Citat:
Ursprungligen postat av
flummakarn
Jag tror du tolkar jämställdhet fel...
Jag vill att både kvinnor och män ska ha samma möjligheter och skyldigheter. Det betyder inte att både kvinnor och män ska leva, jobba, äta och sova på samma sätt.
Jag tror på individens frihet, möjlighet och skyldighet.
Jo, jag vet. Det är fint att tro på "alla inför lagen" (något jag själv tror på, men bara inte gör en stor grej av det). Jag säger bara att du inte kan skapa en stark ideologisk rörelse kring att alla ska vara lika inför lagen. Det smakar inte.
Människor dras till löften om att få saker, om att utöka ens maktintressen, om påtvingade förändringar uppifrån, massrörelser med en "ide" som alla måste böja sig inför.
Eftersom män och kvinnor överallt i samhället har olika biologiska förutsättningar, och har olika mål i livet, kommer de inte brinna för enbart att "stå lika inför lagen". Ta exempelvis hur vi utformar skolan: pojkar behöver auktoritetsfigurer (helst manliga) för att fungera i skolmiljön, de behöver röra sig mer än flickor, de behöver mer tävlingsmoment. Flickor klarar sig väl i mindre auktoritära miljöer, är bättra på sammarbete än pojkar och är egentligen mer ordentliga av sig och mindre kaotiska.
Hur ska vi jämställd utforma en skola där pojkar och flickors behov lika väl respekteras?