Jag har ju förklarat att det finns stora fördelar med att ha en kulturelit. Framförallt ger det skillnad och positioner att sträva efter och folk man vill träffa.
Senast redigerad av viktigtinlagg 2017-09-05 kl. 19:12.
Citera
2017-09-05, 19:27
Medlem
Citat:
Tramsa inte, du vet mycket väl att det inte var det jag frågade.

Kan du ge ett ärligt svar?

Jag har ju förklarat att det finns stora fördelar med att ha en kulturelit. Framförallt ger det skillnad och positioner att sträva efter och folk man vill träffa.

Du har skapat en tråd där du ex. framställer det som att enbart män kan vara en kulturelit överhuvudtaget.
vilket jag som kvinna och feminist självklart motsäger.

Du har skapat en TS där du lägger fram en teori om att feminismen sitter och försöker utrota kultur och "kulturmän", vilket jag inte ens orkar bemöta för det är så dumt från början och avslöjar bara att du nog inte fattat mycket av dagens feministiska kritik mot "kultrumannen" ( som är ett feminisitskt begrepp kring ett fenomen mer än det är en kritk mot män som ägnar sig åt kultur).

Sen kan det väl finnas flera kultureliter? och inte bara en enda, anpassat efter en viss sorts smak? Du gillar ditt och jag gillar datt. Går ju inte bestämma att "ditt" ska vara finare allmänt sett och bättre än "datt" bara för att någon (vem då?) bestämt det, eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2017-09-05 kl. 19:35.
Citera
2017-09-05, 19:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
... mycket bra, naturligtvis. Det är så den fria marknaden fungerar. Konkurrens leder till högre kvalitet.

Kul att du håller med mig.

Skit är gott - fem miljoner flugor kan inte ha fel! Den ultimata kulturyttringen i ett land är tidningsartiklar av typen "Pernilla: jag hittar inte min klitoris"
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-05 kl. 19:51.
Citera
2017-09-05, 19:51
Medlem
Citat:

Sen kan det väl finnas flera kultureliter?

Nej det kan det inte. Då blir det helt poänglöst.

Men, jag tolkar det som att vi har gått in i en era av subjektiv förvirring och att detta är något som fittan gillar. Jag kan väl också se att det har sina fördelar. Det går inte längre att säga något allmänt om samhället och alltså går det inte att föra någon debatt.

Jag menar dock att detta är potentiellt riskabelt. Saker kan flippar ur mycket lättare i en sån situation. Men visst, det är intressant.

Nymedeltiden är här.
Citera
2017-09-05, 20:12
Medlem
Citat:
Genom alla tider har det funnits en klass av kulturmän. Bärare av kulturen kan man säga. Från början handlade det om olika typer av riddare och munkar osv. Efterhand blev det så att alla i överklassen skulle ha en viss kulturell bildning. Givetvis var det inte alla som respekterade denna bildning och säkerligen hände det att kulturbevararna dog som flugor emellanåt. Men vanligtvis visste de nog vad de gav sig in på och tyckte det var värt det.

De senaste 30 åren har dock denna klass försvunnit helt utan ett spår. Detta kan naturligtvis inte endast skyllas på feminismen men feminismen har nog varit starkt bidragande. Det finns numera ingen respekterad röst i Sverige. Det har delvis med Internet att göra också och ändrade mediavanor. Tragiskt hursomhelst. Men jag tror framförallt det handlade om feminismen faktiskt och kvinnor som lät sig styras av fittan och ställde sig bakom kulturlösa män. Jag är inte säker på det men jag misstänker att det var så.

Numera lever vi i dystopin. Ett kalt kulturlandskap där ingen bryr sig om någonting. Inget får vara fint för det anses hota den krassa realismen. Inget får upphöjas över något annat så vi omges bara av en ström av skräp. Det finns inget som liknar intellektuell debatt och det har inte funnits på 30 år.

Visst, man får nu lov att istället romantisera dystopin istället. Le sneda leenden åt sjukdomen.

Men såhär i efterhand, var det feminismen som sänkte kulturen? Var det fittan? Var det hårdrocken? Var det Internet? Hade något kunnat göras annorlunda? Vad var det egentligen som hände?

Jag är ingen vän av feminism, med du är ute och vinglar på en cykel som dessutom har punka.
Förmodligen vet du heller inte vad ordet "kultur" eller "kulturlandskap" betyder.
Men gillar du medeltida inställningar till kvinnor föreslår jag att du konverterar till Islam och ansluter dig till talibanerna i Afghanistan.
Citera
2017-09-05, 20:16
Medlem
Citat:
Nej det kan det inte. Då blir det helt poänglöst.

Men, jag tolkar det som att vi har gått in i en era av subjektiv förvirring och att detta är något som fittan gillar. Jag kan väl också se att det har sina fördelar. Det går inte längre att säga något allmänt om samhället och alltså går det inte att föra någon debatt.

Jag menar dock att detta är potentiellt riskabelt. Saker kan flippar ur mycket lättare i en sån situation. Men visst, det är intressant.

Nymedeltiden är här.

Och poängen är alltså att eliten ska bestå av män.....och att det ska vara män som just du råkar gilla?
Har "poängen" uppnåtts då?

Den subjektiva förvirringen kan ju fan inte uttryckas mer tydligt än hos just denna din åsikt.
och den måste ju då vara något som kukar gillar.

personligen har jag alltid satt Kate Bush som något av ett musikaliskt geni, definitivt i mitt eget kanon av kultur elit.
Hon har skapat en helt egen stil, skriver sin egen musik, uppför den och är helt klart geniförklarad av tillräckligt många...säg mig? är hon då med i ditt "elitgäng"
och återigen VEM ska bestämma detta?
Citera
2017-09-05, 20:17
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Debatten var riktad mot det bildade borgerskapet. Alltså, det fanns en ambition i debatten om att hålla en hög nivå. Idag finns detta inte längre.

Fast det är svårt att rikta sig mot det bildade borgerskapet när det bildade borgerskapet inte finns längre. Det beror inte på vad deras åsiktsfiender har ställt till med. Det var minst ett par decennier sedan borgerligheten alldeles självmant kastade sina forna bildningsideal överbord. Det fåtal som finns kvar i den bildade borgerligheten är i 70-årsåldern eller äldre. Den samtida borgerligheten har försett oss med reklamfinansierad skräp-tv, reklamfinansierad skräpradio och kommersiell dynga i största allmänhet, och verkar inte ha högre ambitioner än så.
Citera
2017-09-05, 20:28
Medlem
Citat:
Och poängen är alltså att eliten ska bestå av män.....och att det ska vara män som just du råkar gilla?
Har "poängen" uppnåtts då?

Den subjektiva förvirringen kan ju fan inte uttryckas mer tydligt än hos just denna din åsikt.
och den måste ju då vara något som kukar gillar.

personligen har jag alltid satt Kate Bush som något av ett musikaliskt geni, definitivt i mitt eget kanon av kultur elit.
Hon har skapat en helt egen stil, skriver sin egen musik, uppför den och är helt klart geniförklarad av tillräckligt många...säg mig? är hon då med i ditt "elitgäng"
och återigen VEM ska bestämma detta?

Det är nog bäst att männen håller i spakarna ja. Jag har redan förklarat vad poängen med en kulturelit var. Du låtsas vara dum igen.

Huvudsaken är att man bestämmer att något är bra, exakt vad det är som är bra spelar inte lika stor roll.
Citera
2017-09-05, 21:02
Medlem
Pansarveckets avatar
Kulturmarxismen försöker fostra/kvotera fram en kvinnlig Strindberg/Bergman, men får bara fram tiotusen kopior av Zara Larsson för alla miljoner.
Och feministiska "författare" som inte ens orkar bry sig om ett nytt namn på nästa bok, utan hänger bara på en tvåa på slutet.

Hur massivt kan en bok floppa?
Citera
2017-09-05, 21:07
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vet inte om du är seriös eller inte?
Kollar du bara på dokusåpor, ser på pervers konst och lyssnar på djungelmusik?

Hela internet kryllar av musik, film och konst som människor för hundra år sedan bara hade kunnat drömma om. Internet har gett dig ett nästintill oändligt utbud av underhållning, musik och konst.

Nej, det är precis tvärtom.

Jag tar givetvis inte del av någon fulkultur annat än den jag påtvingas i vissa offentliga miljöer. Men däri ligger det stora problemet. Det minimala inslaget av högre kultur i det offentliga rummet och i de medier och miljöer som främst barn och unga tar del av. Allt ska dras ned till apnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in