2019-02-03, 17:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Att vilja leva i kaos låter som en störning. Går du och flyttar på saker efter att din fru har ställt dem på rätt ställe?

Då är jag väl leva med den tunga vetskapen att någon anonym främling på internet anser mig vara en mycket störd individ,

Ingen fru hittar "rätt ställe" för någonting i min grotta, jag lever i min egen underbara misär.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-03 kl. 18:10.
Citera
2019-02-03, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Då är jag väl leva med den tunga vetskapen att någon anonym främling på internet anser mig vara en mycket störd individ,

Ingen fru flyttar hittar på "rätt ställe" för någonting, jag lever i min egen underbara misär.
Du har ju uppenbarligen svårt för att din fru vill leva i ordning eftersom du själv vill leva i kaos. Och därför kan ni aldrig bli jämställda?
Citera
2019-02-03, 18:07
Medlem
Citat:
Och vad vill du rent konkret som inte feminister vill?
Feminister kämpar framförallt för kvinnor och har ett extremt kvinnofokus och ser sig själva (kvinnan) som offer i ett patriarkat som i själva värket inte längre existerar. En stor del av dem har även en syn på män som om dem vore otyglade odjur som måste tämjas.
En det av dessa feminister har en retorik som i mina ögon är på gränsen till hatisk mot det motsatta könet.

Sen så är det ett faktum att män inte alltid har det så lätt alla gånger heller. Majoritet av alla som dör av självmord, överdoser, mord och arbetsplatsolyckor osv.. är män. Men detta är inget feministerna prata högt om eller försöker göra något åt i någon större utsträckning.

Sen vill jag bara påpeka att det såklart finns sunda feminister med.

Varför bara kämpa för kvinnor när man kämpa för alla människor?
Citera
2019-02-03, 18:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du har ju uppenbarligen svårt för att din fru vill leva i ordning eftersom du själv vill leva i kaos. Och därför kan ni aldrig bli jämställda?

Vart uttrycker jag att jag har det "svårt"?

Jämställdhet är så tråkigt ord att en liten bit av mig dör varje gång jag hör den yttras. Liksom "bli vuxen", "ta ansvar", "könsnormer", "våga visa svaghet"...

Vet ni ens om att ni predikar på samma lika livlösa sätt som prästen i svenska kyrkan?
Citera
2019-02-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ingen vill egentligen ha jämställdhet, för jämställdhet smakar inte.

Ger du ena handen kommer den som tar emot vilja bita tag i andra handen också.

Det sista jag själv vill ha är exempelvis något jämställt äktenskap, jag vet inte ens precis vad det skulle innebära, men det låter inte särskilt spännande. Min bror kan flytta in hos mig och vi kan leva jämställd, men hur skulle jag kunna leva jämställd med en kvinna?

Då en kvinna och en man vill ha olika saker så låter jämställdhet helt omöjligt. Ifall jag vill leva i kaos, och hon i ordning, hur ska jämställdhet uppnås?

Samma sak kan ifrågasättas i makronivå: kvinnor älskar trygghet och män älskar frihet, hur ska jämställdhet mellan dessa viljor uppnås?

Det är väl en vacker ideal att alla ska vara lika inför lagen (vilket jag i för sig tror på), men allt kommer såsmåningom att halka bort från dessa ideal. Tyvärr.
Jag tror du tolkar jämställdhet fel...
Jag vill att både kvinnor och män ska ha samma möjligheter och skyldigheter. Det betyder inte att både kvinnor och män ska leva, jobba, äta och sova på samma sätt.

Jag tror på individens frihet, möjlighet och skyldighet.
Citera
2019-02-03, 18:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
Jag tror du tolkar jämställdhet fel...
Jag vill att både kvinnor och män ska ha samma möjligheter och skyldigheter. Det betyder inte att både kvinnor och män ska leva, jobba, äta och sova på samma sätt.

Jag tror på individens frihet, möjlighet och skyldighet.

Jo, jag vet. Det är fint att tro på "alla inför lagen" (något jag själv tror på, men bara inte gör en stor grej av det). Jag säger bara att du inte kan skapa en stark ideologisk rörelse kring att alla ska vara lika inför lagen. Det smakar inte.

Människor dras till löften om att få saker, om att utöka ens maktintressen, om påtvingade förändringar uppifrån, massrörelser med en "ide" som alla måste böja sig inför.

Eftersom män och kvinnor överallt i samhället har olika biologiska förutsättningar, och har olika mål i livet, kommer de inte brinna för enbart att "stå lika inför lagen". Ta exempelvis hur vi utformar skolan: pojkar behöver auktoritetsfigurer (helst manliga) för att fungera i skolmiljön, de behöver röra sig mer än flickor, de behöver mer tävlingsmoment. Flickor klarar sig väl i mindre auktoritära miljöer, är bättra på sammarbete än pojkar och är egentligen mer ordentliga av sig och mindre kaotiska.

Hur ska vi jämställd utforma en skola där pojkar och flickors behov lika väl respekteras?
Citera
2019-02-03, 18:20
Avslutad
Citat:
Vart uttrycker jag att jag har det "svårt"?

Jämställdhet är så tråkigt ord att en liten bit av mig dör varje gång jag hör den yttras. Liksom "bli vuxen", "ta ansvar", "könsnormer", "våga visa svaghet"...

Vet ni ens om att ni predikar på samma lika livlösa sätt som prästen i svenska kyrkan?
Du kan leva jämställt med din bror skriver du, men inte med din fru för du vill leva i kaos och hon i ordning. Varför är det så svårt med ordning?
Citera
2019-02-03, 18:21
Avslutad
Citat:
Feminister kämpar framförallt för kvinnor och har ett extremt kvinnofokus och ser sig själva (kvinnan) som offer i ett patriarkat som i själva värket inte längre existerar. En stor del av dem har även en syn på män som om dem vore otyglade odjur som måste tämjas.
En det av dessa feminister har en retorik som i mina ögon är på gränsen till hatisk mot det motsatta könet.

Sen så är det ett faktum att män inte alltid har det så lätt alla gånger heller. Majoritet av alla som dör av självmord, överdoser, mord och arbetsplatsolyckor osv.. är män. Men detta är inget feministerna prata högt om eller försöker göra något åt i någon större utsträckning.

Sen vill jag bara påpeka att det såklart finns sunda feminister med.

Varför bara kämpa för kvinnor när man kämpa för alla människor?
Jo, men vad vill du rent konkret som inte feminister vill?
Citera
2019-02-03, 18:21
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du kan leva jämställt med din bror skriver du, men inte med din fru för du vill leva i kaos och hon i ordning. Varför är det så svårt med ordning?

Varför är det så svårt för dig med kaos?
Citera
2019-02-03, 18:29
Medlem
Citat:
Jo, jag vet. Det är fint att tro på "alla inför lagen" (något jag själv tror på, men bara inte gör en stor grej av det). Jag säger bara att du inte kan skapa en stark ideologisk rörelse kring att alla ska vara lika inför lagen. Det smakar inte.

Människor dras till löften om att få saker, om att utöka ens maktintressen, om påtvingade förändringar uppifrån, massrörelser med en "ide" som alla måste böja sig inför.

Eftersom män och kvinnor överallt i samhället har olika biologiska förutsättningar, och har olika mål i livet, kommer de inte brinna för enbart att "stå lika inför lagen". Ta exempelvis hur vi utformar skolan: pojkar behöver auktoritetsfigurer (helst manliga) för att fungera i skolmiljön, de behöver röra sig mer än flickor, de behöver mer tävlingsmoment. Flickor klarar sig väl i mindre auktoritära miljöer, är bättra på sammarbete än pojkar och är egentligen mer ordentliga av sig och mindre kaotiska.

Hur ska vi jämställd utforma en skola där pojkar och flickors behov lika väl respekteras?
Nej nej nej... Du lyssnar inte på vad jag säger. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och samma skyldigheter. Men det betyder inte att dem båda könen ska leva på samma sätt. Det stämmer som du säger kvinnor och män fungerar olika och behöver olika saker. Det betyder inte att dem olika könen ska ha olika skylldigheter eller möjligheter i samhället, hemmet arbetet, inför lagen osv.

När det kommer till människors livsstil är inget statens feta fingrar ska lägga sig i oavsett kön.
Citera
2019-02-03, 18:30
Medlem
Citat:
Jo, men vad vill du rent konkret som inte feminister vill?
Jag vill ha ett jämställt samhälle och det vill inte feminister.
Citera
2019-02-03, 18:37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej nej nej... Du lyssnar inte på vad jag säger. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och samma skyldigheter. Men det betyder inte att dem båda könen ska leva på samma sätt. Det stämmer som du säger kvinnor och män fungerar olika och behöver olika saker. Det betyder inte att dem olika könen ska ha olika skylldigheter eller möjligheter i samhället, hemmet arbetet, inför lagen osv.

När det kommer till människors livsstil är inget statens feta fingrar ska lägga sig i oavsett kön.

men jag talade inte om "livsstil", ingen unge vill vara i skolan frivilligt (ok, kanske typ en superplugghäst i varje klass).

Jag talade konkret om just stället där din omöjliga "lika möjligheter" verkställs; skolan!

Det är egentligen helt omöjligt att utforma en skola där båda könen har exakt samma förutsättningar, då oavsett hur den utformas kommer ena eller andra könets olika behov att tillgodoses mer än den andra.

Svenska skolan råkar nu vara extra flummig, så den har störst skillnader i pojkars och flickors betyg i Världen.

Att hitta en exakt balans tycks mig närmast omöjligt, och det kommer inte vara i mångas intressen (varesig män eller kvinnor) kan jag lova dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in