Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-09-05, 21:09
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det är nog bäst att männen håller i spakarna ja. Jag har redan förklarat vad poängen med en kulturelit var. Du låtsas vara dum igen.

Huvudsaken är att man bestämmer att något är bra, exakt vad det är som är bra spelar inte lika stor roll.
Varför är det bäst att männen håller i spakarna?
Och njet jag tycker inte du har förklarat vad poängen skulle vara med en kulturelit, för det du uppgett som poäng är ju ingen poäng...det är ingen poäng att eliten är liten...eller manlig...eller bestämd av någon (vem det nu än skulle vara).

Sen är det väl fan så väsentligt att det man bestämmer ska vara bra ( en själv eller någon annan), är detta av något rimligt skäl. Annars kan vi ju här och nu avgöra att Florence Foster Jenkins var "eliten" inom opera/ operett.
Citera
2017-09-05, 21:15
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
.........
Numera lever vi i dystopin. Ett kalt kulturlandskap där ingen bryr sig om någonting. Inget får vara fint för det anses hota den krassa realismen. Inget får upphöjas över något annat så vi omges bara av en ström av skräp. Det finns inget som liknar intellektuell debatt och det har inte funnits på 30 år.

Visst, man får nu lov att istället romantisera dystopin istället. Le sneda leenden åt sjukdomen.

Men såhär i efterhand, var det feminismen som sänkte kulturen? Var det fittan? Var det hårdrocken? Var det Internet? Hade något kunnat göras annorlunda? Vad var det egentligen som hände?

Min fetning;

Jag har haft samma frågeställning!
Se detta och ni vet vad ni har med att göra, professor Stephen Hicks
Understanding Postmodernism: The 3 Stages to Today´s Insanity (Stephen Hicks) 9min 10sec
https://www.youtube.com/watch?v=1cuxEmy_Ipo
Citera
2017-09-05, 22:08
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför är det bäst att männen håller i spakarna?
Och njet jag tycker inte du har förklarat vad poängen skulle vara med en kulturelit, för det du uppgett som poäng är ju ingen poäng...det är ingen poäng att eliten är liten...eller manlig...eller bestämd av någon (vem det nu än skulle vara).

Sen är det väl fan så väsentligt att det man bestämmer ska vara bra ( en själv eller någon annan), är detta av något rimligt skäl. Annars kan vi ju här och nu avgöra att Florence Foster Jenkins var "eliten" inom opera/ operett.

Det är klart att det spelar lite roll vad man säger är bra. Men ifall målet är att upprätta en kulturelit så är det viktigaste att något är bra. Sen får folk i gemen tycka vad de vill om vad kultureliten hittar på.

Poängen med en kulturelit är att alla har något att förhålla sig till och något att aspirerar mot. Samhällets rättesnöre kan man säga. För att inte tala om vilka fantastiska konstnärliga verk som kommer skapas för att folk vill komma in på listan. Dynamik helt enkelt.
Citera
2017-09-05, 22:10
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det är klart att det spelar lite roll vad man säger är bra. Men ifall målet är att upprätta en kulturelit så är det viktigaste att något är bra. Sen får folk i gemen tycka vad de vill om vad kultureliten hittar på.

Poängen med en kulturelit är att alla har något att förhålla sig till och något att aspirerar mot. Samhällets rättesnöre kan man säga. För att inte tala om vilka fantastiska konstnärliga verk som kommer skapas för att folk vill komma in på listan. Dynamik helt enkelt.

och vad är då "bra"?
och vem ska avgöra detta? med andra ord vilken elit ska bestämma vilka som ska bli kulturelit?
Tror nog inte helt du tänkt igenom detta.

Sen misstänker jag lite du har blandat ihop "kanon" med "elit"?
Citera
2017-09-05, 23:03
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och vad är då "bra"?
och vem ska avgöra detta? med andra ord vilken elit ska bestämma vilka som ska bli kulturelit?
Tror nog inte helt du tänkt igenom detta.

Sen misstänker jag lite du har blandat ihop "kanon" med "elit"?

Eliten väljer kanon åt folket. Eliten bestämmer vad som är bra och dåligt, sen behöver ju inte pöbeln hålla med om det.

Kanske får man lotta ut olika kulturelittjänster bland diverse kulturutövare och intellektuella. Eller så skapar man bara ett forum där deras texter publiceras och där man får ansöka om att publicera eller nåt. Det är lätt fixat.

Men cybermedeltiden är ganska ok ändå så vi kanske inte behöver en kulturelit. Skapade tråden mest för att jag var nyfiken på varför den försvann.
Citera
2017-09-05, 23:10
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Eliten väljer kanon åt folket. Eliten bestämmer vad som är bra och dåligt, sen behöver ju inte pöbeln hålla med om det.

Kanske får man lotta ut olika kulturelittjänster bland diverse kulturutövare och intellektuella. Eller så skapar man bara ett forum där deras texter publiceras och där man får ansöka om att publicera eller nåt. Det är lätt fixat.

Men cybermedeltiden är ganska ok ändå så vi kanske inte behöver en kulturelit. Skapade tråden mest för att jag var nyfiken på varför den försvann.

men då väljer ju eliten bara sina egna verk....


En elit skapar sig självt via att de som får mest cred av flest andra människor, dvs blir valda av flest, tillslut hamnar i denna grupp. Men elitiseringen är ju inte formel på pappret utan i människors och allmänhetens medvetande. Ryktet går för eliten, men inte för de som inte består kraven.

Tycker detta räcker fullt gott.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback