Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Jag orkar inte bemöta varje punkt du tar upp pga att livet utanför nätet pockar på uppmärksamhet, men ett par saker:
1) Man behöver inte vara feminist för att anse att diskriminering på basis av kön är fel. Men faktum är att kvotering är en form av institutionaliserad diskriminering och detta ställer sig ju mängder av feminister (inklusive dig) sig positiva till. Med det i åtanke ser jag det som tveksamt att påstå att feminismen är den kraft som motverkar diskriminering på basis av kön.
Nej men om man väljer att arbeta mot det, för man tycker de tär en sån viktig fråga, så tenderar man kalla sig just för feminist.
Kvotering är något man tar till för att motverka tidigare kvotering/ diskriminering och skapa en mer korrekt balans. Och det verkar vara det enda som hjälper.
Utan kvotering och vi hade förmodligen fortsatt suttit här med 70-80% män i R&R.
Hade du tyckt att den typen av manlig kvotering och diskriminering av kvinnor är bättre än kvotering?
2
Citat:
) Min erfarenhet är att det är just feminister som är mest upptagna vid vilket kön ledaren för Parti X eller Företag Y har. Detta rimmar också illa med företällningen om att feminismen skulle vara en rörelse som söker minska könets betydelse.
Och min erfarenhet är att det varit ( och är fortsatt) just patriarkala samhällen som är EXTREMT upptagna med att hålla just kvinnor utanför allt som stavas makt och självständighet och dela upp kön i vad de ska få lov göra/ värde och vilka de får lov vara eller inte.
Tittar du på "praktik" mellan hur ex. Afghanistan / strikt patriarkalt och antifeministisk samhälle ordnar sitt samhälle könsmässigt och hur feminismen världen över ordnat sina...så tror jag det är tämligen uppenbart.
Citat:
3) Jag tycker att du blandar och ger väldigt mycket när det gäller svenska förhållanden och de som gäller i tredje världen (eller de som hällde i Sverige för 200 år sedan). Du tycks ju nästan mena att vi måste ge svenska feminister mer makt och inflytande som någon slags kompensation för att kvinnor i tredje värkden far illa, eller för att våra farmödrars farmödrar hade det tufft. Personligen tycker jag att det är en väldigt ful debatteknik. Kvinnor i tredje världen används som alibi för att ge svenska medelklasskvinnor mer makt här hemma.
Vi pratar feminism! Feminism är global och inte svensk!
och vi pratar om samhällen och mänskliga kulturer/ normer som är oerhört långsamma at förändra.
Tar 100-200 år att ex. ändra en norm kring huruvida kvinnor kan tänka logiskt eller inte.
och som du märker på detta forum, vissa har fortfarande inte fattat att nej...det finns ingen som helst vetenskap som säger att kvinnors hjärnor inte skulle vara mindre logiska än mäns.
ständigt topic.
Säg mig? var någonstans sitter jag och hävdar att poga invandrar kvinnors ställning där och där så ska just gruppen svenska medelklasskvinnor ha mer makt?
Otroligt.
jag säger att kvinnor som grupp bör ges mer makt etc. så att de hamnar på likvärdigt plan som män som grupp över hela världen.
Och om män inte vill fatta detta, så ja! då får vi införa laglig kvotering där detta behövs så män tvingas maka på sig och släppa in kvinnor....och ja, detta gäller såväl olika parlament världen över OCH vissa styrelser i Sverige ex.
Det ena hindrar inte det andra och båda bidrar till att öka hela gruppens nivå.
Citat:
4) Med tanke på ovanstående fenomen är det helt obegripligt att svenska feminister tycks driva frågan om afghanska pojkars rätt att stanna i Sverige hårdare än frågan om afghanska kvinnors rätt att komma hit.
Jag tycker inte detta direkt är en "feministisk" fråga. Och var någonstans tycker du just svenska feminister sitter och försöker hindra afghanska kvinnor komma hit just?
Citat:
Jag tror inte att vi kommer att enas i någon av dessa frågor, men du ville ju veta hur antifeminister resonerar och jag har försökt förklara lite grovt hur jag ser på saken. Jag tror att de medfödda könsskillnaderna gör att män och kvinnor agerar på olika sätt, både vad gäller val av (och krav på) partners, i prioriteringar mellan karriär och familj osv. Jag tror också att dessa skillnader samspelar och att detta är den huvudsakliga anledningen till de könsskillnader vi kan observera idag. Jag tror inte att detta är "kvinnors fel" eller "mäns fel" utan en följd av vår biologi. Det är ingens fel och det går inte att kombinera respekt för människors fria val med 50/50 utfall mellan könen.
Ok, jag tror ju inte detta, men vi kan säga att det förhåller sig så som du säger...det är biologiskt att kvinnor väljer att ex. stanan hemma mer med barnen än vad män gör.
Vad tycker du då vi ska göra med den rätt stora inkomstskilnnad som uppstår av att kvinnor gör mäns arbete och sitt eget arbete med gemensamma barn?
är det rättfärdigt att män får barnpassning av kvinnor OCH mer lön OCH mer tryggad ålderdom, medan kvinnor gör mäns arbete utöver sitt eget men tjänar mindre OCH får sämre tryggad ålderdom?
Är det rättvist?
Citat:
Jag tror (vet) att det finns mängder av skitduktiga kvinnor som går långt i sina karriärer - och mängder av män som hellre umgås med barnen än går till jobbet måndag morgon. Men om man jämför könen som grupper med varandra så tror jag att prioriteringarna ser annorlunda ut för den genomsnittlige mannen jmf med den genomsnittliga kvinnan. Och jag tror att konsekvensen av att försöka ändra på människors fria val (som feminismen försöker göra) blir ett samhälle där både kvinnor och män blir mer olyckliga. Lyckligast är vi om vi får leva våra liv efter eget huvud. Det tror dock inte feminister i gemen. De tror att det finns en "äkta" önskan som individen inte kan se (men som feminusten turlgt nog har sett), och att denna önskan är att man och kvinna ska dela allting 50/50. Mannen är egentligen precis lika intresserad av att ta hand om barnen som kvinnan är och kvinnan är egentligen precis lika intresserad av att lämna barnen hemma för att göra karriär som mannen är. Och så tycks man tro att fallet är i samtliga förhållanden - och de som tycker annorlunda är bara hjärntvättade av samhället (eller inte tillräckligt kunniga i genusfrågor). Här är man enligt min menig helt fel ute.
Tror du kiovnnor är precis lika intresserade av att ha en ekonomisk tryggad ålderdom, av god ekonomi och egen fritid som vad män är?
eller är det en skilland där också? Kvinnors intressen här i livet är att ha lågavlönade, sönderstressade arbeten, gå in i väggen oftare än män, även ta mäns ansvar för barn och hem utan vettig ersättning utöver sin egen, samt leva taskigt på åldersomen?
är detta också biologiskt?
Citat:
Att feminister tror sig veta vägen till alla människors stora lycka är för övrigt ganska ironiskt. Hur ofta stöter man på en lycklig feminist?
Hur ofta stöter man på en lycklig antifeminist?
Frågan har inget att göra med lycka överhuvudtaget utan om rättvisa och balans.