2017-09-05, 14:09
Medlem
Svensk liverapportering:
https://www.sydsvenskan.se/2017-09-05/nu-ska-madsen-sta-infor-haktningsdomare-igen
Citera
2017-09-05, 14:11
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Anklageren siger nu, at man også vil have tilladelse til at ransage Peter Madsens computer. siger Det har han ikke villet give tilladelse til,anklageren, og det stemmer ikke i overens med det billede, som forsvareren ellers har tegnet af sin klient

Madsen har hittills inte medgivit att de ska kolla i hans dator.....

Citat:
Det får forsvarer Betina Hald Engmark til at protestere. Hun siger, at han ikke uden videre kan give tilladelse til at få computeren ransaget, da der ligger nogle klausuler på computeren.

herregud säger jag bara. Vilka halmstrån han famlar efter.
Citera
2017-09-05, 14:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi tycks ha samma uppfattning i hur rättssäkerhet uppnås.

Jag skrev aldrig att rätten borde ha sagt första dagen att K var död. Jag sa att de kunde ha berättat att M hade sagt att hon var död. Stor skillnad. Pådyvla mig inget jag inte har skrivit, är du snäll. Och som sagt: jag är säker på att folk som farit omkring i området, på vattnet och på stränderna, hade varit mer vaksamma om de vetat vad de skulle titta efter och var någonstans. Polisen kan ha missat avgörande hjälp från allmänheten p.g.a. det här agerandet.
Citera
2017-09-05, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Om "huvudet är skiljt från kroppen" behöver inte läkare bekräfta dödsfall.

Fast det var ju knappast avskiljt direkt efter olyckan.
Citera
2017-09-05, 14:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Jag när en liten tanke om hur det kan ha gått till. Jo, madsen ska försöka imponera på kvinnofolket som han brukar göra, antingen med en häftig gir eller liknande, för att skapa lite action
och får damen i rätt skräckförtjusta stämning, men något går fel och hon faller i vattnet. Tanken var kanske att han skulle rädda henne i sista stund och framstå som en hjälte men allt går för snabbt för våra förmodade hjälte och hon sugs in i propellern och förolyckats. Hon skadar huvud och armar svårt av propellern och i panik styckar han henne för att dölja skadorna som han tror han kommer att ställas som ansvarig för. Han gör sej av med kroppen och fantiserar ihop någon historia om att hon klev iland. Ubåten sänker han för att dölja spåren av styckningen. Det skulle kunna förklara styckningen, dvs att dölja spåren efter skadorna som han pga av sin dumdristiga manöver förorsakade henne. Han vill under inga omständigheter vilja förknippas med att hans älskade projekt äventyras pga en döds olycka ombord på sin ubåt. En olycka som han dessutom skulle utpekas som ansvarig för pga sitt dåliga omdömet.

Det förklarar dock inte blodet nere i själva ubåten. Han lär ju inte ha släpat ner henne dit och sedan släpat upp delarna igen. Jag tror vi kan utgå från att han styckade henne helt enkelt för att han inte fick ut henne ur båten på annat sätt.
Citera
2017-09-05, 14:20
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Madsen har hittills inte medgivit att de ska kolla i hans dator.....

herregud säger jag bara. Vilka halmstrån han famlar efter.
Om han blir häktad på sannolika skäl, för ett värre brott än det mot griftefriden, antar jag att polisen har rätt till det ändå?
Endast brottet mot griftefriden ger ju faktiskt inte ens möjlighet till häktning, så vi får hoppas att det finns bevis nog.
Citera
2017-09-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
...
Helt otroligt att polisen ens ska behöva fråga om husrannsakan i hans dator!!!! Hade aldrig hänt här. Här plockas datorerna och lämnas direkt över till datortekniker för genomgång.
Citera
2017-09-05, 14:22
Medlem
Den 3. anmodning er, at byretten anmodes om at afsige kendelse om mentalundersøgelse for at undersøge hans psyke på gerningstidspunktet og forholder sig til hans eventuelle farlighed.

Har inte problem med danskan, men det juridiska. Innebär detta att åklagaren inte vill att han ska undersökas mentalt? Eller kanske bara att någon annan ska göra det?
Citera
2017-09-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Helt otroligt att polisen ens ska behöva fråga om husrannsakan i hans dator!!!! Hade aldrig hänt här. Här plockas datorerna och lämnas direkt över till datortekniker för genomgång.

Kanske är krypterad? Lite omständigare att ta sig förbi än ett vanligt login-lösenord...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Madsen kommer erkänna brott mot griftefriden vid förhandlingen idag enligt OMNI. Men inte mord alltså, det går helt i linje med vad jag precis skrivit, att det är en olycka, orsakad av båtens bristfälliga konstruktion! Hur rubbat det än verkar, så har troligen Madsen styckat kroppen i ren panik för att han inte ville att det skulle komma fram att hans farkost tagit livet av en människa. För då är han inte längre den fantastiske raketMadsen, utan en klåpare, det insåg han snabbt, när liket låg där på durken!

Ja, du framför ett argument för att få kroppen att försvinna, trots att det "bara" var en olycka. Många, många har avfärdat olycka pga styckningen, men jag tycker inte heller att det håller.

Med klåparstämpeln är hans liv som "kung" uppfinnar-Jocke" över, det är därför han våndas över att erkänna någonting.

Och, alla vargar som vill anfalla, jag säger inte att det ÄR olycka eller dråp eller mord, och tycker det finns för få fakta föra att ens rangordna dom som sannolikheter, MEN att det är öppet för alla varianter. Det trista är kanske att vi aldrig kommer att få hel visshet om vad som hände KW.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tycker du att den situation han nu själv försatt sig är bättre?

Har inte skrivit något som föranleder en dylik fråga. Folk gör de märkligaste saker under chock.

Citat:
Jmfrt med om han omdelbart tagit kontakt med räddningstjänsten? Låta dom ta över hela ansvaret.
Ge henne akut hjälp och föra henne till sjukvården för medicinskt bedömning. Ta dit en läkare.

Han hade aldrig ägt ett transportproblem över huvud taget! Hade gjort vad som åligger honom som ägare till ubåten. Tagit det ansvar som förväntas av alla medmänniskor!/medborgare.

Jo, men troligtvis var Wall stendöd och bortom hjälp.
Citera
2017-09-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Den 3. anmodning er, at byretten anmodes om at afsige kendelse om mentalundersøgelse for at undersøge hans psyke på gerningstidspunktet og forholder sig til hans eventuelle farlighed.

Har inte problem med danskan, men det juridiska. Innebär detta att åklagaren inte vill att han ska undersökas mentalt? Eller kanske bara att någon annan ska göra det?
Det betyder att "göra en beställning" på undersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in